مبارزه با مفاسد آرد در گلستان هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال به بیت‌المال بازگرداند

گرگان- ایرنا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال در قالب مبارزه با مفاسد اقتصادی در حوزه گندم و آرد استان، به بیت‌المال برگشت داده شد.

به گزارش ایرنا. روح‌الله مهری روز پنجشنبه در همایش روز ملی گندم و نان استان گلستان، افزود: این رقم مطالبات دولت طی پنج ماه گذشته بوده و به بیت‌المال برگشت داده شده است.

وی تأکید کرد؛ مقابله با مفاسد اقتصادی در حوزه گندم و آرد استان با جدیت پیگیری می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان خاطر نشان کرد؛ بنا داریم ظرفیت ذخیره‌سازی گنوم در سیلو تحت مالکیت این اداره کل به جک‌های تخلیه محصول تا قبل خرید تضمینی در سال زراعی جاری شود.

مهری یادآور شد: نظارت بر نانوایان استان از آبان ماه سال گذشته با رمز یا امام حسن مجتبی (ع) به اجرا در آمده و اکنون طبق اظهار نانوایان استان سهمیه در نظر گرفته آرد برای پخت نان بیش از ظرفیت بوده است.

وی با اشاره به پیگیری اجرای طرح نان کامل در گلستان گفت: اکنون پنج کارخانه آرد بر آب اجرای آن در استان اعلام همکاری کرده که یک کارخانه برای تولید آرد نان کامل فعال شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان ادامه داد: از هفته آینده ۶ نانوایی در گرگان تولید نان کامل را اجرایی خواهند کرد و از هفته بعد نیز ۶ نانوایی در گرگان افزوده خواهد شد.

مهری از آغاز عملیات ساخت ساختمان آکادمی نان در گلستان از هفته آینده خبر داد و گفت: این ساختمان در ۲ طبقه دارای یک واحد پخت خواهد بود.

استمرار فعالیت دبیرخانه روز ملی گندم و آرد در گلستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: دبیرخانه روز ملی گندم و آرد در استان استمرار خواهد داشت تا برنامه‌های کیفی در این حوزه در استان توسعه یابد.

سیدمحمد دهنوی افزود:‌ امیدواریم اصلاحات گندم و آرد در استان با شتاب ادامه یافته و الگوی سایر استان‌های کشور شود.

هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال مبارزه با مفاسد گندم و آرد در گلستان به بیت‌المال برگشت



وی با اشاره به اینکه نان مسأله مهم در سبد غذایی خانوارها است، گفت: اکنون با نظارت خوبی که به اجرا درآمده، ساکنان استان دغدغه‌ای صف در نانوایی‌ها ندارند.

دهنوی با اشاره به حمایت دولت سیزدهم در خرید تضمینی گندم از کشاورزان، افزود: حمایت دولت در خرید تضمینی این محصول راهبردی قابل تقدیر بوده و تداوم آن در یکی دو سال آینده شاهد خودکفایی باشیم.

وی بر توجه ویژه در خرید تضمینی گندم بر اساس کیفیت محصول تأکید کرد.

دهنوی گریزی به جذب سرمایه‌گذاری در دولت سیزدهم در استان زد و گفت: اکنون این استان رتبه دوم در امنیت سرمایه‌گذاری و رتبه سوم در حوزه اشتغالزایی کشور را به خود اختصاص داده است

وی گفت: اکنون زمینه کمک بیشتر بخش خصوصی در ایجاد تحول سرمایه‌گذاری در استان فراهم است.

فرمانده سپاه نینوا گلستان نیز در این همایش گفت: نامگذاری شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم این است که باید کمک کنیم تا در خودکفایی تولید گندم و پایداری آن بیش از گذشته سهیم باشیم.

سردار علی ملک شاهکوهی اظهار داشت: استان گلستان نقش بسزایی در تولید گندم کشور دارد که نمونه بارز آن تأمین‌کننده آرد و نان تعداد زیادی از استان‌های کشور است.

هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال مبارزه با مفاسد گندم و آرد در گلستان به بیت‌المال برگشت



وی ادامه داد: باید به حوزه زیرساخت تولید این محصول در استان و تعیین‌کننده در امنیت غذایی دارد بابد سرمایه‌گذاری خوب صورت گیرد.

فرمانده سپاه نینوا گلستان گفت: اجرای طرح زهکشی زمین‌های شمال کشور و افزایش تولید در واحد سطح در این اراضی در دستور کار بوده و در دست اجرا است.

به گفته وی از ۲۷۰ هزار هکتار اجرای طرح زهکشی اراضی شمال استان و دارای اولویت، بیش از ۱۰۰ هزار هکتار آن انجام شده و برداشت حدود ۳. ۵ تن گندم در واحد سطح در شرایط آب و هوایی مساعد برداشت شد در حالی که حداکثر تولید محصول در این اراضی ۱۲۰۰ کیلوگرم بوده است.

افتخار به وعده صادق

فرمانده سپاه نینوا گلستان گفت: ما افتخار می‌کنیم به عملیات وعده صادق که چنین حماسه‌ای رخ داده است.

سردار ملک افزود: این عملیات سیلی بود که برای نخستین بار در حکومت ولایی به آمریکا و انگلیس‌ زده شد.

وی خاطرنشان کرد: خدا را شکر می‌کنیم که قدرت برتر دنیا شده‌ایم و در عملیات وعده صادق تنها نیمی از تنبیه در نظر گرفته شده، اجرا شد.

به گفته وی در این عملیات ۳۰۰ موشک از نسل اول شلیک شد.

مدیر جهاد کشاورزی گلستان نیز در این همایش گفت: در سال زراعی جاری میزان بارش‌ها در استان نسبت به سال زراعی قبل که با خشکسالی شدید مواجه بود، زیاد است.

هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال مبارزه با مفاسد گندم و آرد در گلستان به بیت‌المال برگشت



محمد برزعلی افزود: امسال ۳۸۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم در استان داریم.

وی گریزی به مبارزه با آفت در مزارع گندم ناشی از رطوبت بالا اشاره کرد و گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، ۵۰۷ هزار هکتار تقاضای عملیات قارچ‌کش شد که ۳۸۰ هزار هکتار گندم است.

در پایان این همایش از شماری از فعالان نمونه حوزه آرد و نان استان گلستان با اهدا لوح و جوایزی تقدیر شد.

روز ملی گندم و نان ۳۱ فروردین توسط شورای انقلاب فرهنگی نامگذاری و در ضمیمه تقویم رسمی کشور از سال قبل ثبت شده است.

هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال مبارزه با مفاسد گندم و آرد در گلستان به بیت‌المال برگشت



مطابق تقویم زراعی، مناسبت‌ترین زمان کشت گندم در خطه گلستان از اواسط آبان ماه به مدت یک ماه در اراضی دیم و از اول تا ۳۰ آذر در زمین‌های آبی انجام می‌شود.

سالانه مازاد بر نیاز گندم تولیدی بهره‌برداران این استان شمالی به خاطر وجود گلوتن (‌پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود)، برای تأمین نان ساکنان بیش از ۱۰ استان کشور حمل می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha