۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت

شهرکرد - ایرنا - رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تامین و تخصیص اعتبار مورد نیاز طرح‌های نیمه تمام استان در ۱۴۰۲ گفت: سال گذشته ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات سفر رییس جمهوری، سرمایه‌ای و هزینه‌ای به استان اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمیدرضا منتظری شامگاه چهارشنبه در نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری چهارمحال و بختیاری افزود: پیگیری‎‌های لازم برای تامین و تخصیص اعتبار مورد نیاز طرح‌های نیمه تمام استان در سال ۱۴۰۲ انجام شد.

رشد اقتصادی ۶.۷درصدی در چهار محال و بختیاری

وی نرخ رشد ارزش افزوده و رشد تولید ناخالص داخلی چهارمحال و بختیاری در سال گذشته را ۶.۷ اعلام کرد که نسبت به سال ۱۴۰۱ معادل ۳۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

منتظری اظهار داشت: براساس آمارها و داده‌های احصا شده از مرکز آمار؛ رشد اقتصادی در بخش کشاورزی ۷.۶، معدن هفت، صنعت ۶.۳ و خدمات ۶.۶ درصد اعلام شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به دستورالعمل توین برنامه رشد اقتصادی استان در سال ۱۴۰۳ گفت: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، نخبگان، پارک علم و فناوری، مراکز علمی و دانشگاهی برای تدوین برنامه رشد اقتصادی استان در سالجاری ضروری است.

وی برضرورت توجه به رشد تولید، ایجاد اشتغال، رفع بیکاری، ارتقای بهره‌وری، تامین مالی پروژه‌های مناطق کمتر توسعه یافته، اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد با روش‌های هوشمند، تامین اعتبار پروژه‌های نیمه تمام، استفاده از ظرفیت تهاتر نفت و اسناد اصلی خزانه، تسهیلات ماده ۵۶ قانون الحاق، استفاده از ظرفیت سفرهای رییس جمهور، تشکیل قرارگاه ویژه اشتغال استان‌های زاگرس نشین تاکید کرد.

افزایش ۱۲ درصدی تولید محصولات صنعتی در چهارمحال‌وبختیاری

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: تولید کالاهای مهم و استراتژیک صنعتی در استان ۱۲ درصد رشد نشان می‌دهد.

فضل الله رحمتی افزود: تامین مواد اولیه و تسهیلات مورد نیاز تولید در راستای تحقق شعار سال از اولویت‌های این اداره کل است.

وی اظهار داشت: سال گذشته ۱۳۴ هزار و ۶۵۶ تن انواع محصولات فولادی در چهارمحال و بختیاری تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

رییس سازمان صمت چهارمحال و بختیاری گفت: تولید چادر مشکی در این استان با۱۰ میلیون متر مربع نسبت به سال ۱۴۰۱ معادل ۱۹ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی با اشاره به رشد ۱۰ درصدی تولید نخ پلی استر، هشت درصدی روغن نباتی، رشد ۲۷ درصدی استخراج مواد معدنی و رشد ۹۲ درصدی وصول حقوقی دولتی معادن گفت: رشد در حوزه صنعت بیانگر رونق تولید است..

رحمتی اضافه کرد: احیای دوباره ۱۶ واحد صنعتی و معدنی راکد چهارمحال و بختیاری در سال گذشته زمینه اشتغال ۳۷۵ نفر را در استان فراهم کرده است.

وی تعهد اشتغال در بخش صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری را ۲هزار و یکصد نفر اعلام کرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده سال گذشته ۲هزار و ۵۳۸ فرصت شغلی در این بخش محقق شد که رشد ۱۳۸ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری افزود: در همه شهرستان‌های استان به جز شهرستان خانمیرزا شهرک صنعتی وجود دارد، واگذاری زمین در ۲۱ شهرک و ناحیه صنعتی و همچنین تکمیل زیرساخت‌ها در۶ شهرک و ناحیه صنعتی نیزدر حال تکمیل است.

گردشگری از اولویت‌های چهارمحال و بختیاری

مدیرکل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به نگاه خاص رییس جمهور امروز گردشگری به گفتمان قوی در این استان تبدیل شده و باید از این قابلیت و ظرفیت استفاده شود.

علیرضا جیلان افزود: ژئوتوریسم، اکوتوریسم و طبیعت‌گردی از ظرفیت‌های چهارمحال و بختیاری است که با توجه به گفتمان و مطالبه گری ایجاد شده این قابلیت باید حفظ شود.

وی اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری در بخش مرمت بناهای تاریخی رتبه سوم و در خصوص برخورد با حفاران و دستگیری‌هایی که انجام شده رتبه ممتاز را کسب کرده است.

مدیرکل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه این استان بهشت حفاری کشور به شمار می رود گفت: طی ۲ سال اخیر ۷۰ مورد فلزیاب در استان کشف شده است.

جیلان اظهار کرد: از سال گذشته طرح جامع گردشگری استان با قراردادی که با دانشگاه شهرکرد منعقد شده آغاز شد که امید است طی دو سه ماه آینده در دسترس قرار گیرد.

وی گفت: چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰۸ جاذبه طبیعی، ۶۷۴ جاذبه فرهنگی تاریخی، ثبت ۷۲۷ اثر در فهرست آثار ملی، ۸ اثر دست ساز، ۱۲ روستای هدف گردشگری، ۱۵ مورد مناطق گردشگری مصوب، ۱۴ هتل، چهار آپارتمان، ۵۱ مراکز دفتر خدماتی مسافرتی، پنج مرکز تفریحی سرگرمی، ۷۴ اقامتگاه بوم گردی، ۱۰۲ مورد رشته هنرهای سنتی و صنایع دستی است.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: در بخش مسکن، به ازای هر ۱۰۰ متر مربع ساختمان ۱.۴ نفر شغل مستقیم و یک شغل غیر مستقیم ایجاد می‌شود و ۱۴۰ صنعت وابسته به خود را رونق می‌دهد.
همچنین خدایار باقری هارونی گفت: در بخش نهضت ملی مسکن در سال گذشته میزان تسهیلات بر اساس اعداد ثبت شده در سامانه ۱۴ هزار میلیارد ریال بوده است.

وی ادامه داد: در بحث خود مالکین شهری و روستایی تاکنون چهارهزار و ۱۶۵ واحد عقد قرارداد شده که از این تعداد ۳۴۴۶ واحد تسهیلات پرداخت شده است.

باقری بیان کرد: در بحث بافت‌های ناکارآمد از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ معادل ۲۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

وی یادآور شد: همچنین در بخش جوانی جمعیت نیز ۱۳هزار و ۱۰۷ نفر در چهارمحال و بختیاری ثبت نام کرده که تا به امروز با ۱۷۸۷ نفر قرارداد منعقد شده است.

رشد ۱۰.۵ درصدی محصولات کشاورزی چهارمحال وبختیاری

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سال گذشته به لحاظ کاهش سرمازدگی و بارش‌ها سال خوبی برای بخش کشاورزی بود، گفت: هدفگذاری صورت گرفته در سال ۱۴۰۲ رشد تولید ۲.۵ درصدی بود اما فراتر از انتظار اتفاق افتاد، به طوری که تولید محصولات کشاورزی از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ۲ میلیون و ۲۹ هزار تن رسید که معادل ۱۰.۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

حسین برزگر افزود: همچنین تعهد اشتغال چهارمحال و بختیاری در بخش کشاورزی ۲هزار و ۶۰۰ نفر بود که با برنامه و کارهای انجام شده این رقم به ۳۵۰۰ نفر افزایش یافت.

وی جذب ۲۶هزار میلیارد ریال تسهیلات، سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال از سوی بخش خصوصی، جهش ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصدی در حوزه صادرات، رشد ۲۰ درصدی ارزش صادرات بخش کشاورزی را از جمله اقدامات صورت گرفته در سال گذشته مطرح کرد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha