بررسی راهکارهای افزایش نرخ رشد اقتصادی کرمانشاه با حضور صاحبنظران

کرمانشاه - ایرنا - مدیران اجرایی کرمانشاه در نشستی با حضور ۲ عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه رازی با اعلام هشت راهکار برای تحقق نرخ رشد اقتصادی هفت درصدی استان در سال ۱۴۰۳ اظهار کردند که استفاده از ظرفیت‌های استان در بخش‌های مختلف از جمله گردشگری می‌تواند به تحقق اهداف توسعه این خطه غرب ایران کمک کند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا؛ دکتر شهرام فتاحی و دکتر کیومرث سهیلی اعضای هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه در نشست هم‌اندیشی به منظور برنامه‌ریزی برای تحقق نرخ رشد اقتصادی هفت درصدی استان کرمانشاه در سال ۱۴۰۳، با حضور «نادر نورایی» رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه و دیگر مدیران دستگاه‌های اجرایی راهکارهای نحقق این نرخ را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در این جلسه گزارشی از برنامه‌های پارک علم و فناوری، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بنیاد نخبگان، منطقه آزاد قصرشیرین، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل ارتباط و فناوری اطلاعات استان کرمانشاه در راستای دستیابی به نرخ رشد اقتصادی هفت درصدی ارائه و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بررسی راهکارهای افزایش نرخ رشد اقتصادی کرمانشاه با حضور صاحبنظران

رشد اقتصادی در اصطلاح به افزایش میزان تولید کالا و خدمات یک کشور در یک مدت معین (معمولاً یک سال) گفته می‌شود. کلمه رشد معمولاً زمانی استفاده می‌شود که میزان تغییر در یک عامل اندازه‌گیری می‌شود، نرخ رشد به‌صورت درصد بیان می‌شود مثلاً اگر سطح تولید در سالی مشخص ۱۰ واحد و در سال بعد از آن ۱۳ واحد باشد، رشد ۳۰ درصدی اتفاق می‌افتد، البته تحقق رشد ۳۰ درصدی در کشورها صدق نمی‌کند مگر آنکه کشوری به‌ تازگی از جنگ خارج شده باشد یا در سال‌های بعد از زلزله در حال جبران ویرانی‌ها باشد.

در محاسبه رشد اقتصادی از تولید ناخالص داخلی حقیقی استفاده می‌شود تا اثر تورم در نظر گرفته نشود و قدرت واقعی کشورها در تولید نمایان شود، اگر اثر تورم در رشد اقتصادی دخیل شود کشورهای درگیر تورم طبیعتاً نرخ‌های رشد مثبت را ثبت خواهند کرد و این امر در حالی خواهد بود که عملاً میزان تولید کالا و خدمات آن‌ها افزایش چشمگیری را تجربه نکرده است و بیشتر تغییرات قیمتی اثرگذار بوده‌اند.

در استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۰ روستا نرخ رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۱ رقم ۲.۱ درصد بوده است که تیم اقتصادی دولت در استان کرمانشاه در سال ۱۴۰۳ رشد هفت درصدی را در نظر گرفته است.

۲ استاد اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه رازی در نشست مشترک با حضور مسوولان اجرایی کرمانشاه راهکارهایی برای تحقق نرخ رشد اقتصادی هفت درصدی استان ارائه کردند.

اجرای سیاست مالی افزایش سهم مالیات بر فعالیت‌های غیر مولد و واسطه و کاهش سهم مالیات بر فعالیت‌های مولد توسط سازمان امور مالیاتی استان کرمانشاه، ارتقای بهره وری در بخش‌ خصوصی، تعاونی و دستگاه‌های دولتی استان کرمانشاه از طریق اجرای کامل و دقیق طرح مولدسازی دارایی‌های راکد دستگاه‌های دولتی، افزایش تعامل و ارتباط پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، جهاد دانشگاهی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها با فعالان بخش‌ خصوصی، تعاونی و دولتی استان بخشی از راهکارهای اساتید اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه پس از گزارش های ارائه شده توسط مدیران دستگاه های اجرایی استان جهت افزایش نرخ رشد اقتصادی استان کرمانشاه بود.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های استان در جذب گردشگران داخلی و خارجی جهت بازدید از آثار کهن باستانی و تاریخی کم نظیر استان، جذب دانشجوی خارجی، توریسم سلامت، گردشگری مذهبی، توسعه زیربخش‌های رستوران و هتلداری و زیر بخش بازرگانی کرمانشاه، توسط ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صنعت، معدن و تجارت و اصناف مرتبط استان، جهت افزایش نرخ رشد بخش خدمات استان و جبران نرخ پایین رشد بخش خدمات در سال‌های گذشته، افزایش تولید در بخش معدن استان کرمانشاه و بهره گیری از طرفیت‌های این بخش خصوصاً در زیربخش‌های قیر طبیعی، نفت و گاز و معادن فلزی، جهت افزایش نرخ رشد اقتصادی استان و تحقق نرخ رشد تعیین شده برای استان و مهار نوسان در نرخ رشد بخش کشاورزی استان با اجرای کامل طرح گرمسیری، افزایش سطح زیر کشت اراضی آبی و کاهش سطح زیر کشت اراضی دیم، بهره گیری از روش‌های نوین آبیاری و استفاده از منابع مالی نهادها و بنیادها در این بخش، توسط اداره کل جهاد کشاورزی استان دیگر راهکارهای این افراد به مدیران دستگاه های اجرایی استان بود.

اساتید اقتصاد دانشگاه رازی در ادامه همچنین بر افزایش صادرات استان از طریق ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها در پایانه‌های مرزی توسط اداره گمرکات کرمانشاه، شناسایی و معرفی زمینه‌های سرمایه گذاری در استان و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی توسط اداره کل امور اقتصادی و دارایی و تعریف طرح‌های پژوهشی مرتبط با موضوع رشد اقتصادی و راهکارهای افزایش آن، توسط دستگاه‌های اجرایی مرتبط مانند سازمان مدیریت و برنامه ریزی و اداره کل امور اقتصادی و دارایی به عنوان دیگر راهکارهای تحقق نرخ رشد اقتصادی استان کرمانشاه تاکید کردند.

بررسی راهکارهای افزایش نرخ رشد اقتصادی کرمانشاه با حضور صاحبنظران

تحقق رشد ۷ درصدی نیازمند اجرای برنامه‌های تحول آفرین است

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه نیز در این نشست گفت: برای تحقق رشد هفت درصدی در سال ۱۴۰۳ نیازمند اجرای برنامه‌های تحول آفرین در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، تجارت و بازرگانی، خدمات و گردشگری و سایر بخش‌ها هستیم.

«نادر نورایی» با یادآوری شعار سال عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب موضوع جهش تولید با مشارکت مردم را به عنوان شعار سال تعیین کرده‌اند از این رو تمام دستگاه‌ها و مجموعه‌ها موظف هستند برای تحقق این هدف بزرگ به شکل جهادی و شبانه‌روزی تلاش کنند.

وی نرخ رشد در نظر گرفته شده برای استان کرمانشاه در سال ۱۴۰۳ را هفت درصد اعلام کرد و گفت: آخرین نرخ رشد اعلام شده استان مربوط سال ۱۴۰۱ با ۲.۱ درصد بوده است و در سال ۱۴۰۳ با همراهی اساتید دانشگاهی و مجموعه‌ها و دستگاه‌های عضو شورای برنامه‌ریزی استان به سمت تحقق این رشد هفت درصدی گام برمی داریم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه در ادامه تحقق این برنامه را نیازمند جذب سرمایه‌گذاری‌ جدید در حوزه های مختلف دانست و گفت: سال ها از حوزه کشاورزی به عنوان اولویت توسعه استان یاد شده است ولی سال گذشته شاهد نرخ رشد منفی در این حوزه بودیم.

وی با تاکید بر ضرورت برنامه‌محوری در حوزه‌های مختلف کشاورزی اظهار کرد: استان کرمانشاه دارای حدود ۹۰۰ هزار هکتار زمین قابل کشت است که تنها ۲۰۰ هزار هکتار آن آبی و در حال تولید محصول هستند.

نورایی با بیان اینکه حدود ۷۰۰ هزار هکتار از مزارع استان کرمانشاه دیم هستند، گفت: می‌توان با کمک شرکت های دانش بنیان و گام برداشتن به سمت تولید رقم های پرمحصول گندم، میانگین تولید ۲ تن در هکتار کنونی را به چهار تن افزایش داد و با دستیابی به یک سطح تولید پایدار به معیشت کشاورزان کمک کرد.

وی اضافه کرد: همچنین با نوسازی ادوات کشاورزی و تکنولوژی‌ و تجهیزات مرتبط با صنایع این حوزه نیز عملیاتی شود.

خدمات و گردشگری اولویت‌های توسعه ای استان کرمانشاه

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه در ادامه از بخش خدمات و گردشگری به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های توسعه‌ای مهم استان نام برد و گفت: برای بهره گیری بهتر از ظرفیت های حوزه خدمات و گردشگری برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، نیازمند یک برنامه‌ریزی مناسب از سوی دستگاه مربوطه هستیم.

نورایی تصریح کرد: اگر قرار است گسترش بخش صنعت به عنوان یک ظرفیت مهم توسعه‌ای دنبال شود باید اولویت‌های این حوزه در زمینه پرداخت تسهیلات و کمک‌های فنی و اعتباری در بخش‌های مختلف، کاملا مشخص شود.

وی در ادامه به تشریح ظرفیت‌های حوزه تجارت و بازرگانی استان کرمانشاه پرداخت گفت: ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با عراق وجود ۶ گذرگاه گمرک و بازارچه مرزی یک ظرفیت ممتاز برای گسترش صادرات و واردات پدید آورده و سازمان مدیریت آماده هرگونه کمک به برنامه های مرتبط با تقویت زیرساخت‌های این حوزه است، همچنین فرصت اربعین حسینی و یادمان بازی دراز و مرصاد و گردشگری دفاع مقدس را باید به صورت ویژه پیگیری کنیم.

وی در ادامه طولانی بودن پروسه استعلام اداری را یکی از مشکلات و موانع پیش روی سرمایه گذاری در کرمانشاه دانست و گفت: متاسفانه پاسخ برخی از استعلام های مرتبط با طرح های سرمایه گذاری بیش از یک ماه طول می‌کشد و این روند مخرب موجب دلسردی کارآفرینان می‌شود و باید با این کم کاری‌ها برخورد جدی صورت بگیرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه همچنین بر ضرورت ارتقای بهره‌وری در ادارات تاکید کرد و گفت: استان کرمانشاه دارای ۶۸ هزار کارمند است که در صورت ارتقای بهره وری در ادارات این ظرفیت عظیم می‌تواند یک بستر تحول آفرین برای اقتصادی و توسعه استان باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha