۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۰۱
کد خبر: 85450998
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیا سوناک شکست در انتخابات آتی را پذیرفته است؟

۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۰۱
کد خبر: 85450998
آیا سوناک شکست در انتخابات آتی را پذیرفته است؟

لندن – ایرنا – درحالی که محبوبیت حزب حاکم محافظه‌کار طبق تمام نظرسنجی‌ها، به طور مدام رو به افول است و «ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس هم امید خود را به پیروزی در انتخابات آتی از دست داده است، زمزمه برگزاری انتخابات ظرف یکی دو ماه آینده بالا گرفته است.

به گزارش ایرنا، حزب ریشی سوناک با اختلاف ۲۰ واحد درصد نسبت به حزب کارگر به رهبری کی‌یر استارمر، ماه‌هاست که قافیه را در نظرسنجی‌ها باخته و به تعبیر ناظران چیزی برای از دست دادن ندارد.

این حزب امیدوار بود که با کاهش نرخ تورم و به تبع آن مالیات‌ بر درآمد مردم، نتیجه نظرسنجی‌ها را به نفع خود تغییر دهد اما تاکنون در این زمینه موفق نبوده است. نرخ تورم در انگلیس بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمارهای ملی انگلیس، از ۱۱ درصد در اکتبر ۲۰۲۲ به ۳.۲ درصد در ماه مارس ۲۰۲۴ رسیده که یک افت قابل توجه در حوزه اقتصادی محسوب می‌شود.

جرمی هانت وزیر دارایی انگلیس در سند متمم بودجه که ماه پیش به مجلس ارائه کرد، بیمه عمومی را دو درصد کاهش داد؛ اما یک سخنگوی دفتر نخست وزیر انگلیس به نشریه تایمز چاپ لندن گفت: همه ما (در حزب محافظه‌کار) امیدوار بودیم که کاهش بیمه ملی، به بهبود جایگاه ما در نظرسنجی‌ها کمک کند، اما اینطور نشد. نخست وزیر هم معتقد است که کاهش بیشتر مالیات‌ها تفاوتی در آمار نظرسنجی‌ها ایجاد نمی‌کند.

از سویی احتمال افزایش آمار ورود پناهجویان در فصل تابستان می‌تواند ضربه دیگری را به اعتبار حزب سوناک وارد کند. او زمانی که سکان دولت را به دست گرفت، مقابله با ورود مهاجران غیرقانونی به کشور را یکی از اولویت دولت معرفی کرد و قوانین سختگیرانه‌ای را در این زمینه به اجرا گذاشت. اما اینک مقام‌های انگلیسی پیش‌بینی می‌کنند که با شروع فصل تابستان، آمار پناهجویانی که از طریق کانال مانش به انگلیس مهاجرت کنند افزایش خواهد یافت.

این درحالیست که طرح ضد مهاجرتی دولت لندن برای اخراج مهاجران غیرقانونی به کشور آفریقایی روآندا نیز به دلیلی موانع حقوقی به مرحله اجرا نرسیده است. یکی از مشاوران ریشی سوناک به تایمز گفته است: «بهتر است انتخابات زودهنگام برگزار شود، پیش از آنکه حزب کارگر ادعا کند که طرح روآندا کار نمی‌کند.» وی افزود: «سوناک به این نتیجه رسیده است که چیزی برای از دست دادن ندارد زیرا هنوز در نظرسنجی ها ۲۰ امتیاز عقب است و حزب (محافظه‌کار) دوپاره شده است.»

طبق آخرین نظرسنجی‌ها اگر فردا انتخابات سراسری برگزار شود ۴۳.۶ درصد به حزب کارگر و ۲۳.۲ درصد به حزب محافظه‌کار رای خواهند داد. یک انتخابات پژوه برجسته انگلیسی اوایل فروردین ماه پیش‌بینی کرد که حزب حاکم محافظه‌کار فقط یک درصد برای پیروزی در انتخابات سراسری شانس دارد. «جان کرتیس» که در حوزه تحلیل انتخابات و نتایج آن مهارت دارد، معتقد است که پیروزی حزب محافظه‌کار محال و همه‌چیز درباره نتیجه انتخابات پیش‌رو روشن است.

کرتیس در گفت‌وگو با نشریه «پولیتیکو» اظهار داشت که اکنون «۹۹ درصد احتمال تشکیل دولت کارگر وجود دارد.» وی با اشاره به شانس کم حزب محافظه‌کار برای پیروزی در انتخابات، تاکید کرد که حتی در صورت بروز پدیده «پارلمان معلق»، بخت «کی‌یر استارمر» رهبر حزب کارگر برای نخست وزیر شدن بیشتر است.

پارلمان معلق در شرایطی پدید می‌آید که هیچ‌کدام از احزاب سیاسی انگلیس نتوانند اکثریت ۶۵۰ کرسی مجلس عوام (۳۲۶ کرسی) را به دست آورند. در صورت بروز این وضعیت، حزبی که بیشترین کرسی های مجلس عوام را به دست آورده است برای تشکیل دولت باید با یک حزب دیگر ائتلاف کند.

با این حال یافته‌های نشریه گاردین بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که حزب کارگر می‌تواند ۴۵۸ کرسی پارلمان را کسب و یک رکورد تاریخی در صحنه سیاسی انگلیس ثبت کند. در مقابل حزب حاکم محافظه‌کار با خطر حذف شدن در بیشتر حوزه‌های انتخابیه مواجه است و پیش‌بینی می‌شود که تنها ۹۰ کرسی در انتخابات کسب کند.

در انگلیس انتخابات سراسری هر پنج سال برگزار می‌شود. زمان برگزاری این رویداد، طبق یک سنت دیرینه، در فصل بهار یا پائیز است. سوناک پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد انتخابات سراسری را در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ برگزار کند. وی طبق قانون موظف است انتخابات را حداکثر پیش از ۲۸ ژانویه ۲۰۲۵ برگزار کند.

او هنوز تاریخ دقیق برگزاری انتخابات را مشخص نکرده است. سوناک اواخر اسفند ماه گذشته گمانه‌زنی‌ها درباره برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور را رد و اعلام کرد که این رویداد طبق برنامه، در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد.

حزب کارگر هم اصرار دارد که انتخابات هرچه سریع‌تر برگزار شود. استارمر چندی پیش در گفت‌وگو با نشریه «میرور» تصریح کرد که اوضاع کشور آشفته است و مردم از ۱۴ سال حکومت‌داری محافظه‌کاران به ستوه آمده‌اند.

در هر صورت مردم انگلیس در سال جاری میلادی پای صندوق‌های رای خواهند رفت تا درباره سرنوشت سیاسی این کشور تصمیم‌گیری کنند. آنچه طبق بیشتر نظرسنجی‌ها بدیهی به نظر می‌رسد این که است حزب حاکم محافظه‌کار روزهای پایانی خود را در قدرت سپری می‌کند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha