فاز اول ساماندهی مسجد جامع ارومیه انجام شد

۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۰۹
کد خبر: 85453988
فاز اول ساماندهی مسجد جامع ارومیه انجام شد

ارومیه- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: فاز اول ساماندهی مسجد جامع ارومیه با همکاری شهرداری و با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال انجام شد.

به گزارش ایرنا، مرتضی صفری روز سه شنبه در مراسم گرامیداشت روز بناها و محوطه‌های تاریخی آذربایجان غربی افزود: در سال ۲۰۲۵ پرونده مساجد جامع کشور برای ثبت جهانی در یونسکو مطرح خواهد شد که باید همگی تلاش کنیم تا اقدامات مرمتی و ساماندهی این مسجد انجام شود و مسجد جامع ارومیه نیز در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار بگیرد؛ البته برای این امر نیاز است شکل تاریخی مسجد به طور کامل احیا شود.

وی اضافه کرد: طرح احیای مسجد جامع ارومیه با همکاری دانشکده معماری دانشگاه ارومیه آماده شده و امسال نیز ۱۰۰ میلیارد ریال برای این پروژه اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: عمارت دارایی ماکو با پیگیری استاندار آذربایجان غربی و مساعدت وزیر اقتصاد و دارایی تحویل اداره‌کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی اظهار کرد: اعتبار این اداره‌کل در سال ۱۴۰۲ به نسبت سال ۱۴۰۰ در تخصیص، رشد پنج برابری داشت و با حمایت‌های استاندار آذربایجان غربی در حال حاضر ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار نقدی برای اجرای پروژه‌های عمرانی، مرمتی و فنی اختصاص یافته است.

صفری با اشاره به از بین رفتن تعدادی از خانه‌های قدیمی ارومیه در سالیان گذشته گفت: یکی از اولویت‌های این اداره‌کل،حفاظت از این اندک خانه‌های تاریخی شهر بوده و طرح مطالعه ویژه بافت تاریخی ارومیه به‌عنوان اولین استان در سطح کشور به انجام رسیده که نقش مهمی در حفظ بناهای تاریخی ارومیه و خانه های باارزش آن خواهد داشت.

وی افزود: تعدادی از بناهای تاریخی استان در مالکیت دستگاه‌های اجرایی قرار داشته و طبق قانون،دستگاه‌های متولی وظیفه مرمت و نگهداری از بناهای تاریخی را برعهده دارد که متاسفانه در این راستا کم‌کاری شده و بسیاری از بناهای باارزش استان درحال تخریب است و برای حفاظت آنها،یکی از برنامه‌های ما این است مالکیت یا حق بهره‌برداری از آنها به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی واگذار شود تا با عزم جهادی بتوانیم آن بناها را مرمت و حفاظت کرده و برای آن بناها کاربری فرهنگی و گردشگری مناسب تعریف کنیم.

وی با اشاره به تعریف کاربری مناسب برای مدرسه هدایت ارومیه اضافه کرد: کار مرمت خانه انصاری ارومیه نیز از ۲ هفته پیش آغاز شده و مرمت مدرسه ۲۲ بهمن ارومیه نیز با جدیت انجام شده و در آینده نزدیک به بهره‌برداری می رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: این مدرسه تبدیل به موزه ورزش، تاریخ و مدرسه می‌شود و خانه گردشگری ارومیه نیز پس از مرمت تبدیل به موزه فرش خواهد شد.

صفری اظهار کرد: راه‌اندازی این موزه‌ها نقش مهمی در توسعه گردشگری و افزایش مدت ماندگاری گردشگران در ارومیه خواهد داشت.

وی گفت: آذربایجان غربی یک هزار و ۸۰۹ اثر ثبت ملی دارد که با این وجود و همین طور بهره مندی از جاذبه‌های طبیعی بکر در تقویت زیرساخت‌ها و معرفی داشته ها برای جذب گردشگر باید تلاش مضاعفی داشته باشیم و باید عقب‌ماندگی ساختاری خود را در این زمینه جبران کنیم.

به گزارش ایرنا، مسجد جامع ارومیه یکی از بناهای تاریخی و مذهبی این شهر است که قدمت آن به قرن هفتم هجری بر می‌گردد، براساس برخی از روایات این مسجد بر روی بقایایی از یک آتشکده ساخته شده است، آتشکده‌ای که بعد از ورود اسلام به این سرزمین ویران شد و بر روی خرابه‌های آن مسجد ساخته شد.

مسجد جامع ارومیه در مرکز شهر و در مجاورت بازار اصلی ارومیه قرار دارد و در سال ۱۳۱۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha