۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۲۷
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85450982
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

میانگین تولید گندم در خراسان جنوبی افزایش یافت

۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۲۷
کد خبر: 85450982
میانگین تولید گندم در خراسان جنوبی افزایش یافت

بیرجند - ایرنا - سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: میانگین تولید گندم استان قبل از دولت سیزدهم ۲.۸ تن در هر هکتار بود که اکنون به چهار تن در هکتار رسیده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی جعفری روز شنبه در مراسم گرامیداشت روز ملی گندم و نان افزود: همچنین در دولت سیزدهم رکورد تولید گندم در هکتار از ۹ به ۱۲ تن در خراسان جنوبی رسید که جهش خیلی خوب است.

وی با تاکید بر افزایش عملکرد تولید گندم در واحد سطح بیان کرد: همه ما سربازان امنیت غذایی جامعه هستیم و شاه‌مهره امنیت غذایی جامعه «گندم» است لذا باید در تولید این محصول راهبردی به خودکفایی لازم برسیم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: در چرخه تولید نان ۱۰ تا ۱۴ درصد ضایعات ایجاد می‌شود و به ازای هر یک درصد ضایعات چهار همت به اقتصاد کشور ضرر وارد می‌شود لذا همه ما از کشاورز تا نانوا و مردم باید دست به دست هم دهیم تا ضایعات نان به حداقل ممکن برسد.

وی گفت: از باب اهمیت گندم و نان، شورای عالی انقلاب فرهنگی ۳۱ فروردین را روز ملی گندم و نان نامگذاری کرده‌ است.

جعفری با بیان اینکه امسال در استان ۱۷ هزار و ۱۶۱ هکتار گندم آبی و ۲۱ هزار و ۴۸۹ هکتار سطح زیرکشت جو آبی داریم، اضافه کرد: همچنین هزار و ۸۰۸ هکتار سطح زیرکشت گندم دیم، هزار و ۵۰۵ هکتار هم جوی دیم داریم.

وی تصریح کرد: سال گذشته ظرفیت خود را در زمینه ارتقای ضریب مکانیزاسیون گذاشتیم و در این راستا کمباین‌های جدید خریداری شد تا میزان ریزش و ضرر کشاورز کمتر شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: ۹۸ کمباین داریم و ۳۲ کمباین هم خارج از استان به ما کمک می‌کنند تا عملیات برداشت را در سال جدید دنبال کنیم.

وی از فعالیت ۲۲ هیات نظارتی در استان خبر داد و گفت: ۱۷ مرکز در استان سال گذشته عملیات خرید تضمینی گندم را با قیمت هر کیلوگرم ۱۷۵ هزار ریال انجام دادند.

میانگین تولید گندم در خراسان جنوبی افزایش یافت

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هم گفت: نامگذاری ۳۱ فروردین به نام روز ملی گندم و نان یک مناسبت ملی و مذهبی است و از طرفی گندم راهبردی‌ترین کالای اساسی است که در عرصه اقتصادی، اجتماعی و امنیتی تاثیرگذار است.

علی صادقی با اشاره به اهمیت گندم و یارانه‌ای که دولت برای این کالای اساسی در نظر می‌گیرد، افزود: دولت همه تلاش خود را به کار گرفته تا نان ارزان قیمت به دست مصرف کننده برسد.

وی مصرف ماهانه آرد در استان خراسان جنوبی را هشت هزار تن ذکر و اضافه کرد: یارانه‌ای که دولت در استان برای آرد می‌پردازد حدود هزار و ۳۰۰ تا هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است تا نان ارزان در اختیار مردم قرار گیرد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: انتظار است نان باکیفیت و کامل در اختیار مردم قرار گیرد چرا که تضمین کننده سلامت جامعه است.

همچنین در این جلسه از ۱۲ نفر برترین‌های زنجیره مختلف تولید نان استان خراسان جنوبی تجلیل شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha