۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۱۹
کد خبرنگار: 1309
کد خبر: 85455008
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۶۶ هزار هکتار از بافت‌های شهری در استان‌ها فرسوده و ناکارآمد است

بوشهر- ایرنا - دبیر مجمع کمیسیون‎‌های شهرسازی و معماری مراکز استان‌ها گفت: ۱۶۶ هزار هکتار از بافت‌های شهری در استان‌ها فرسوده و ناکارآمد است و آثار زیانباری به همراه دارد.

" سلامت هدایتی " روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: جمعیت شهری ایران به شدت روند افزایشی داشته و در کمتر از ۵۰ سال گذشته از ۵ میلیون نفر به بیش از ۶۰ میلیون نفر رسیده است.

وی افزود: این سرعت افزایش جمعیت وقتی با ساخت و سازها قابل قیاس نباشد شرایط به سمت فاجعه رفته و کیفیت زندگی شهری را پایین می‌آورد.

هدایتی ادامه داد: شمار شهرهای ایران نیز از ۱۰۰ شهر در ۵۰ سال گذشته اکنون به یکهزار و ۴۴۰شهر رسیده است.

دبیر مجمع کمیسیون‎‌های شهرسازی و معماری مراکز استان‌ها یادآور شد: براساس آمار ، اسکان رسمی در شهرها در ۵۹ هزار هکتار ۲۰ میلیون نفر جمعیت کشور سکونت دارند.

وی گفت: مساحت بافت تاریخی شهرها ۳۲ هزار هکتار است .

دبیر مجمع کمیسیون‌های شهرسازی و معماری مراکز استان‌ها گفت: سرعت نوسازی بافت شهری در کشور به سرعت زایش فرسودگی نمی رسد.

هدایتی اضافه کرد: اکنون اسکان ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهرها است بنابراین باید سمت و سوی برنامه ها به سمت توسعه شهری رفته و برنامه و نگاه ها در سطح ملی عوض شود.

وی گفت: هرچند خدمات شهری افزایش قابل توجهی یافته است ولی به دلیل افزایش حاشیه‌نشینی خدمات شهری متوازن انجام نمی‌شود.

دبیر مجمع کمیسیون‌های شهرسازی و معماری مراکز استان‌ها افزود: با اعتبارات ملی و شهرداری، امکان بازسازی و ترمیم بافت‌های فرسوده نیست از این نظر بر اساس شعار سال برای بازآفرینی شهری مشارکت‌های مردمی و بخش خصوصی در این عرصه ضروری است.

وی گفت: در سال حداقل چند میلیون نفر به جمعیت شهری اَضافه می شود و با این شتاب چنانچه سرانه‌ها مورد رسیدگی قرار نگیرد از نیازهای زندگی مرفه شهری فاصله خواهیم گرفت.

هدایتی ادامه داد: بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ از ۱۷ میلیون واحد مسکونی و ساختمانی شهری ۱۱ میلیون واحد آن مقاوم و با دوام است و ۶ میلیون ساختمان بی دوام بوده و نیاز به طرح‌های مقاوم‌سازی دارد.

وی گفت: بوشهر شهری عادی نبوده بلکه شهر خاصی است که با اعتبار ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد ریالی سیمای توسعه پیدا نمی‌‎کند از این رو باید اعتبار آن افزایش یابد.

این مقام مسوول افزود: تمامی مسئولان نظام باید توجه ویژه و نگاه ملی به بوشهر داشته باشند و در بحث برنامه و بودجه باید سازمان برنامه بودجه برای این شهر برنامه و اعتباری ویژه تدوین کند.

وی تصریح کرد: بوشهر از مناطقی است که تمدن بوجود آورده و تمدن را به جهانیان معرفی کرده است.

دبیر مجمع کمیسیون‎‌های شهرسازی و معماری مراکز استان‌ها یادآور شد: بافت تاریخی شهر بوشهر ۳۷ هکتار است که شاید با تاریخی ترین شهرهای کشور برابری کند اما اعتبارات مصوب جوابگوی نیازهای توسعه ای این شهر نیست.

هدایتی ادامه داد: طرح ویژه بافت تاریخی بوشهر در آستانه تصویب است که این مهم اتفاقی خوب و توسعه بوشهر را رقم می زند.

وی گفت: در شهر بوشهر ۴۴۱ هکتار اسکان غیر رسمی دارد و همچنین ۳۲۱ هکتار از مساحت شهر بوشهر فرسوده است که این فرسودگی مدام در حال زایش است.

هدایتی اظهار کرد: بافت ناکارآمد شهری استان بوشهر در 11 شهر یکهزار و ۸۳۷ هکتار اعلام شده و سکونتگاه غیررسمی این شهرها ۷۷۰ هکتار است.

وی یادآور شد: شهرهای دارای بافت فرسوده این استان شامل شهرهای بوشهر، برازجان، گناوه، خورموج، اهرم، کاکی، دیلم، دیر، چغادک، آبپخش و وحدتیه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha