انتظارهای توئیتری نماینده ولی فقیه در سمنان از دولت سیزدهم + عکس

سمنان - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان شامگاه چهارشنبه در توئیتی انتظارات مردم این استان را در آستانه سفر دولت سیزدهم به سمنان مورد تاکید قرار داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی مطیعی در این توئیت اعلام کرد: «مردم استان سمنان انتظار دارند دستاورد سفر استانی آیت‌الله رئیسی به استان باز شدن گره تورم و بی‌آبی باشد.»

در این توئیت آمده است: «تلاش‌های خستگی‌ناپذیر ریاست محترم جمهوری در سفرهای استانی باید به تغییری ملموس در زندگی روزمره و معیشت مردم بیانجامد.»

پیش از این نیز نماینده ولی فقیه در استان به همراه سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان، در پیامی مشترک، مردم این استان را به حضور در برنامه‌های سفر دولت سیزدهم و میزبانی شایسته از دولتمردان دعوت کرده بودند.

انتظارهای توئیتری نماینده ولی فقیه در سمنان از دولت سیزدهم + عکس

وضعیت منابع آبی استان سمنان

طبق آمارها، یک میلیارد و ۴۰ میلیون مترمکعب برای پاسخ به نیاز استان سمنان، آب استحصال می‌شود و از مجموع آب استحصالی برای رفع نیاز آبی سمنان تنها ۳۰ درصد آب باکیفیت است و دیگر چاه‌های آب دارای هدایت الکتریکی(ec) بالا است.

میانگین بارندگی‌ استان سمنان در سال بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیمتر، در کشور ۲۵۰ میلیمتر و تبخیر چنان در استان سمنان بالا است که اگر میزان آبی در ارتفاع ۲ متر و ۲۰ سانتیمتر زیر نور آفتاب داشته باشیم، در یکسال تبخیر می‌شود و این موضوع نشان از بحران کم‌آبی در سمنان است.

کاهش توان آبدهی منابع آبی موجود در استان سمنان و به ویژه شهر سمنان با آغاز گرما در سال ۱۴۰۲ بیش از هر زمانی خودنمایی می‌کند و به دغدغه‌ای برای مردم و مسوولان تبدیل شده است؛ به گفته کارشناسان، چشمه‌های روزیه و گل‌رودبار منابع اصلی تامین آب آشامیدنی شهر سمنان محسوب می‌شوند که دبی خروجی چشمه روزیه به دلیل خشکسالی در سال‌های اخیر به کمتر از ۱۷۰ لیتر بر ثانیه رسیده و این در حالی است که در شرایط بارندگی مناسب، خروجی آب چشمه روزیه ۶۵۰ لیتر بر ثانیه بود.

به بیان دیگر، اکنون میزان خروجی آب به کمتر از نصف کاهش یافته است و به دلیل تنش آبی، از آبِ باکیفیت مناسب چاه‌ها برای تأمین آب آشامیدنی شهروندان سمنان کمک گرفته شد؛ این در حالی است که استفاده بیش از حد از سفره‌های آب‌ زیرزمینی، سمنان را درگیر پدیده خاموش و جبران‌ناپذیر فرونشست زمین کرده است.

طبق گزارش‌ها ۳۴۰ لیتر بر ثانیه آب مورد نیاز در شهر سمنان از طریق آب‌های سطحی و نزدیک به ۷۰ تا ۷۵ درصد آب مورد نیاز این شهر، به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی، از منابع زیرزمینی تامین می‌شود و این در حالی است که در گذشته وضعیت برعکس بود و بیشترین میزان تامین آب از منابع سطحی بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha