آیت‌الله مقتدایی: پیگیری‌ برای مساله آب اصفهان باید به بهترین نتیجه برسد

اصفهان-ایرنا- نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: آب مساله اساسی اصفهان است و پیگیری‌ها برای رفع چالش‌های این حوزه باید به بهترین نتیجه ممکن منتهی شود.

به گزارش ایرنا آیت‌الله مرتضی مقتدایی روز سه‌شنبه در دیدار با استاندار اصفهان افزود: این مورد بطور پیوسته و مستمر از سوی مردم مطالبه می‌شود و انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی مشخص و کاربردی، مهمترین چالش استان رفع و پیگیری‌ها برای آن به ثمر بنشیند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری افزود: نتیجه مجموعه خدمات انجام شده در استان مشهود و ملموس است و امیدواریم این خدمات مورد عنایت حضرت ولیعصر(عج) نیز قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: لازم است مردم نیز از عملکرد مسوولان مطلع شوند و در جریان روند خدمت‌رسانی قرار بگیرند.

آیت الله مقتدایی همچنین از دیدارهای بدون واسطه استاندار و مدیران نهادهای اجرایی اصفهان با مردم و تلاش برای رفع گرفتاری‌ها و معضلات در جریان سفرهای شهرستانی قدردانی کرد.

استاندار اصفهان نیز در این دیدار گفت: تأمین آب اصفهان اولویت نخست است، اگرچه سایر مشکلات را زمین نگذاشته‌ایم و می‌کوشیم تا با نگاهی جامع، زمینه‌های رفع چالش‌ها و توسعه همه‌جانبه استان را رقم بزنیم.

سیدرضا مرتضوی به تشکیل قرارگاه آب در استان اشاره و بیان کرد: جلسات مستمر این قرارگاه هفته‌ای ۲ بار تشکیل می‌شود و این مطالبه مهم را بارها در سطح ملی نیز پیگیری کرده‌ایم.

استاندار اصفهان افزود: در طول سال های مدید آب‌هایی از استان خارج می‌شود که جایگزین نشده است؛ از این رو تقویت آبخوان‌های حوضه آبریز زاینده‌رود را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به خروج بیش از یک میلیارد مترمکعب آب از جنوب استان تصریح کرد: بهره‌مندی از این آب بعنوان یک منبع درون استانی ضرورت دارد و مطالعات گسترده‌ای نیز در این رابطه انجام شده است.

مرتضوی گفت: با تأیید رییس جمهور پروژه‌ای را برای بهره‌گیری از منابع درون استان آغاز کرده‌ایم و در تلاش هستیم که تا پایان سال آن به نتیجه برسانیم.

استاندار اصفهان، اجرایی شدن پروژه‌های بلاتکلیف استان در حوزه تأمین آب را گام بعدی مدیریت استان در این زمینه عنوان کرد و افزود: با پیگیری انجام شده بیشتر پروژه‌های متوقف شده در این بخش اکنون فعال شده است.

مرتضوی با اشاره به پروژه کلان تأمین آب استان از دریای جنوب گفت: بر اساس بررسی‌ انجام شده، در گذشته اجرای طرح تأمین آب استان از دریای جنوب کشور نیازمند صرف زمانی معادل ۹ الی ۱۱ سال بود اما ما توانستیم نیمی از این طرح را ظرف مدت یک سال و نیم تکمیل کنیم.

وی افزود: از اواخر مردادماه ۱۴۰۱ با آغاز مراحل اجرایی این پروژه موفق شدیم ۵۰۰ کیلومتر از مسیر را اجرا کنیم.

مرتضوی گفت: در نظر داریم تا سال آینده احداث خط انتقال آب را به اتمام برسانیم و در مجموع طبق برنامه‌ریزی‌ها اجرای این پروژه در سه سال آینده به سرانجام خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: شتاب اجرای پروژه انتقال آب به فلات مرکزی در مقایسه با سایر طرح‌های کشور، کم نظیر است.

استاندار اصفهان،مشکل آلودگی هوا را بعنوان دومین چالش کلان استان بیان کرد و افزود: فیلتراسیون، استانداردسازی و جابه‌جایی برخی واحدهای صنعتی، گسترش حمل‌ و نقل عمومی و استانداردسازی سوخت مصرفی خودروها از جمله اقداماتی است که برای مدیریت این معضل در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، به گفته مسوولان محیط زیست اصفهان، تعداد روزهای ناسالم هوا(برای گروه‌های حساس و عموم مردم) سال گذشته در این کلانشهر در مقایسه با سال ۱۴۰۱ معادل ۲۵ درصد کاهش یافته است.

حیات و آب آشامیدنی بیش از پنج میلیون نفر در اصفهان به حوضه آبریز زاینده رود مرتبط است، این استان در سال‌های اخیر از کم‌آبی و خیزش گرد و خاک در اثر خشک شدن زاینده‌رود و تالاب گاوخونی رنج می‌برد.

انتقال آب از دریای عمان بخشی از طرح احیای رودخانه زاینده‌رود است که با اجرای مرحله نخست آن، برداشت آب از زاینده‌رود توسط صنایع قطع خواهد شد و در مرحله دوم علاوه بر آب صنایع، مازاد آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و حقابه محیط زیست به مصرف خواهد رسید. طرح بزرگی که پس از چندین سال رکود در دولت سیزدهم عملیات اجرایی آن شروع و تاکنون پیشرفت قابل توجهی داشته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha