۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۵۰
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85453751
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

رشد صادرات دانش‌بنیان‌های خراسان‌شمالی نوید توسعه و آبادانی

بجنورد-ایرنا- چرخ‌های اقتصاد خراسان شمالی با فعالیت ۱۴۲ شرکت دانش بنیان، فناور و خلاق به حرکت افتاده است و این شرکت‌ها در سال گذشته ۹ هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال فروش داشتند که رقم قابل توجهی به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، مادامی که تئوری توسعه در کشور از اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش بنیان تغییر جهت داد تمامی تلاش ها در خراسان شمالی معطوف به این رویکرد شد و حمایت از شرکت های فناور و نوپا در دستور کار قرار گرفت.

اگرچه شرکت های دانش بنیان در ابتدای ظهور خود قرار دارند ولی در همین مدت کوتاه نیز توانسته اند کارهای بزرگی را ارائه دهند و هر یک به فراخور فعالیت خود بر اقتصاد تاثیرگذار بوده اند در همین خراسان شمالی انواع مصالح ساختمانی، پودر آلفا آلومینا، فوم و پکیج های سرمایشی و گرمایشی در این شرکت ها تولید و به کشورهای روسیه، عراق، گرجستان و قزاقستان صادر شد.

مسوولان دیار فرهنگ ها تلاش می کنند تا رویکرد فناورانه را در بین جوانان ترویج دهند و روحیه خودباوری را در این قشر بالفعل کنند و ماحصل این تلاش ها نیز موجب شده تا چهار مرکز رشد، ۱۴۲ شرکت و واحد فناور، ۳۰شرکت دانش بنیان و ۲۳ صنعت خلاق در این استان فعال شوند و در سال گذشته حدود ۹ هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال فروش داشته باشند.

فروش ۲ برابری دانش‌بنیان‌های خراسان‌شمالی نوید توسعه و آبادانی
رویداد تانا در لوله گستر اسفراین

فروش ۲ برابری دانش‌بنیان

رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی در این خصوص گفت: شرکت های فناور، نوآور و دانش بنیان این استان در سال ۱۴۰۱ چهار هزار و ۲۰ میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۲ حدود ۹ هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال فروش داشتند که نشان از افزایش ۲ برابری دارد.

محمدرضا قربانی اظهار کرد: محصولات تولید شرکت‌های دانش‌بنیان استان در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت و معدن، آی تی و الکترونیک و صنایع خلاق است.

وی در خصوص صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان نیز تصریح کرد: این شرکت ها در ۲ سال اخیر حدود ۳.۶ میلیون دلار صادرات داشتند که در مقایسه با میزان صادرات در سال ۱۴۰۰ (۱۸۰ هزار دلار) از رشد چشمگیری برخوردار بوده است.

رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی روند صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان در این استان را افزایشی دانست و افزود: کالاهای صادراتی این استان شامل انواع مصالح ساختمانی، پودر آلفا آلومینا، فوم و پکیج های سرمایشی و گرمایشی بوده که به کشورهای روسیه، عراق، گرجستان و قزاقستان صادر شد.

شرکت های دانش بنیان خراسان شمالی در ۲ سال اخیر حدود ۳.۶ میلیون دلار صادرات داشتندوی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان اگر در مراحل اولیه شکل‌گیری مورد حمایت قرار گیرند سرعت رشد بالایی داشته و پس از آنکه به بلوغ برسد میزان تولیدات، فروش، صادرات و ایجاد اشتغال آنان روند افزایشی خواهد داشت که در این خصوص باید مسوولان به این حوزه توجه جدی داشته باشند.

قربانی تعداد واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد را ۱۴۲ واحد عنوان کرد و افزود: در سال گذشته این تعداد ۱۳۰ واحد بود که در یکسال اخیر ۱۲ واحد فناور افزوده شده است.

قربانی تعداد فناوران در سال ۱۴۰۱ را یکهزار و ۸۶ نفر عنوان کرد و گفت: اکنون این تعداد به یکهزار و ۴۴۷ نفر رسیده است که در این راستا نیز افزایش وجود داشته است.

وی خاطرنشان کرد: پارک علم و فناوری خراسان شمالی در سال گذشته در ارتباط با بین المللی‌سازی رتبه دوم کشوری را از آن خود کرد.

رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی گفت: همچنین این پارک در سال گذشته در حوزه ترویج فناوری در کشور رتبه برتر، در سامانه نظام ایده ها و نیازها "نان" نیز رتبه سوم کشوری را کسب کرد، در این سامانه نیازهای استان احصا و برای رفع آن، محققان، پژوهشگران و شرکت های دانش بنیان راه حل ارائه می‌دهند.

ثبت ۶۰۰ نیاز در سامانه نان

وی گفت: ۶۰۰ نیاز فناورانه صنایع و شرکت های استان در سال ۱۴۰۲ شناسایی و در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) ثبت شد.

قربانی اظهار کرد: سال گذشته پنج رویداد تانا ( توسعه و ارتقای زیست بوم نوآوری استان ها) فولاد، آلومینا، لوله گستر، پتروشیمی و صنایع کوچک و متوسط در خراسان شمالی برگزار شد.

وی افزود:‌ نیازها و مشکلات صنایع و شرکت های استان در رویداد تانا به افراد صاحب ایده ، نخبگان و محققان ارایه شد.

رییس پارک علم و فناوری خراسان شمالی تصریح کرد: برگزاری این رویدادها باعث شد تا در مجموع ۱۴۲ تفاهم نامه برای رفع نیاز ها بین صنایع و شرکت های دانش بنیان و همچنین محققان، نخبگان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها امضا شود.

وی ادامه داد: از مجموع این تعداد تفاهم نامه نیز ۲۵ قرارداد کاری برای رفع نیازها و مشکلات بسته شد.

از مجموع ۱۴۲ تفاهم نامه ۲۵ قرارداد کاری برای رفع نیازها و مشکلات بسته شد.قربانی با بیان اینکه استان خراسان شمالی از نظر احصای نیازهای صنایع و شرکت های دانش بنیان و ثبت آنان در سامانه نان(https://nan.ac/) رتبه سوم کشوری را دارد افزود: برگزاری این رویدادها فرصت و ظرفیتی برای رفع مشکلات صنایع و شرکت ها در راستای افزایش تولید، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری، ایجاد اشتغال و تولید ثروث است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع ۸۰ درصد ایده هایی که از سوی محققان و نخبگان در رویدادهای تانای استان ارایه شد از افراد بومی و داخل استان خراسان شمالی و ۲۰ درصد آن ایده ها نیز از سوی نخبگان سایر استان ها بوده است.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

به گزارش ایرنا، در خراسان شمالی میزان رشد اقتصادی در بخش کشاورزی ۹.۷ درصد، بخش خدمات ۶.۲ درصد، بخش معدن ۴.۳ درصد و بخش صنعت ۷.۳ درصد هدفگذاری شده است.

چهار مرکز رشد، ۱۴۲ شرکت و واحد فناور، ۳۰شرکت دانش بنیان و ۲۳ صنعت خلاق زیر پوشش پارک علم و فناوری خراسان شمالی هستند و ۶۰ درصد از واحدهای فناور و دانش بنیان استان در حوزه کشاورزی، فناوری اطلاعات(آی تی)، الکترونیک و هوشمندسازی فعالیت می‌کنند.

شرکت های دانش بنیان خراسان شمالی سال گذشته در نمایشگاه خدمات کسب و کار، نمایشگاه نما نام‌های دانش بنیان روستایی تهران، نمایشگاه توانمندی های شرکت ها در بجنورد و نمایشگاه شهرهوشمند تهران حضور داشتند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha