۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۳۸
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85453864
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

موسم «سی‌وشَشه غارْ غارا»؛ هوای خود را داشته باشید

۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۳۸
کد خبر: 85453864
موسم «سی‌وشَشه غارْ غارا»؛ هوای خود را داشته باشید

سمنان - ایرنا - قدیمی‌های سمنان «سی‌وشَشه غارْ غارا» (به زبان سمنانی: رعدوبرق‌های سی‌ششمین روز سال) را موسمی برای ناپایداری آب‌وهوا می‌دانستند. هواشناسی استان نیز برای این روزها هشدار نارنجی عمومی و کشاورزی و آماده‌باش اعلام کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «سی‌وششمین روز سال» از دیرباز در بین سمنانی‌ها نماد موسمی بوده که هوای اردیبهشتی دچار ناپایداری می‌شد؛ بارش‌های بهاری به اوج می‌رسید، دمای هوا ناگهان افت می‌کرد و گاه در برخی مناطق مانند ارتفاعات حتی بارش‌ها به شکل تگرگ درمی‌آمد.

طبق روال هر سال در این روزها، هواشناسی استان سمنان نیز سومین هشدار سطح نارنجی جوی و دومین هشدار سطح نارنجی کشاورزی را اعلام کرد و نشست مدیریت بحران نیز در این اداره کل تشکیل شد و برای دستگاه های امدادی اعلام آماده‌باش کرد.

طبق گزارش اداره کل هواشناسی سمنان، بر اساس بررسی آخرین نقشه‌های پیش‌بینی هواشناسی و تحلیل تصاویر ماهواره و مدل‌های پیش‌بینی با فعالیت سامانه بارشی از بعدازظهر دوشنبه تا چهارشنبه در بیشتر نقاط استان و با شدت بیشتر در ارتفاعات بارش شدید باران رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید و در نقاط مستعد احتمال تگرگ و صاعقه پیش‌بینی شده است. از اواخر وقت سه‌شنبه و طی چهارشنبه در ارتفاعات بارش برف و احتمال کولاک برف پیش‌بینی می‌شود.

از سه شنبه تا اوایل وقت پنجشنبه دمای هوا بین پنج تا هشت درجه سانتیگراد کاهش نسبی خواهد داشت.

در هشدار سطح نارنجی هواشناسی کشاورزی استان سمنان با توصیف سامانه و تقویت فعالیت سامانه بارشی و تشدید بارش‌ها، مخاطره اصلی بارش باران رگبار و رعد و برق تگرگ تشدید بارش‌ها در غالب نقاط استان با شدت بیشتر در نواحی شمالی اعلام شده است.

بارش برف و احتمال کولاک در نواحی سردسیر و کوهستانی استان سمنان، وزش باد شدید در برخی نقاط به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و شب کاهش نسبی دما بین پنج تا هشت درجه سانتیگراد در استان طی سه‌شنبه تا اوایل وقت پنجشنبه دور از انتظار نیست.

سرمازدگی و خسارات ناشی از تگرگ احتمال خسارات ناشی از باد شدید، مهمترین احتمال‌های این هشدار نارنجی است و تامین سوخت تنظیم دمای شبانه گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و کنترل سطوح پوششی و دریچه سالن‌ها، پاکسازی مسیرها و کانال‌های انتقال آب به مزارع و باغ‌ها برای جلوگیری از آبشویی اراضی، خودداری از چرای دام‌ها در ارتفاعات و مسیر رودخانه‌های فصلی و استفاده از خوراک پرانرژی و انتقال به فضاهای سرپوشیده، توصیه‌های پیشگیرانه برای این روزها است.

موسم «سی‌وشَشین قار قارْا»؛ هوای خود را داشته باشید

آماده سازی سامانه های ضدتگرگ و استفاده سایبان جهت خسارت تگرگ احتمالی، خودداری از سم‌پاشی و محلول‌پاشی در مزارع و باغ‌ها، آماده سازی و استفاده از روش‌های مقابله با سرمازدگی همچون بخاری‌ها، مولد مه و چاهک معکوس در باغ‌های مناطق شمالی و سردسیر، کنترل استحکام سازه ها و مهار سامانه‌های آبیاری بارانی و استفاده از قیم برای نهال‌های جوان، انجام هرس شاخه های شکسته بعد از بارندگی، توصیه‌های هواشناسی سمنان ویژه کشاورزان بود.

اعلام آماده‌باش هواشناسی با توجه به ناپایداری‌های جوی

در اداره کل هواشناسی استان سمنان نیز میز هشدار ستاد مدیریت بحران و پایش شرایط جوی طی سامانه بارشی پیش رو و تحلیل هشدارهای نارنجی شماره سه و هشدار نارنجی کشاورزی شماره ۲ برگزار شد.

رییس مرکزپیش بینی ودبیرکمیته پیش بینی و مدیریت بحران اداره کل هواشناسی سمنان در این نشست با اشاره به فعالیت سامانه بارشی و با توجه به افزایش و شدت بارش طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در استان به ویژه ارتفاعات، افزود: شرایط جوی مربوط به سامانه بارشی در هفته پیش رو با استفاده از تصاویر و نقشه های پیش‌یابی سطوح مختلف جو و تصاویر ماهواره و تحلیل مدل‌های عددی قابل بررسی است.

نادیا میرشجاع درباره هشدار نارنجی صادر شده افزود: با توجه به شرایط جوی فصلی و رگباری بودن بارش‌ها و احتمال جاری‌شدن رواناب و سیلاب نقطه‌ای و با توجه به افزایش شدت و میزان بارش‌ها در نواحی شمالی استان دور از انتظار نیست و اطلاع رسانی در جهت آماده‌باش دستگاه‌های مرتبط ضرورت دارد.

وی تاکید کرد: با سامانه فعالیت بارشی طی طی دوشنبه تا چهارشنبه و با شدت بیشتر در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، باران گاهی رگبار و رعد و برق و تگرگ، مه آلودگی در نواحی سردسیر و کوهستانی طی سه شنبه تا چهارشنبه باران و برف و احتمال کولاک، در غالب نقاط در ساعات بعدازظهر و شب باد شدید و گردوخاک، کاهش دما بین پنج تا هشت درجه سانتیگراد طی سه‌شنبه تا پنجشنبه پیش بینی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به متغیر بودن شرایط جوی و لزوم پایش مداوم نقشه ها و تصاویر ماهواره و رادار، هر گونه تغییر در نقشه ها و شرایط جوی در پیش بینی ها و هشدار ها اعمال خواهد شد.

موسم «سی‌وشَشین قار قارْا»؛ هوای خود را داشته باشید

بررسی نقاط احتمالی مخاطره آمیز طی این سامانه و آمادگی لازم در جهت اطلاع رسانی شرایط جوی از طریق کلیه سامانه های اطلاع رسانی، اعلام آماده‌باش به مدیریت بحران استانداری و کلیه دستگاه‌های مرتبط در راستای کاهش مخاطرات بلایای طبیعی جوی و جمع آوری داده های بارش توسط اداره پایش و ارسال پیامک پیش بینی روزانه به کلیه مسئولان استان و ارسال پیامک هشدارهای جوی از دیگر مباحث مورد تاکید در این نشست بود.

طی شبانه‌روز گذشته بیشترین بارش های در ایستگاه های هواشناسی استان سمنان در ایوانکی به میزان ۱۹، در گرمابسرد ۱۸ و در ملاده و چنداب ۱۱ میلیمتر گزارش شد.

بیشینه دمای دیروز شهر سمنان ۳۰ درجه سانتیگراد بود که امروز به ۲۱ و فردا تا ۱۹ درجه کاهش می یابد.

رضوان در شهرستان مهدیشهر میامی و شهمیرزاد در شهرستان مهدیشهر طی امروز و فردا به ترتیب دمای ۲ و هفت درجه سانتیگراد را در پیش دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha