۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۰۱
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85455138
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پاسکاری شورا و اداره ورزش شیروان در راه‌اندازی گود کشتی

بجنورد- ایرنا-گود کشتی امیرآباد شیروان که در سال ۱۳۹۹ با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال ساخته شده است بدون برگزاری مسابقات ورزشی رها شده و شهرداری بعنوان متولی برگزاری مسابقات و اداره ورزش سازنده طرح از به ثمر رسیدن این گود شانه خالی می‌کنند.

به گزارش ایرنا، عملیات ساخت گود کشتی با چوخه شیروان خراسان شمالی مهرماه سال ۱۳۹۴ با اعتبار حدود ۱۰ میلیارد ریال در روستای امیرآباد از توابع بخش مرکزی این شهرستان با هدف برگزاری مسابقات این ورزش بومی و ایجاد شور و هیجان در بین جوانان این خطه آغاز شد.

این گود کشتی که در زمینی به گستره سه هزار و ۱۳۲ مترمربع و با جایگاه ۲۰۳ مترمربعی در سال ۱۳۹۹ ساخته شد نه تنها نتوانست هیجان ورزشی را به جوانان هدیه دهد بلکه جانمایی اشتباه آن زخم سردرگمی چوخه کاران شیروانی را عمیقتر کرد.

گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از این طرح ورزشی مسکوت مانده حاکی از این است که گود در محل روستای امیرآباد در فاصله حدود ۱۵ کیلومتری شرق شهرستان شیروان واقع شده محیطی که بلاتکلیف مانده و محلی برای چرای گوسفندان و بدون نگهبان است.

گود امیرآباد که با هزینه ۱۰ میلیارد ریالی به ثمر نشست بعد از ساخت با استقبال شورای شهر بعنوان متولی برگزاری مسابقات کشتی با چوخه مواجه نشد چرا که همین مسابقات در مکانی بهتر، نزدیک شهر با امکانات بیشتر در محلی به نام شیرکوه برگزار می شود.

اداره ورزش: شورا مقصر است

معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی در این خصوص گفت: گود کشتی چوخه امیرآباد شیروان مکان و ظرفیت بسیار مناسبی برای برگزاری مسابقات ورزشی ساحلی و کشتی باچوخه است ولی مسوولان و شورای شهر شیروان کوهستان پارک شیرکوه را جهت برگزاری مسابقات ترجیح می دهند و و با برگزاری مسابقات و استقبال مردم در این مکان ورزشی مخالفت می کنند.

داود خدابنده افزود: این طرح ورزشی به دلیل عدم حفظ و نگهداری از سوی مسوولان شهرستان و سرقت وسایل و تجهیزات به خاطر نداشتن نگهبان و از سویی عدم برگزاری مسابقات در این مکان همچنان بلااستفاده مانده است.

معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی با اشاره به موقعیت مناسب این طرح ورزشی گفت: مجموعه سوارکاری شهرستان در اطراف گودکشتی افتتاح و برگزار شد که جمعیت استقبال خوبی از آن داشتند و انتظار می رود فعال شدن این گود تماشاگران زیادی را به سمت خود بکشاند.

وی با ابراز گلایه از ساخت غیراصولی این طرح ورزشی و بی تدبیری مسوولان در آن زمان افزود: چنانچه گودکشتی در این مکان برگزار نشود، برگزاری مسابقات والیبال ساحلی و رشته های ساحلی در برنامه قرار دارد و باید با شورای شهر شیروان وارد مذاکره شد تا اجازه برگزاری مسابقات را دهد.

معاون توسعه ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی گفت: هرساله هزینه بسیاری جهت تعمیر و تجهیزات این طرح ورزشی در نظر گرفته می شود که متاسفانه مسوولان شهرستان در انجام این امور کوتاهی و کم کاری می کنند.

به گفته خدابنده حرف مردم جهت برگزاری مسابقات در محل گودکشتی موثر است که با توجه به صرف هزینه های بسیار در این طرح ورزشی باید از آن استقبال کنند و اطلاع رسانی لازم انجام شود تا مسابقات در این مکان برگزار شود.

شورا: اداره ورزش مقصر است

رییس شورای اسلامی شهر شیروان نیز در این خصوص گفت: شورای شهر شیروان مخالفتی برای برگزاری مسابقات در گودکشتی امیرآباد ندارد و خود هیات کشتی مخالف برگزاری مسابقات در مکان جدید است.

عقیل آریان فرد اظهارکرد: هیات کشتی شهرستان دلایل مختلفی از جمله نبود امکانات، بستر و بعد مسافت را از مهمترین دلایل عدم برگزاری مسابقات در گودکشتی عنوان می کنند و از برگزاری مسابقات کشتی در گود شیرکوه استقبال می کنند.

وی اضافه کرد: مسابقات کشتی در هر مکانی برگزار شود شورای شهر در امر برگزاری آن کمک مالی خواهد کرد و توصیه می شود برای یک بار هم که شده مسابقات کشتی در این گود امیرآباد برگزار شود تا توجیه شوند.

پاسگاری شورا و اداره ورزش شیروان

مهدی شعبانی، رییس اداره ورزش شهرستان شیروان و احمد قاسمی رییس انجمن کشتی باچوخه از پاسخگویی به تماس های تلفنی خبرنگار ایرنا خودداری کردند و حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشدند.

کشتی با چوخه از دیرباز در بین ورزشکاران و جوانان روستایی خراسان شمالی دارای جایگاه ویژه ای بوده تا جایی که برگزاری این مسابقات در ایام نوروز در گود زینل خان اسفراین صدها تماشاگر را به سمت خود می کشاند و هیجانی چندماهه در این خطه ایجاد می کند.

این طرح ورزشی با گنجایش ۶ هزار تماشاگر می توانست علاقمندان به کشتی بومی و محلی چوخه را به سمت خود بکشاند اینک در بین پاسگاری ۲ نهاد تاثیرگذار شهر بلاتکلیف مانده است.

اگرچه ساخت گود کشتی باچوخه در شهرستان شیروان مقرون به صرفه است ولی ساماندهی و برگزاری مسابقات برای ایجاد هیجان ورزشی نیز کارکردی دیگر از این رویداد به شمار می رود که توسط مسوولان رقم می خورد.

شورای شهر شیروان بعنوان متولی مسابقات کشتی با چوخه علت بلاتکلیفی مسابقات در این گود را مخالفت هیات کشتی شهرستان عنوان کرد و اداره کل ورزش خراسان شمالی نیز شهرداری شیروان را مقصر دانست بنابراین نکته اصلی اینجاست که اگر گود کشتی شیرکوه مکان مناسبی برای برگزاری مسابقات بود چرا باید برای راه اندازی گود امیرآباد هزینه کرد.

به گزارش ایرنا، کشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی به عنوان میراث معنوی در سال ۸۷ به شماره ۳۰ در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شده است.

چوخه واژه‌ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می‌کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محکم می‌کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم الایام در بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.

مسابقات مزبور با نواخته شدن دهل و سرنا همراه است که در ذهن بیننده تداعی کننده رشادتها و دلاوری‌های پهلوانان و نام آوران تاریخ ایران است.

کشتی گیران چوخه قبل از آغاز مسابقه وضو گرفته و با روحیه‌ای معنوی پا به میدان گذاشته و پس از روبوسی با حریف با دستور داور مسابقه که معمولا' از پیشکسوتان کشتی با چوخه است، کشتی را آغاز می‌کنند.

کشتی با چوخه سنتی را به نوعی می‌توان مادر تمام کشتی‌های آزاد، فرنگی، جودو و کوراش دانست چرا که اکثر فنون آن شبیه آنها است و بتدریج به کشتی‌های دیگر نیز رسوخ پیدا کرده است.

روستای امیرآباد از توابع شیروان در ۱۰ کیلومتری شرق این شهرستان و در مسیر اصلی مشهد- بجنورد واقع است.

شیروان و استان خراسان شمالی از خاستگاه های کشتی باچوخه در کشور است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha