کاوش‌های باستانشناسی در شمال استان اردبیل ادامه دارد

اردبیل - ایرنا - رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل از در حال انجام بودن ۲ مرحله کاوش‌ باستانشناسی در شهرستان‌های بیله‌سوار و پارس‌آباد خبر داد.

روح‌الله محمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کاوش نجات‌بخشی در محوطه گورستان قلعه اولتان شهرستان پارس‌آباد به منظور آزادسازی مسیر دسترسی پارس‌آباد به سربند از ابتدای سال جاری آغاز شده و تا نیمه اردیبهشت ادامه خواهد یافت.

وی اضافه کرد: فصل اول کاوش و آزادسازی بخشی از مسیر در منطقه یاد شده در سال ۱۴۰۱ انجام شده بود و کاوش حاضر نیز با اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی در حال انجام است که پس از پایان، مسیر به صورت کامل آزاد خواهد شد.

محمدی با اشاره به کشف تدفین عصر آهن و اشیایی مثل ظروف سفالی، زیورآلات و سنجاق سر از کاوش قلعه اولتان، ادامه داد: در پاسخ به استعلام یک واحد صنعتی در روح کندی بیله‌سوار به منظور تعیین محدوده ساخت و ساز آن، کاوش دیگری اجرا و به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: بر اساس یافته‌ها قلعه اولتان شهری باستانی متعلق به دوران ساسانی است که در روستای بزرگی در ۱۵ کیلومتری جنوب غرب پارس‌آباد مغان قرار دارد و ارگ اولتان در ۵۰۰ متری این روستا و در کنار رود ارس واقع شده و این قلعه در مساحت ۳۲۰ هزار متر مربع بنا شده‌ و با ترکیب بجا مانده از آن یک دژ نظامی را تداعی می‌کند و با توجه به اظهارات کارشناسان هنوز قسمت اعظم ساختمان‌های قلعه در زیر خاک مدفون است.

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: قلعه باستانی اولتان از نظر ظاهری شبیه به ساختمان یک قلعه نظامی است اما بخشی از آن در سالیان گذشته بر اثر پیشروی رود ارس تخریب شده و بازسازی و نوسازی آن تاکنون به صورت مطلوب انجام نگرفته است.

استان اردبیل از قابلیت‌های قابل تاملی در حوزه میراث فرهنگی برخوردار است و پارس آباد و بیله سوار مغان در شمال استان اردبیل و در جواز جمهوری آذربایجان واقع شده اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha