۳۰ فروردین ۱۴۰۳، ۱۱:۰۳
کد خبرنگار: 3118
کد خبر: 85448828
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مبارزه با «سِن گندم» در ۱۲ هزار هکتار از اراضی اصفهان انجام می شود

اصفهان –ایرنا- مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: مبارزه با آفت «سِن گندم» در ۱۲ هزار هکتار از اراضی استان اصفهان در دستور کار قرار گرفته است.

منصور شیشه‌فروش روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: مبارزه با سِن گندم در اراضی و مزارع استان با روش سم پاشی در شهرستان‌های گلپایگان، نطنز، آران و بیدگل، کاشان و دیگر مناطق اصفهان در دستور کار قرار گرفته و تا پایان اردیبهشت جاری ۸۵ هزار هکتار در استان اصفهان سم پاشی می‌شود.

وی افزود: سن غلات مهمترین آفت گندم و جو در ایران و جهان است و خسارت این حشره به‌صورت کمی (کاهش میزان محصول گندم و جو ) و کیفی (کاهش کیفیت گندم برای آرد و نان) پدیدار می‌شود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: همچنین دیدبانی مشترک مبارزه با «ملخ مراکشی» با کمک بخش حفظ نباتات جهاد کشاورزی در استان اصفهان به خصوص در منطقه سادات‌آباد سمیرم و لردگان آغاز و آفت ملخ آن پایش و بررسی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته مبارزه و سم‌پاشی با ملخ مراکشی در چهار هزار هکتار از مزارع استان انجام گرفت، افزود: امسال نیز پایش و ردیابی در ۱۰ هزار هکتار مزارع سمیرم، لنجان و تیران در برنامه قرار گرفته و از اردیبهشت جاری آغاز می‌شود.

شیشه فروش ادامه داد: ملخ مراکشی در شمال آفریقا، جنوب و شرق اروپا و غرب آسیا یافت می‌شود و اغلب به صورت تکی زندگی می‌کند اما در برخی سال‌ها تعداد آن ها افزایش می‌یابد و به صورت گروهی به اراضی طبیعی و کشاورزی حمله کرده و باعث تخریب مزارع می‌شوند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به بارندگی‌های اخیر در شهرستان کاشان و نیز هوای طوفانی و ابری، همراه با افزایش دما و رطوبت که زمینه ایجاد قارچ و آفت «زنگ زرد گندم» در مزارع کاشان را فراهم می کند، یادآور شد: در این راستا پایش مزاع و سم پاشی ۴۵ هکتار از مزارع کاشان و نیز ۱۵۰ هکتار از مزارع در استان مورد ردیابی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: همچنین مبارزه با آفت نام برده و نیز گندمک در آران و بیدگل و نطنز در دستور کار قرار گرفته است.

شیشه‌فروش بیان داشت: مبارزه با کِرم ذرت و برگ پاییزی نیز ردیابی شده و این موضوع در ۱۶ هزار هکتار از مزارع ذرت و ۲۰۰ هزار هکتار از مزارع غلات پایش می‌شود.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌ منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل (معادل ۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار را مرتع (معادل ۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار را بیابان (معادل ۳۲ درصد) دربرگرفته است.

استان اصفهان از نظر تقسیم‌بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایرانی تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی، غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha