۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۴۰
کد خبر: 85453994
T T
۱۳ نفر

برچسب‌ها

سودای گنج در جنگل‌های هیرکانی

۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۴۰
کد خبر: 85453994
سودای گنج در جنگل‌های هیرکانی

نوشهر- ایرنا- حفاری‌های غیر مجاز محوطه های تاریخی و باستانی در نقاط مختلف غرب مازندران به ویژه بخش تاریخی، کوهستانی و جنگل های هیرکانی کجور نوشهر به عنوان چالش فراگیری که همچنان ادامه دارد، وضعیتی که سبب نگرانی مردم تاریخ دوست دیار علویان شده است.

به گزارش ایرنا، طبق اسناد موجود از اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون آمار پرونده های ورودی به دادگاه عمومی و انقلاب بخش کجور نوشهر با موضوع حفاری های غیر مجاز و کشف کالای قاچاق روند افزایشی داشته و برابر آخرین آمار از منابع رسمی از آن زمان تاکنون حدود ۱۰۰ پرونده برای سوداگران گنج در این منطقه تشکیل و رسیدگی شده است.

در بیست و ششم فروردین ماه امسال هم دست کم چهار نفر از سوداگران گنج که شبانه مشغول کنده کاری و یافتن گنج در محوطه های تاریخی این بخش ییلاقی و کوهستانی بودند پس از شناسایی و دستگیری از سوی مسوولان امنیتی و انتظامی، پرونده آنان برای سیر مراحل قانونی و صدور حکم تحویل دادگاه عمومی و انقلاب کجور داده شد.

طبق گفته کارشناسان، آثار تاریخی و باستانی در واقع شناسنامه های هر سرزمین محسوب می شود، این شناسنامه های تاریخی را باید از دستبرد هرگونه تخریب و تهدید و حفاری حفاظت کرد چرا که میراث فرهنگی، بناهای تاریخی و میراث نیاکانمان در واقع سندهایی گرانبها از مدنیت مردمان هر مرز و بوم و محافظت آن وظیفه ملی و همگانی است.

عده ای متاسفانه بدون شناخت از این شناسنامه های تاریخی به دنبال دستیابی به عتیقه‌های موجود این محوطه ها و آثار تاریخی را حفاری می کنند، معضلی که مربوط به اکنون نیست بلکه از ادوار گذشته تا امروز این زخم عمیق، با وجود نظارت مسوولان امر، میراث فرهنگی کشور را با مشکل جدی مواجه کرده است.

در شهرستان های غرب مازندران آثار تاریخی و محوطه های باستانی زیادی وجود دارد که به همین سبب هجوم سودجویان برای کشف عتیقه ها و سکه های طلا به این میراث فرهنگی نسبت به مناطق دیگر بیشتر است چون این منطقه به برخورداری مناظر کم نظیر طبیعی سالانه پذیرای میلیون گردشگر خارجی و داخلی است.

سودای گنج در جنگل‌های هیرکانی

طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، انجام هر گونه عمل حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اشیا عتیقه و آثار تاریخی مطلق ممنوع است و مرتکب به حبس تأدیبی از ۶ ماه تا سه سال و ضبط اشیا مکشوفه و آلات و ادوات حفاری به نفع بیت‌المال محکوم می‌شود، چنانچه حفاری در اماکن تاریخی که به ثبت آثار ملی رسیده‌ باشد انجام گیرد مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

برخی از کارشناسان در غرب مازندران بیکاری را از جمله عوامل افزایش حفاری های غیرمجاز در میراث فرهنگی منطقه برشمردند و گفتند: بیکاری بیماری است و می تواند معلول بسیاری از آسیب های اجتماعی در جامعه از جمله بروز این مشکلات شود.

آنچه گزارش شده هفته جاری هم دست کم پنج نفر از افراد به ارتکاب تخلف در حفاری های غیر مجاز در نقاط باستانی شهر کجور با همکاری مسوولان امنیتی و انتظامی و دستگاه قضایی شناسایی و دستگیر شدند.

در این پیوند رییس دادگاه عمومی و انقلاب کجور با تایید موضوعات مطروحه گفت : برابر گزارش های مردمی و اعزام نیروهای امنیتی و انتظامی پس از صورت جلسه حکم دستگیری و شناسایی این افراد صادر شد.

سودای گنج در جنگل‌های هیرکانی

میثم اکبری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این افراد پنج نفر بودند که برای آنان پرونده سازی شده و ضمن آنکه تعدادی دستگاه گنج یاب از آنان به دست آمد و خودروی آنان هم توقیف شده است.

کمبود امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش کجور زمینه ای برای جولان این افراد متخلف در این دیار علویان مهیا کرده است و بنابه گفته رییس دادگاه عمومی و انقلاب کجور ضرورت دارد تا مسوولان مرتبط برای تقویت امکانات و تجهیزات در این بخش تدابیر ویژه ای بیندیشند چرا که به لحاظ ذاتی مراقبت از آثار تاریخی که در هر منطقه ای نشانه هویت و شناسانه مردم آن منطقه بوده در گام نخست برعهده ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده ضمن آنکه دیگر نهاد ها و دستگاه های مرتبط هم باید همراهی کنند.

طبق گفته اکبری از اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون نزدیک به ۱۰۰ فقره پرونده با موضوع حفاری های غیر مجاز محوطه های تاریخی و کشف کالا های قاچاق برای افراد مجرم در این مرجع قضایی تشکیل و رسیدگی شده است.

بخش تاریخی و کوهستانی کجور دیار علویان با قدمتی حدود هفت هزار ساله دارای ۶۲ نقطه روستایی و ۲ نقطه شهری است که در فاصله حدود ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی نوشهر منطقه غرب مازندران قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha