عضو شورای شهر تهران: با توسعه فرهنگ دوچرخه سواری به کاهش آلودگی هوا کمک کنیم

تهران بزرگ - ایرنا - رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه آلودگی هوا تبدیل به چالش همیشگی تهران شده است، گفت: استفاده از دوچرخه برای تردد در شهر می‌تواند یکی از ابزارهای کاهش آلودگی هوا باشد.

به گزارش ایرنا، سید جعفر تشکری هاشمی روز چهارشنبه در جلسه کمیته حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی شهر تهران، افزود: چرا وقتی مثلا ۳۰۰ میلیارد تومان برای یک پل هزینه می‌کنیم، ناراحت نمی‌شویم اما برای ایجاد زیرساخت‌های دوچرخه سواری و فرهنگ آن کاری انجام نمی‌دهیم و هزینه نمی‌کنیم.

وی یادآور شد: در چند دهه گذشته دوچرخه سواری در تهران و بسیاری از شهرهای کشور امری عادی بشمار می‌رفت اما متاسفانه با عملکرد ناقص در حوزه فرهنگ سازی و غلبه خودرو محوری، شانس دوچرخه سواری را از شهروندان گرفتیم.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: باید واقعیت‌های شهر را دید و نگرانی‌های مردم را درک کرد، گاهی اوقات باید خودمان بانی تغییر و تحولات باشیم.

عضو شورای شهر تهران: با توسعه فرهنگ دوچرخه سواری به کاهش آلودگی هوا کمک کنیم

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه در تشخیص اینکه در کدام خیابان‌ها باید خطوط دوچرخه سواری احداث شود بد عمل کردیم زیرا نیازی نیست در تمام خیابان‌های تهران این خطوط احداث شود، افزود: باید گزینه‌ها و راه حل های متنوع را پیش روی شهروندان قراردهیم تا بتوان با مشارکت مردم بر پدیده‌های ناهنجار ترافیکی و آلودگی هوا غلبه کرد.

وی اظهار کرد: ما باید این پیام را به شهروندان منتقل کنیم که دوچرخه سواری برای سلامت روان و جسم آنها و از بین بردن آلودگی هوا یک راه حل است.

این عضو شورای شهر ادامه داد: باید از شهرداری‌های مناطق خواسته شود مسیرهای مناسب دوچرخه سواری را مشخص کنند تا به سرعت در آن مکان‌ها خدمات دوچرخه سواری فعال شود، همچنین در پارک‌های ترافیکی باید آموزش دوچرخه سواری برای کودکان راه اندازی شود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در باب اقدامات فرهنگی، فعالیتی توسط شهرداری انجام نشده است، تاکید کرد: مردم یک شبه به اهمیت دوچرخه سواری اقناع نمی‌شوند بلکه باید رفته رفته و از طریق تبلیغات و کار فرهنگی این کار را انجام داد.

عضو شورای شهر تهران: با توسعه فرهنگ دوچرخه سواری به کاهش آلودگی هوا کمک کنیم

وی با اشاره به فعالیت های شهروندان در حوزه دوچرخه سواری گفت: می‌توان با شناسایی مسیرهای کم ترافیک در روزهای تعطیل فضایی را برای دوچرخه سواری ایجاد کرد.

تشکری در ادامه یادآور شد: (بیدود) یک سرمایه ملی است اما اکنون دوچرخه‌های آن زیر آفتاب رها شده‌ و هیچ‌کس پاسخگوی این رها شدگی نیست.

در ادامه این جلسه مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، با اشاره به اهمیت دوچرخه سواری گفت: در بحث استفاده از دوچرخه موارد بسیاری مطرح است که یکی از آنها بحث سخت افزاری است یعنی باید امکاناتی برای ترغیب ‌شهروندان به استفاده از دوچرخه ایجاد شود.

شهریار افندی زاده با تاکید بر این مهم که به اجبار نمی توانیم فرهنگ دوجرخه سواری را ایجاد کنیم، ادامه داد: علاوه بر لزوم وجود امکانات سخت افزاری، ایجاد فرهنگ دوچرخه سواری نیز اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه باید مکان‌هایی مناسب برای دوچرخه سواری ایجاد شود، اظهار کرد: باید در این مکان‌ها افراد علاقه مند دوچرخه سواری کنند همچنین باید مسیرهای پیشنهادی دوچرخه سواری مورد بررسی قرار گیرند زیرا تمامی مسیرها پتانسیل لازم را ندارند و بازنگری بر روی مکان‌ها باید توسط سازمان انجام شود.

در ادامه رییس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه باید آسیب شناسی شود که نتیجه احداث خطوط دوچرخه سواری در تهران چه بوده است، گفت‌: متاسفانه هنوز بررسی نشده که آیا می‌توان این مد حمل و نقلی را ایجاد کرد یا خیر، تا زمانی که شوق استفاده از دوچرخه سواری را ایجاد نکنیم نمی‌توانیم دوچرخه را به عنوان یک مد حمل و نقلی بنامیم.

سید محمد آقامیری ادامه داد: ما می‌توانیم دوچرخه را به دبیرستان‌ها بدهیم تا دانش آموزان برای تردد از مدرسه به خانه از آن استفاده کنند ضمن اینکه با استفاده از مشوق های کوچک می‌توان دوچرخه را تبدیل به یک مد کرد.

وی افزود: باید بیشتر انرژی خود را برای ایجاد فرهنگ دوچرخه سواری بگذاریم برای مثال در پارک‌های جنگلی دوچرخه بسیار بیشتر از سطح خیابان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد اگر قرار است برنامه‌ای هم ایجاد شود باید از طریق مشوق ها در میان نسل جوان باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha