به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، «حمزه ذاکری» افزود: در راستای اجرای مفاد تفاهمنامه همکاری مشترک با دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره پردازشهای فوقسریع، بستر بهرهبرداری سازمان از ظرفیت ابررایانه ملی سیمرغ فراهم شد.
وی افزود: ابررایانه ملی سیمرغ تشکیلات پردازشی فوقسریع بر اساس رایانش ابری است که از سال ۱۴۰۰ با محوریت مرکز تحقیقات پردازشهای فوقسریع دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مشارکت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت فناوری ریاستجمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیادهسازی و راهاندازی شده است.
ذاکری با بیان اینکه این ابررایانه دارای ظرفیتی بیش از ۱۰ «پتافلاپس» در محاسبات مربوط به کاربردهای یادگیری عمیق است، خاطرنشانکرد: سامانههای مدیریت زیر ساخت سازمان شامل سامانه مدیریت روسازی (PMS)، سامانه مدیریت پل (BMS) و سامانه مدیریت ایمنی (SMS) از مهمترین ابزار مدیریت داراییهای سازمان محسوب میشوند که در حال حاضر اطلاعات مربوط به خرابی رویه راهها بالغ بر ۱۰۰ هزار کیلومتر راههای اصلی و فرعی طی چندین دوره برداشت، وضعیت ایمنی راهها شامل ۶۰ هزار کیلومتر/خط و همچنین شناسنامه بیش از ۳۲۰ هزار دستگاه پل و شاخصهای سلامت و بازرسیهای دورهای در این سامانه مورد پردازش قرار میگیرد.
Petaflops یک واحد اندازه گیری است که برای اندازه گیری عملکرد واحد ممیز شناور پردازنده یا واحد نقطه شناور (FPU) استفاده می شود.
این مسوول افزود: با توجهبه حجم قابلتوجهی از دادهها و تصاویر مربوط به داراییهای راه و لزوم پردازش و محاسبه سریع شاخصهای مختلف ارزیابی خرابی، استفاده از ابررایانه ملی سیمرغ دانشگاه صنعتی امیرکبیر این فرصت را فراهم کرده تا سرعت پردازش اطلاعات افزایشیافته و امکان توسعه و بهرهبرداری از ماژولهای مختلف در سامانه از قبیل استخراج خرابیهای رویه بر مبنای پردازش تصاویر سطح راه، محاسبه شاخص وضعیت پل بر اساس محاسبه شدت و وسعت خرابیهای مختلف سازهای مبتنی بر روشهای پردازش تصویر و هوش مصنوعی و همچنین ماژول تشخیص و تحلیل بر مبنای روشهای یادگیری عمیق ایجاد شود.
به گفته وی، از دیگر برنامههایی که با بهرهبرداری از ابرکامپیوتر در دستور کار این مرکز قرار گرفته است، توسعه مدلهای پیشرفتهتر اضمحلال در رویه و ابنیه فنی راه و انجام بهینهسازی در امر بودجهریزی عملیاتی برای حصول بهترین نتیجه بر مبنای آنالیز هزینه - فایده خواهد بود، همچنین بهینهسازی مدلهای نرمافزاری مدیریت دارایی (ASM) و بهبود سرعت عملکرد آن برای استفاده کاربران متعدد در سطح ادارات کل تابعه از دیگر برنامههای در دست اقدام است.
به گفته ذاکری، سامانههای موجود بر اساس ظرفیت داخلی با همکاری مهندسان مشاور آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، مشارکت دانشگاه صنعتی امیرکبیر، شرکتهای دانشبنیان، فناوران و نخبگان این حوزه طراحی، پیادهسازی و توسعه داده شده است و محصولی دانشپایه و کاربردی برای سازمان راهداری و حملونقل جادهای به شمار میرود و با اتصال این سامانهها به سیمرغ، امکان انجام محاسبات پیچیده و مسائل بهینهسازی در سطح شبکه مهیا شده است.
نظر شما