۳۰ فروردین ۱۴۰۳، ۱۱:۵۳
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85448906
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

نیاز آبی خراسان‌شمالی تا افق ۱۴۵۰ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب است

بجنورد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: نیاز آبی استان در افق سال ۱۴۵۰ به مقدار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب برآورد شد و بررسی های اولیه گواه این است که حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب کمبود آب در استان وجود دارد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی این شرکت، سید عقیل مرتضوی روز پنجشنبه در نشست بررسی وضعیت طرح های تامین آب شهرهای استان خراسان شمالی اظهار کرد: تامین آب از طریق اجرای پروژه های سازگاری با کم آبی، استفاده از پساب تصفیه خانه های فاضلاب استان، تامین آب از منابع زیرزمینی کارستی و تامین آب از پروژه های انتقال آب از دریا در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: برای رفع چالش های تامین آب شرب شهر بجنورد راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در دستور کار است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی تصریح کرد: تامین آب از سد شیرین دره با استفاده از آبگیر سطحی شناور در مواقع بحرانی، تامین آب از منابع آب زیرزمینی پلنگ دره و چاه های پتروشیمی و همچنین اجرای طرح انتقال آب زیرزمینی سرانی به شهرها، به ترتیب راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت هستند.

وی گفت: به دلیل کم بارشی مداوم در سال های اخیر استان، شهرهای بجنورد، شیروان و اسفراین در ماه های گرم سال معمولا با کمبود تامین آب مواجه هستند که برای پیشگیری از بروز مشکل در سال جاری، نشست های لازم با همکاران شرکت آب و فاضلاب تشکیل و تدابیر لازم اندیشیده شد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ درصد استان در منطقه نیمه خشک و ۲۲ درصد استان نیز در منطقه خشک بیابانی قرار دارد و تغییر اقلیم و بروز خشکسالی نیز بر مسایل محدودیت منابع آب در استان دامن زده است.

تنها ۲۳ درصد مخازن سدهای خراسان شمالی آب دارد

وی با اشاره به ذخایر آب موجود در سدهای استان گفت: در شرایط کنونی تنها ۲۳ درصد مخازن سدهای استان آب دارد و به دلیل اهمیت تامین آب شرب شهرها، بخش عمده این آب نیز برای تامین آب شرب شهرها بلوکه شده است.

در استان خراسان شمالی هشت سد و ۱۱ بند انحرافی ساخته شده است.

به گزارش ایرنا، استان خراسان شمالی از لحاظ جغرافیایی در منطقه معتدل کوهستانی واقع است که میانگین باران سالانه آن حدود ۲۴۰ میلمتر می رسد و حدود ۳۴۴ هزار هکتار اراضی زیر کشت باغی و زراعی دارد با تولید افزون بر یک میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی است و ۸۲ هزار نفر بهره برداری بخش کشاورزی این استان محسوب می شوند.

تغییر اقلیم و برداشت آب از سفره‌ها و آبخوان‌های زیرزمینی باعث شده است که هشت دشت از مجموع ۱۱ دشت استان در وضعیت نامناسبی از نظر ذخائر آبی قرار گیرد و به همین دلیل هرگونه توسعه بهره‌برداری و برداشت جدید در آنها به منظور تعادل بخشی به منابع آبی ممنوع شده است.

خشکسالی خراسان شمالی نه تنها باعث ایجاد تنش آبی در حدود ۳۰۰ روستا و چند شهر ایجاد کرد که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از حجم آبدهی قنات ها را نیز کاهش داد به طوری که نیمی از مزارع کشاورزی این خطه شمال کشور را نیز خشکاند و هشت دشت از ۱۱ دشت این استان نیز در زمره دشت های بحرانی قرار گرفتند و با تداوم این روند احتمال قطعی آب نیز در کنار خاموشی برق در استان به عنوان راهکار دم دستی تکرار خواهد شد.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha