ثبت رکورد بارش ۵۰ میلیمتری تا ۴۵ تصادف طی هشدار نارنجی هواشناسی سمنان

سمنان - ایرنا - هواشناسی سمنان هفته پربارشی برای استان پیش‌بینی کرده بود و شامگاه سه‌شنبه اوج ناپایداری جوی در نقاط مختلف بود؛ به طوری که بارش ۵۰ میلیمتری باران به همراه ۴۵ فقره تصادف با ۱۴ مصدوم در جاده‌های لغزنده ثبت شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قدیمی‌های سمنان «سی‌وشَشین غارْ غارا» (به زبان سمنانی: رعدوبرق‌های سی‌ششمین روز سال) را موسمی برای ناپایداری آب‌وهوا می‌دانستند. هواشناسی استان نیز برای این روزها هشدار نارنجی عمومی و کشاورزی و آماده‌باش اعلام کرده است.

طبق روال هر سال در این روزها، هواشناسی استان سمنان نیز سومین هشدار سطح نارنجی جوی و دومین هشدار سطح نارنجی کشاورزی را اعلام کرد و نشست مدیریت بحران نیز در این اداره کل تشکیل شد و برای دستگاه های امدادی اعلام آماده‌باش کرد.

طبق گزارش اداره کل هواشناسی سمنان، بر اساس بررسی آخرین نقشه‌های پیش‌بینی هواشناسی و تحلیل تصاویر ماهواره و مدل‌های پیش‌بینی با فعالیت سامانه بارشی از بعدازظهر دوشنبه تا چهارشنبه در بیشتر نقاط استان و با شدت بیشتر در ارتفاعات بارش شدید باران رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید و در نقاط مستعد احتمال تگرگ و صاعقه پیش‌بینی شد که این شرایط نامساعد جوی وقوع ۴۵ تصادف در جاده‌های استان سمنان را به همراه داشت.

ثبت رکورد بارش ۵۰ میلیمتری تا ۴۵ تصادف طی هشدار نارنجی هواشناسی سمنان

واژگونی عامل تصادفات جاده‌ای سمنان

رییس پلیس راه سمنان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: تصادفات جاده‌ای منجر به فوت طی ۴۸ ساعت گذشته در محورهای این استان به دلیل شرایط نامساعد جوی رخ نداد.

سرهنگ موسی بزرگی افزود: ۴۵ فقره تصادف جاده‌ای در محورهای سمنان طی ۴۸ ساعت گذشته رخ داد که ۱۲ مورد از تصادفات جرحی بود و ۱۴ مصدوم داشت.

وی ادامه داد: ۲ فقره از تصادفات جاده‌ای در محور دامغان- سمنان و دیگری در کمربندی شاهرود طی ۴۸ ساعت گذشته از جمله تصادفات خسارتی بود که منجر به مسدودی راه نیز شد.

رییس پلیس راه سمنان بیان کرد: تخطی از سرعت مجاز و عدم توانایی راننده در کنترل خودرو، لغزندگی و خستگی و خواب آلودگی، عامل‌های مهم تصادفات در محورهای استان سمنان طی ۴۸ ساعت گذشته بود.

این مسوول تاکید کرد: رانندگان رعایت نکات ایمنی از جمله یک ربع استراحت بعد از ۲ ساعت رانندگی به منظور پیشگیری از تصادفات را جدی بگیرند.

رییس پلیس راه سمنان با بیان اینکه ابتدای بارندگی لغزندگی جاده بیشتر از زمان بارش‌های شدید است، گفت: رعایت فاصله طولی، رانندگی با سرعت مجاز و مطمئن و توجه به جلو، در کنار رعایت اصل مهم استراحت در ساعات طولانی رانندگی همواره در دستور کار رانندگان باشد تا تصادفات تا جای ممکن کاهش یابد.

به گزارش ایرنا، گستره جاده های استان سمنان به اندازه جاده‌های ۶ استان کشور است، این استان با ۹۷ هزار و ۴۹۱ کیلومتر مربع به لحاظ وسعت رتبه ششم کشوری را دارد و در هر ۶۰ دقیقه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ وسیله نقلیه از محورهای ارتباطی استان عبور می کند و ۶۰ درصد علت تصادفات در محورهای مواصلاتی استان سمنان مربوط به خواب آلودگی و خستگی رانندگان و ۴۰ درصد به دلیل عوامل دیگر از جمله کیفیت خودروها، داشتن سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ خودروها بود.

ثبت رکورد بارش ۵۰ میلیمتری تا ۴۵ تصادف طی هشدار نارنجی هواشناسی سمنان

مهدیشهر و شاهرود رکورددار بیشترین بارش‌ها

مدیرکل هواشناسی سمنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز کرد: بیشترین بارندگی طی ۴۸ ساعت گذشته مربوط به پرور در شهرستان مهدیشهر، نگارمن و تاش شاهرود و حسین آباد کالپوش است.

ایرج مصطفوی افزود: بارش باران در پرور ۵۰، در نگارمن و تاش ۳۸، حسین آباد کالپوش و بادله کوه ۳۷ و در ملاده و جودانه ۳۲ میلیمتر گزارش شد. کمترین میزان بارندگی مربوط به باغستان به میزان کمتر از یک میلیمتر در استان سمنان طی ۴۸ ساعت گذشته ثبت شد.

وی با بیان اینکه میزان بارش‌ها در حد پوشش و رفع نیاز آبی سمنان نیست، اضافه کرد: میزان بارش مرکز استان طی ۲۴ ساعت گذشته یک و چهار دهم میلیمتر بود.

این مسوول با اشاره به پیش بینی بارش‌ها به صورت تگرگ یا برف در نقاط کوهستانی سمنان طی هشدار نارنجی، اظهار کرد: در ارتفاعات شهرستان مهدیشهر در محدوده روستای چاشم و بادله‌کوه دامغان بارش اندکی برف گزارش شد.

مدیرکل هواشناسی سمنان گفت: سامانه بارشی فردا پنجشنبه ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ از این استان خارج می‌شود و دمای هوا روند افزایشی خواهد داشت.

هیچ مدرسه‌ای به دلیل شرایط جوی در سمنان تعطیل نشد

مدیرکل آموزش و پرورش سمنان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هیچ مدرسه‌ای در این استان به دلیل شدت بارندگی و شرایط نامساعد جوی تعطیل نشد و همه مدرسه‌ها دایر هستند.

سیدجمال وزیری افزود: در صورت شرایط نامساعد جوی و تعطیلی مدارس، آموزش‌ها حضوری به مجازی تبدیل می‌شود و روند فعالیت نظام تعلیم و تربیتی تداوم دارد.

ثبت رکورد بارش ۵۰ میلیمتری تا ۴۵ تصادف طی هشدار نارنجی هواشناسی سمنان

پیش‌بینی‌های هواشناسی سمنان

رییس مرکزپیش بینی و دبیرکمیته پیش بینی و مدیریت بحران اداره کل هواشناسی سمنان با اشاره به فعالیت سامانه بارشی و با توجه به افزایش و شدت بارش طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در استان به ویژه ارتفاعات، افزود: شرایط جوی مربوط به سامانه بارشی در هفته پیش رو با استفاده از تصاویر و نقشه های پیش‌یابی سطوح مختلف جو و تصاویر ماهواره و تحلیل مدل‌های عددی قابل بررسی است.

نادیا میرشجاع درباره هشدار نارنجی صادر شده افزود: با توجه به شرایط جوی فصلی و رگباری بودن بارش‌ها و احتمال جاری‌شدن رواناب و سیلاب نقطه‌ای و با توجه به افزایش شدت و میزان بارش‌ها در نواحی شمالی استان دور از انتظار نیست و اطلاع رسانی در جهت آماده‌باش دستگاه‌های مرتبط ضرورت دارد.

وی تاکید کرد: با سامانه فعالیت بارشی طی دوشنبه تا چهارشنبه و با شدت بیشتر در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، باران گاهی رگبار و رعد و برق و تگرگ، مه آلودگی در نواحی سردسیر و کوهستانی طی سه شنبه تا چهارشنبه باران و برف و احتمال کولاک، در غالب نقاط در ساعات بعدازظهر و شب باد شدید و گردوخاک، کاهش دما بین پنج تا هشت درجه سانتیگراد طی سه‌شنبه تا پنجشنبه پیش بینی می‌شود.

رییس مرکزپیش بینی و دبیرکمیته پیش بینی و مدیریت بحران اداره کل هواشناسی سمنان بیان کرد: با توجه به متغیر بودن شرایط جوی و لزوم پایش مداوم نقشه ها و تصاویر ماهواره و رادار، هر گونه تغییر در نقشه ها و شرایط جوی در پیش بینی ها و هشدار ها اعمال خواهد شد.

سامانه هواگوی ۱۳۴ آماده ارایه اطلاعات هواشناسی و پیش‌بینی‌های جوی سمنان در تمامی اوقات شبانه روز است، اداره کل هواشناسی استان دارای ۹ ایستگاه سینوپتیک، ۱۵ ایستگاه اقلیم شناسی و ۵۰ ایستگاه باران‌سنجی در نقاط مختلف است.

در کنار تلفن گویای ۱۳۴، برای اطلاع از آخرین وضعیت آب و هوایی شهرهای ایران، کاربران باید پیامکی حاوی پیش شماره شهر مورد نظر را به شمار ۲۰۱۳۴ ارسال کنند تا در کمتر از چند ثانیه اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.

برای استعلام شرایط جوی در ۴۸ یا ۷۲ ساعت آینده باید این اعداد را نیز به همراه پیش شماره برای سامانه ارسال کنید، یعنی برای اطلاع از آب و هوای سمنان طی ۴۸ ساعت و ۷۲ ساعت آینده باید به ترتیب کد های ۲۳۴۸ و ۲۳۷۲ را ارسال کنید، همچنین لازم به ذکر است که می توانید به جای پیش شماره، نام شهر مورد نظر را به انگلیسی برای سامانه پیامکی سازمان هواشناسی ارسال کنید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha