۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۵۴
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85453912
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پژوهشگر حوزه جمعیت: با چالش فهم دقیق مسأله جمعیت در کشور مواجه هستیم

زنجان - ایرنا - یک پژوهشگر حوزه جمعیت گفت: با چالش فهم دقیق مسأله جمعیت در کشور مواجه هستیم به این معنا که در مواجهه با بحران جمعیت، مانده ایم که چه بکنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد سلیمی روز سه شنبه در جسه شورای اداری استان زنجان افزود: با وجود سابقه ۲ دهه در خصوص پیش بینی های کاهش جمعیت، اتفاق قابل توجهی در این راستا و برای جبران مسأله نیفتاده است.
وی با بیان اینکه بحران جمعیت یک مسأله نو برای کشورهاست، اظهار کرد: مهمترین آسیب کاهش جمعیت، از بین رفتن نهاد خانواده است و از بین رفتن خانواده نیز کنترل را از نهاد خانواده به سایر مراجع منتقل می کند.
سلیمی با بیان اینکه بحث کاهش جمعیت در همه جوامع همیشه با مساله اقتصاد گره خورده است تصریح کرد: کاهش جمعیت آسیب بزرگتری دارد و آن نهاد خانواده است چراکه در طی کاهش جمعیت این نهاد شروع به کوچک و ضعیف شدن می‌کند و شبکه‌های خویشاوندی از دست می‌رود.

وی بر لزوم چاره اندیشی برای کاهش زمان تجرد و نیز کاهش فاصله تاهل تا تولد اولین فرزند تاکید کرد و گفت: علاوه بر بسته های تشویقی برای فرزندآوری باید موانع ساختاری در این حوزه برطرف شود تا روند افزایش جمعیت به جای تحقق در یک مقطع خاص، روند ادامه داری باشد.

سلیمی به ضرورت رفع موانع ساختاری ضد خانواده و افزایش جمعیت تاکید کرد و گفت: در باروری زیر سطح جانشینی، ساختارها تاثیرگذار هستند و باید در ساختارها تجدید نظر شود.

این پژوهشگر حوزه جمعیت تاکید کرد: در کنار قانون، فرهنگ لازم برای افزایش باروری و افزایش جمعیت باید در جامعه تقویت شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha