۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۲۶
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 85452942
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تولید نان کامل؛ حلقه مفقود در خراسان جنوبی

۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۲۶
کد خبر: 85452942
تولید نان کامل؛ حلقه مفقود در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - نان کامل یا سبوس‌دار به دلیل وجود پوسته و جوانه، منبع غنی فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدانی یکی از بهترین گزینه‌ها برای ارتقای سلامت جامعه محسوب می‌شود که تولید آن حلقه مفقود در خراسان جنوبی است.

به گزارش ایرنا، آرد کامل محصول آسیاب همه اجزای دانه گندم از جمله مغز، جوانه رویان و سبوس یا پوست آن است که به گفته مسوولان در خراسان جنوبی تولید نمی‌شود.

نان بخش مهمی از غذای اصلی و پایه مردم جهان را تشکیل می‌دهد، در کشور ایران نیز نان قوت غالب و غذای اصلی مردم محسوب می‌شود که در مقایسه با بسیاری از مواد غذایی مثل گوشت و شیر دارای چگالی انرژی بیشتری است.

وقتی اصلی‌ترین منبع دریافت کالری و انرژی‌ همین نان است و نان کامل در اختیار مردم قرار نگیرد، بدیهی است مشکلات سلامتی در قبال انواع بیماری‌ها بروز می‌کند.

بنابراین ضروری است سیاست‌گذاری‌های لازم به‌ منظور تولید نان کامل انجام شود تا کسانی که نان قوت غالب‌شان است، از آن قوت هم بگیرند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی در این باره گفت: هنوز نان کامل در نانوایی‌های استان پخت نمی‌شود و با توجه به ارزش غذایی بالای این نوع نان، تولید آن مورد تاکید ماست.

تولید آرد و نان کامل در خراسان جنوبی نداریم

میثم پیشدادیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مقدمات اولیه برای تولید نان کامل در استان در دستور کار قرار گرفته اما هنوز تولید آرد و نان کامل را در خراسان جنوبی نداریم.

تولید نان کامل؛ حلقه مفقود در خراسان جنوبی

وی با تاکید بر اینکه مطالبه نان سالم باید در مردم ایجاد شود گفت: ضرورت دارد نان کامل و سالم پخت شود زیرا آرد سفید خیلی خواص کمتری دارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی بیان کرد: بهترین نانی که از آرد گندم می‌توان تهیه کرد، نان کامل است و این نوع نان از آردی تهیه می‌شود که هر سه بخش دانه گندم (سبوس، جنین، آندوسپرم) در آن حفظ می‌شود.

وی افزود: چنین نانی از پروتئین، کلسیم، آهن و ویتامین بالایی برخوردار بوده و قادر است بسیاری از نیازهای جامعه به مواد مغذی را تامین کند همچنین از منابع اصلی تامین فیبر است که وجود آن در تضمین کارکرد طبیعی دستگاه گوارش انسان ضروری است.

پیشدادیان گفت: فیبر نقش مهمی در سلامتی بدن داشته و از جمله مزایای این ماده غذایی می‌توان به کاهش چربی‌های خون، کاهش و کنترل قند خون و احساس سیری بیشتر اشاره کرد.

وی با بیان اینکه کاهش مشکلات گوارشی از جمله یبوست که فیبرها نقش بسزایی در رفع این مشکل دارند، از دیگر مزایای نان کامل به شمار می‌رود، اظهار کرد: ویتامین‌ها، مواد مغذی از جمله ویتامین‌های گروه B به خصوص B۱، B۲ و B۳ در سبوس دانه‌ها و غلات وجود دارد که با انجام سبوس‌گیری غلات این ویتامین‌ها را از دست می‌دهند.

نان سفید با ظاهر خوب اما ارزش غذایی کم

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی گفت: نان‌هایی که سبوس‌گیری می‌شوند به نان‌های تصفیه شده و نان‌های سفید معروف هستند و براساس مطالعات انجام شده موجب افزایش التهاب و فاکتورهای التهابی در بدن می‌شوند که افزایش این فاکتورها، برخی بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان و سایر بیماری‌ها را به همراه دارد.

وی افزود: اما استفاده از نان کامل مزایای بسیاری از جمله تضمین سلامتی، تامین مواد مغذی و فیبر برای بدن را به همراه دارد و استفاده نکردن از این نان‌ها و استفاده از نان سفید مضرات و بروز برخی بیماری‌ها را سبب می‌شود.

پیشدادیان با بیان اینکه در دهه‌های اخیر، مصرف نان سفید افزایش یافته است گفت: این نوع نان نه تنها ارزش غذایی مناسبی ندارد بلکه به عنوان یکی از عوامل اصلی بیماری‌هایی مانند سوءتغذیه، مشکلات گوارشی، بیماری‌های قلبی - عروقی، دیابت و چاقی در کشور محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: اغلب مردم تصور می‌کنند نان سفید و رنگ روشن در نان‌های سنتی نشانه مرغوبیت آن است در صورتی که رنگ روشن نان نشانه نبود سبوس و پایین بودن ارزش غذایی آن است.

تولید نان کامل؛ حلقه مفقود در خراسان جنوبی

کارشناس تغذیه در خراسان جنوبی هم گفت: نان به عنوان قوت غالب مردم علاوه بر تامین سهم زیادی از انرژی روزانه، بخشی از مواد مغذی از جمله پروتئین و برخی اسیدهای آمینه ضروری، ویتامین‌های گروه B، ویتامین E، منیزیم، آهن، روی، سلنیوم، مس، منگنز، فلوئو و کروم را نیز به بدن می‌رساند و هر کدام از این املاح در مهم‌ترین فرآیندهای سوخت و ساز و تامین ایمنی و سلامت بدن نقش اساسی دارند.

نان سفید بیشتر مصرف می‌شود

زهره لطیفی با بیان اینکه در کشور غلات کامل کمتر و غلات سفید و تصفیه شده بیشتر مصرف می‌شود افزود: در حالی که نان کامل نسبت به نان‌های تهیه شده با آرد سفید از ارزش تغذیه‌ای بالاتری برخوردار است.

وی گفت: کاهش قند و چربی خون، پیشگیری از سوء تغذیه، پیشگیری از سرطان گوارش، جلوگیری از جذب اسیدهای صفراوی، جلوگیری از یبوست، پیشگیری و کنترل بیماری‌هایی همچون دیابت، پوکی استخوان، کم خونی و چاقی از مزایای مصرف نان کامل است.

کارشناس تغذیه از مردم خواست از خرید نان‌هایی که در نانوایی به آنها سبوس به صورت دستی اضافه می‌شود خودداری کنند زیرا این اقدام به صورت غیر بهداشتی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: منظور از مصرف نان سبوس‌دار نانی است که با آرد سبوس‌دار تهیه شده باشد، یعنی آردی که بخشی از سبوس آن در کارخانه گرفته نشده و به عنوان آرد کامل (سبوس‌دار) در تهیه نان سنگک، نان جو و برخی نان‌های محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لطیفی گفت: اکنون تمامی نان‌های ما در خراسان جنوبی حتی آرد سنگک از آرد سفید است که باید تولید آرد و نان کامل در استان در راستای سلامتی مردم در دستور کار قرار گیرد.

همچنین مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مراسم گرامیداشت روز ملی گندم و نان که بتازگی برگزار شد، گفت: تولید نان کامل در کارگروه امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی مطرح شده و آموزش و اطلاع رسانی تولید آرد کامل با درصد سبوس‌گیری مختلف هم در دستور کار است.

راضیه کفایی افزود: همچنین در بازرسی‌ها شاخص‌های استاندارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا نبود انطباق نداشته باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha