۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۰۴
کد خبر: 85451916
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پیکره گلی کنارصندل جیرفت مرمت شد

۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۰۴
کد خبر: 85451916
پیکره گلی کنارصندل جیرفت مرمت شد

کرمان - ایرنا - سرپرست پایگاه محوطه‌های تاریخی جیرفت گفت: بخش های زیادی از پیکره گلی کنارصندل جیرفت طی سالیان گذشته آسیب دیده بود که اکنون مرمت شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان، قادر شیروانی روز یکشنبه اظهار داشت: حدود 2 ماه قبل طی سفر ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی به این استان و در نشستی که با مدیرکل میراث فرهنگی کرمان برگزار شد، مقرر شد با همکاری پژوهشگاه و میراث‌فرهنگی برنامه مرمت و حفاظت از پیکره آسیب دیده کنار صندل در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: فاز اول مرمت توسط فتح اله نیازی کارشناس مرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی تمام شده که شامل تثبیت، پاکسازی و مرمت پیکره است.

سرپرست پایگاه محوطه های تاریخی جیرفت افزود: طراحی اولیه برای ساخت محفظه با هدف حفاظت و معرفی اثر نیز انجام شده که امیدواریم به زودی به مرحله تامین اعتبار و اجرا در آید.

به گزارش ایرنا، محوطه‌های تاریخی جیرفت که در طول هزاره‌های سوم پیش از میلاد آثار ارزشمندی را در خود جای داده جزو غنی ترین محوطه‌های تاریخی جهان محسوب می‌شود.

یکی از بقایای این تمدن عظیم تپه کنارصندل است که در ۳۰ کیلومتری شهر جیرفت قرار دارد و با نام تپه کنارصندل جنوبی و شمالی شناخته می شود. این ۲ تپه در فاصله چند کیلومتر از هم قرار دارند و ارتفاعشان به ترتیب ۱۳ و ۲۱ متر است.

قدمت این منطقه باستانی در نزدیکی شهر جیرفت واقع در جنوب استان کرمان تا چهار هزار و ۶۰۰ سال پیش تخمین زده می‌شود و از ارزش بالایی از نظر میراث فرهنگی برخوردار است.

از تپه کنارصندل آثار تاریخی متعددی یافت شده است که همه‌ این آثار شامل مجسمه ‌هایی از جنس مفرغ، سفال‌های منقوش، ساده و زیورآلات در موزه باستان شناسی جیرفت نگهداری می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha