سفیر ایران در رم مواضع تهران درباره تحولات منطقه را درگفتگوبا شبکه دولتی ایتالیا تبیین کرد

لندن–ایرنا – سفیر ایران در «رُم» در گفتگو با شبکه ۳ تلویزیون دولتی ایتالیا (Tg۳) ضمن تبیین مواضع کشورمان پیرامون تحولات جاری منطقه، تصریح کرد که اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و ناتوانایی نهادهای بین‌المللی برای جلوگیری از گسترش دامنه درگیری‌ها، بیم آن را به وجود آورده است که منطقه در آستانه تحولات غیرقابل پیش بینی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، شبکه سه تلویزیون دولتی ایتالیا در رابطه با تحولات منطقه غرب آسیا به خصوص علل و پیامدهای اقدام تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران علیه اماکن نظامی اسرائیل با محمدرضا صبوری سفیر جمهوری اسلامی ایران در رم به گفت و گو پرداخته است.

صبوری در این گفتگو حملات مکرر رژیم صهیونیستی به مردم بی گناه غزه و کشته و زخمی شدن هزاران نفر را به عنوان کلیدی ترین عامل بی ثباتی در منطقه عنوان کرده است. وی با این حال تاکید کرد که حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق نقض همه معیارها و اصول بنیادین بین المللی و قواعد آمره بوده است و چنانچه رژیم صهیونیستی بدنبال حمله مجدد علیه ایران باشد، پاسخ ما به مراتب سخت تر، کوبنده تر و پشیمان کننده خواهد بود.

همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در رم ضمن انتقاد از به کارگیری استاندارهای دوگانه توسط کشورهای غربی، آن‌را عاملی برای بازگذاشتن دست رژیم صهیونیستی برای ادامه جنایت ها و کشتار مردم فلسطین و کشاندن منطقه درگیری به سایرمناطق ارزیابی کرد که شرایط غیرقابل پیش بینی را رقم زده‌اند.

متن کامل این گفت و گو به شرح ذیل است:

سئوال: اسرائیل اعلام کرده است که به طور قطعی به اقدام تلافی جویانه ایران در زمان مناسب پاسخ خواهد داد. انتظار دارید اسرائیل چه کاری انجام دهد؟ آیا واقعاً فکر می‌کردید که اسرائیل آنطور که آقای سعید ایروانی سفیر ایران در سازمان ملل اعلام کرد، مناقشه با ایران را «پایان یافته» تلقی می کند؟

پاسخ: اینکه رژیم اسرائیل پاسخ اخیر ایران را تمام شده تلقی کند یا نه به خودش مربوط است. ما بطور مکرر اعلام کرده‌ایم اگر رژیم صهیونیستی بدنبال حمله مجدد علیه ایران باشد، پاسخ ما به مراتب سخت تر، کوبنده تر و پشیمان کننده خواهد بود.

سئوال: ایران اعلام کرده است که در صورت حمله مجدد اسرائیل از سلاحی که قبلاً استفاده نشده بود استفاده خواهد کرد. آیا می توانید به ما بگویید که سلاح جدید ایران چیست؟ آیا خطر واقعی گسترش درگیری وجود دارد؟

پاسخ: طبیعی است هر کشوری مورد حمله دشمن قرار گیرد بر اساس راهبردها و تاکتیک های نظامی خودش تصمیم می گیرد و از ادوات و تسلیحات نظامی متعارف استفاده خواهد کرد.

سئوال: اسرائیل ادعا می کند که اقدام ایران ناقض قوانین بین المللی است، زیرا ساختمان مورد حمله در دمشق کنسولگری ایران نبوده است، بلکه ساختمان مجاور آن مورد اصابت قرار گرفته است. بنابراین، خاک ایران نقض نشده است. نظرتان در مورد این ادعا چیست؟ پاسخ شما به کسانی که ایران را محرک اصلی حمله حماس در ۷ اکتبر می دانند، چیست؟

پاسخ: لطفا به این شایعات دامن نزنید، این بیشتر شبیه جوک است. رژیمی که بیش از ۷ دهه از اشغالگری آن میگذرد و پایبند به هیچ یک از معیارها و اصول بنیادین بین المللی و قواعد آمره پایبند نیست، ایران را به نقض حقوق بین الملل متهم می کند؟ بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق توسط جنگنده های اسرائیلی کاملا منهدم و ۷ تن از مستشاران عالی نظامی ایران که مصونیت سیاسی داشته اند، شهید شده اند. تحریک گروه حماس از سوی ایران هم یکی از ادعاهای بی اساس رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی است. خوشبختانه برای یکبار هم که شده آمریکا و تعدادی از کشورهای غربی به‌درستی اعلام کردند که هیچ شواهدی دال بر هماهنگی حماس با ایران برای اتفاق ۷ اکتبر وجود ندارد.

سئوال: ایران بیان کرده است که حمله به اسرائیل موفقیت آمیز بود. با این حال ۹۹ درصد از بمب‌های ایران توسط سیستم‌های دفاعی رهگیری شد. نظرتان چیست؟

پاسخ: اهدافی که نظامیان ما شناسایی و برای انهدام آن اقدام کرده‌اند دقیقا مورد اصابت موشک‌های ایران قرار گرفته و عملیات موفقیت آمیز ارزیابی می گردد. طبیعی است که رژیم اسرائیل برای حفظ پرستیژ خود و برای نشان دادن کارایی مثبت سامانه گنبد آهنین چند میلیارد دلاری خود چنین ادعاهایی را مطرح کند.

سئوال: آیا ایران از منظر راهبردی می تواند اقدام خود را موفقیت آمیز بداند؟ تا شنبه گذشته، اسرائیل در سطح بین المللی نسبتاً منزوی به نظر می رسید، اما اکنون ایالات متحده، سایر متحدان اروپایی و کل گروه گروه هفت حمله ایران را محکوم می کنند و در کنار نتانیاهو قرار گرفته‌اند. حتی عربستان سعودی به نظر می رسد تمایل به بازگشایی گفتگو با اسرائیل دارد.

پاسخ: پاسخ ما صرفا در جهت تنبیه و هشدار بود. مراتب قبلا به اطلاع کشورهای دوست و همسایه نیز رسانده شد. نظامیان ما فقط به مراکز اطلاعاتی و همچنین پایگاه‌های نظامی که هواپیماهای اسرائیلی برای تهاجم به سفارت ما در دمشق استفاده کرده بودند مورد هدف قرار دادند. بنابراین این پاسخ محدود و کنترل شده بود.

طی شش ماه جنایات مستمر رژیم اسرائیل در غزه، کشورهای غربی که نام بردید، چه برخورد تندی با سردمداران این رژیم داشتند که با پاسخ ایران شرایط تغییر کرده باشد؟ اصلا شرایط چیزی نبود که تغییر کند. بیایید تعداد قطعنامه های پیشنهادی برای برقراری آتش بس در غزه که توسط دول غربی به سردمداری امریکا وتو شده بودند را بشماریم.

می خواهم خیال شما را راحت کنم رژیم اسرائیل در هر صورت از حمایت کاملا و بدون کم و کاست کشورهای غربی برخوردار بوده و اتفاقا به پشتوانه همین حمایت ها (سیاسی، تسلیحاتی، مالی، لجستیکی، و اطلاعاتی) وقیحانه به نسل کشی در غزه ادامه می دهد. بی تردید دول حامی، شریک جنایات این رژیم در فلسطین می باشند.

سئوال: آیا هدف ایران ساخت بمب هسته ای است؟ اگر اینطور نیست، چرا به غنی‌سازی اورانیوم فراتر از حد مجاز برای مصارف غیرنظامی ادامه می‌دهید؟

پاسخ: مواضع ما در خصوص برنامه هسته‌ای کاملا روشن است و تمام اقدامات ما توسط بازرسین آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای بصورت شبانه روزی تحت کنترل و بازرسی است و تاکنون نیز نه تنها هیچ تخلفی از سوی این آژانس گزارش نشده بلکه در گزارشات متعدد این آژانس بر صلح آمیز بودن آن تائید شده است.

از آنجا که برخی کشورهای غربی همیشه ساز مخالف با ایران می‌زنند هرازگاهی اتهاماتی را متوجه ایران می‌کنند. این کشورها اتفاقا چشم خودشان را به روی ده‌ها کلاهک هسته‌ای که در اختیار رهبران جنایتکار اسرائیلی قرار دارد، بسته‌اند.

سئوال: اگر راه حل «دو ملت، دو دولت» سرانجام در فلسطین به دست آمد، یا شورای امنیت سازمان ملل درخواست برای به رسمیت شناختن فلسطین عنوان یک عضو کامل سازمان ملل پذیرفت. از این راه حل حمایت می کنید؟ آیا اسرائیل را به رسمیت می شناسید؟

پاسخ: موضع ایران در این زمینه کاملا مشخص است. ایران معتقد است رژیم صهیونیستی سرزمین ملت فلسطین را غصب کرده و اشغالگر است. قطعنامه های سازمان ملل نیز بر اشغالگری آن صحه گذاشته است. از طرف دیگر نزدیک به سه دهه از توافق اسلو میگذرد، آیا در طول این سالها اقدامی در جهت احقاق حقوق مردم فلسطین صورت گرفته است؟ آیا قدمی برای اجرای مفاد توافق اسلو برداشته شده است جز اینکه ما شاهد گسترده تر شدن اشغال اراضی مردم بی دفاع فلسطین و ایجاد شهرک های بیشتر توسط صهیونیست های مسلح در اراضی اشغالی هستیم. ما همانطور که قبلا پیشنهاد کردیم و در سازمان ملل نیز به ثبت رسیده است، معتقدیم همانطور که رفراندوم در کشورهای غربی یک عنصر مهم دمکراسی است، در کل سرزمین های فلسطین موضوع به رای گذاشته شود و مردم اصیل فلسطینی اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

سئوال: مردم ایران به این تحولات چه عکس العملی نشان داده اند؟ آیا تنش در بین مردم به خاطر احتمال اقدام نظامی اسرائیل وجود دارد؟

پاسخ: ملت بزرگ ایران علیرغم شرایط دشوار اقتصادی ناشی از تحریمهای ظالمانه آمریکا و کشورهای غربی و با توجه به تجارب گذشته در جنگ تحمیلی هشت ساله رژیم صدام حسین که اتفاقا از حمایت همین کشورهایی که پشت رژیم اسرائیل قرار گرفته اند، برخوردار بود، باصلابت و استواری در حال گذران زندگی عادی خود هستند و از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در حفظ تمامیت ارضی حمایت همه جانبه بعمل آورده و بر اقتدار و قدرت نظامیان افتخار میکنند.

سئوال: آیا از دیدگاه تهران، جنگ در اوکراین و جنگ در خاورمیانه ظرفیت تبدیل به جنگ جهانی سوم را دارند؟

پاسخ: متاسفانه مردم ایران تجربه یک جنگ تحمیلی ۸ ساله از سوی صدام حسین با حمایت های بی‌دریغ آمریکا و دیگر کشورها را دارند که برای کشورمان هم به لحاظ نیروهای انسانی و هم به لحاظ مادی بسیار خسارات بار بوده و هنوز هم هست. بنابراین کاملا با تبعات زیانبار جنگ آشنا هستیم و به همین دلیل هیچگاه دنبال تنش و درگیری نبوده و نیستیم.

اگر در همین ۷ ماه اخیر توجه کنید تمام تلاش دولتمردان کشورم برای ایجاد صلح و ثبات و دوری از تنش و گسترده تر شدن آن در منطقه و جهان بوده است. اما متاسفانه برخی کشورهای حامی رژیم اسرائیل با در پیش گرفتن استاندارهای دوگانه نه تنها به وظایف و مسئولیت جهانی خود عمل نمیکنند بلکه خود عاملی برای بازگذاشتن دست این رژیم برای ادامه جنایتها و کشتار مردم فلسطین و کشاندن منطقه درگیری به دیگر مناطق هستند که طبیعی است که شرایط غیرقابل پیش بینی را رقم زده اند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha