۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۳۵
کد خبر: 85451029
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۷۰ میلیون متر مکعب رواناب در بارندگی‌های جنوب کرمان کنترل شد

جیرفت- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: در بارش‌های اخیر مدیریت و کنترل ۷۰ میلیون متر مکعب رواناب منجر به نفوذ ۲۰ میلیون متر مکعب آب به سفره‌های زیرزمینی شد.

قاسم رحیمی نیا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کنترل این میزان رواناب نقش مهمی در بهبود شرایط اقلیمی منطقه جنوب کرمان دارد.
وی با بیان اینکه بارش‌های بهاری روزهای اخیر، نقش موثر طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در کنترل سیلاب را بر همگان آشکار کرد اظهار داشت: این طرح‌ها توانستند طغیان رودخانه‌های فصلی جنوب کرمان را مهار و این منطقه را از یک بحران جدی نجات دهند بنابراین امروزه اهمیت و نقش ویژه پروژه‌های آبخیزداری بر کسی پوشیده نیست.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با اشاره به اینکه یک هزار و ٢٠٠ پروژه مکانیکی و بیومکانیکی آبخیزداری و آبخوان‌داری در هشت شهرستان جنوبی استان وجود دارد، گفت: با توجه به بررسی‌های انجام گرفته، در بارندگی‌های اخیر بالای ۹۰ درصد این سازه‌ها آبگیری شد.
وی اضافه کرد: طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری نقش مهمی در کنترل سیلاب، تغذیه سفره‌های زیرزمینی و کنترل رسوبات دارند.
رحیمی نیا با بیان اینکه از محل اعتبارات ملی و استانی، اعتبارات خوبی برای این بخش در نظر گرفته شده است ادامه داد: طرح‌های آبخیزداری فواید بسیاری دارد که در نهایت موجب کاهش اثرات خشکسالی می‌شود، از این رو آبخیزداری را می‌توان مهمترین کار در حوزه منابع طبیعی دانست.
وی یادآور شد: مساحت مجموع حوزه‌های آبخیز جنوب کرمان سه میلیون و ۶٠٠ هزار هکتار و عملیات اجرایی طرح‌های حوزه آبخیزداری بر اساس یک برنامه مدون در حال انجام است.

رحیمی نیا بیان کرد: طرح‌های آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان شامل عملیات سنگی ملاتی، خاکی و پخش سیلاب، گابیونی و بیومکانیکی (بانکت بندی) در ۲۰ حوزه آبخیز در حال مطالعه و اجرا است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha