۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۲۲
کد خبر: 85455218
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مردمی‌سازی سلامت از مدارس فارس؛ ظرفیتی برای امروز پشتوانه‌ای برای فردا

شیراز - ایرنا - مردمی‌سازی سلامت از رویکردهایی است که در فرهنگسازی و آموزش مولفه‌های بهداشت و سلامتی مورد توجه قرار گرفته و آموزش و پرورش نیز با استفاده از کارآمدی دانش‌آموزان در انتقال دانسته‌ها به خانواده و همسالان نقشی پررنگ در این زمینه دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اهمیت استفاده از ظرفیت مردم و بهبود مولفه‌های سلامتی تا آنجا است که شعار محوری هفته سلامت ۱۴۰۳، «سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت» قرار داده شد تا جامعه بیش از گذشته نسبت به مشارکت خانواده‌ها در مردمی سازی سلامت حساس باشند.

اهمیت آموزش و پرورش نیز به عنوان نهاد بنیادین آموزش کشور در فرهنگسازی حوزه سلامت انکار شدنی نیست؛ چنانکه وزیر آموزش و پرورش نیز معتقد است مدرسه به عنوان نقطه اتکای دولت و ملت در پیشرفت همه جانبه و خط مقدم ارتباط با خانواده‌ها، می‌تواند گام مؤثری در نهادینه سازی آموزه‌های بهداشتی و ارتقای سلامت جامعه بردارد.

به گفته رضامراد صحرایی دانش آموزان می‌توانند به عنوان سفیر سلامت برای خود، همسالان و خانواده خود در ارتقای سواد سلامت و بهداشت عمومی نقش آفرین باشند.

اجرای طرح‌های سفیران سلامت، دادرس، پیشگیری از معلولیت‌ها و طرح‌های متعدد زیست محیطی در مدارس را می‌توان به روشنی در زمره برنامه‌های مردم محور به شمار آورد.

سفیران سلامت فارس در فرهنگسازی و آموزش

معاون سلامت و تربیتی آموزش و پرورش فارس در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: آموزش و پرورش با همکاری دیگر دستگاه‌ها وظیفه فرهنگ‌سازی و آموزش مولفه‌های سلامت در سه بعد بهداشت، تغذیه و فعالیت‌های ورزشی را دارد.

سیدکاظم حسینی طرح سفیران سلامت را یکی از طرح‌های حوزه سلامت آموزش و پرورش عنوان کرد که در قالب آن برخی دانش‌آموزان آموزش‌های لازم را فرامی‌گیرند و به عنوان سفیر سلامتی آن را به همسالان و خانواده خود منتقل می‌کنند.

به گفته او این طرح در فارس به خوبی پیش رفته طوری که اکنون ۲۵ درصد از دانش‌آموزان این استان یعنی ۲۳۰ هزار نفر سفیر سلامتند.

حسینی توضیح داد: این دانش آموزان عادت‌های صحیح سلامت را یاد می‌گیرند و با استفاده از تولید محتوای جذاب مانند اینفوگرافی و آثار هنری، این اصول را به خانواده‌ها و دیگر همسالان خود آموزش می‌دهند.

مردمی سازی سلامت از مدرسه‌های فارس؛ ظرفیتی برای امروز، پشتوانه‌ای برای فردا

۲۱ مدال سفیر سلامت بر گردن دانش‌آموزان فارسی

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش فارس در این ارتباط به ایرنا گفت: این استان چهار سال پیاپی است که رتبه نخست کشور را در اجرای طرح سفیران سلامت دارد و امسال نیز دانش آموزان فارسی در هشتمین جشنواره ملی این طرح خوش درخشیدند.

به گفته فاطمه قاسمی دانش‌آموزان فارسی در هشتمین جشنواره سفیران سلامت در مرحله استانی ۵۰۰ نفر دانش آموز و فرهنگی موفق به کسب مقام های اول تا سوم و برگزیده استانی شدند و در نهایت استان فارس باکسب ۲۱ مقام کشوری و درخشش ۵۵ دانش آموز و فرهنگی مقام آور، با اختلاف بر سکوی نخست کشور قرار گرفت.

او عنوان کرد: هشتمین جشنواره سفیران سلامت (یادواره شهدای دانش آموز شاهچراغ) با موضوعات اصول و مفاهیم بهداشت فردی، سبک زندگی سالم، راه‌های پیشگیری از اضافه وزن و چاقی، تحرک بدنی و اهمیت آن، پایگاه تغذیه سالم، شیر مدرسه، چهارشنبه آخر سال، فرهنگ ترافیک شهری، امداد رسانی، مدیریت بحران زیستی، حفظ منابع طبیعی، حفظ محیط زیست، بازیافت زباله، تفکیک پسماند و آلودگی هوا برگزار شد.

به گفته قاسمی دانش‌آموزان در قالب‌های ادبی شامل سرود و داستان کوتاه مصور، رسانه و فضای مجازی شامل طراحی بازی اندروید و نشریه الکترونیکی ، هنرهای نمایشی شامل قصه گویی، فیلم کوتاه و مدرس کوچک ، هنرهای تجسمی شامل نقاشی،پوستر، کاریکاتور، اینفوگرافی و عکاسی ، هنرهای تجربی شامل باغچه کوچک سبزیجات و هنرهای دستی و خلاقیت که دست سازها تولید محتوا کردند.

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش فارس یادآور شد: یکی از رویکردهای مهم معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر و غیر واگیر و رعایت مسائل بهداشتی، ارتقای سواد سلامت در جامعه، فرهنگ سازی و اجرای فعالیت‌های ترویجی سلامت محور است.

قاسمی معتقد است که جشنواره سفیران سلامت دانش آموزی روشی اثربخش برای تشویق و ترغیب افراد به تصمیمات بهداشتی است که با آموزش و یادگیری از سوی دانش‌آموزان مفاهیم بهداشت را آموخته و استحکام بخشند و ارتقای فرهنگ سلامت در مدارس، خانواده‌ها و جامعه را به همراه دارد.

مردمی سازی سلامت از مدرسه‌های فارس؛ ظرفیتی برای امروز، پشتوانه‌ای برای فردا

تربیت دادرس‌های کوچک در مدرسه‌های فارس

" دادرس" یکی دیگر طرح‌هایی است که آموزش و پرورش در مسیر ارتقای سلامت عمومی رقم زده است و در قالب آن دانش‌آموزان کمک‌های اولیه در مواقع ضروری را آموزش می‌بینند.

به گفته معاون سلامت و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش فارس، طرح دادرس با کمک مربیان هلال احمر اجرا می‌شود و نحوه انجام کمک‌های اولیه به دانش‌آموزان متقاضی آموزش داده می شود.

حسینی گفت: امسال هشت هزار دانش‌آموز فارس در قالب طرح دادرس آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.

اجرای مداوم این طرح‌ در هر سال تحصیلی، پشتوانه‌ای ارزشمند از نیروهای انسانی کارآمد را می‌سازد که با واکنش به موقع در هنگام تهدید سلامتی، می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر ارتقای سلامت و کاهش تهدیدهای جانی داشته باشند.

در این زمینه باید به طرح پیشگیری از معلولیت‌ها نیز اشاره کرد که در قالب آن دانش آموزان با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی و کارشناسان بهزیستی آموزشهای لازم را برای پیشگیری از رفتارهای خطرسازی فرامی‌گیرند که می‌تواند یک عمر معلولیت و پشیمانی را در پی داشته باشد.

معاون سلامت و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش فارس گفت: تا کنون ۷۸ هزار دانش‌آموز این استان آموزش‌های لازم را به منظور پیشگیری وکاهش اتفاقات معلولیت‌آفرین دیده‌اند.

مردمی سازی سلامت از مدرسه‌های فارس؛ ظرفیتی برای امروز، پشتوانه‌ای برای فردا

دانش‌آموزان فارس حافظ سلامت محیط زیست و جامعه

سلامت آب، هوا و محیط به طور مستقیم با میزان سلامت عمومی جامعه در ارتباط است و به این جهت، آموزش و پرورش نیز با محوریت دانش‌اموزان در حفاظت از این سرمایه های حیاتی همراه شده است؛ اجرای طرح‌های شهید مرادی و مدرسه بدون پسماند از برنامه‌هایی است که به این منظور طراحی و اجرا شد.

حسینی درباره طرح شهید عنایت‌الله مرادی که در مدارس فارس نیز در سال تحصیلی جاری اجرایی شده، گفت: این طرح زیست محیطی با همکاری اموزش و پرورش، منابع طبیعی و محیط زیست با شعار "هر مدرسه یک نهالستان" اجرایی شد.

معاون آموزش و پرورش فارس توضیح داد: در این قالب، هر دانش آموز بذر دریافت می‌کند، آن را کاشت و به نهال تبدیل می‌کند و نهال خود را در مدرسه یا هر نقطه مناسب دیگر می‌کارد.

او هدف از اجرای این طرح‌ها گوشزد کردن دشواری کاشت تا رشد و تنومندی یک درخت دانست تا دانش‌آموزان اهمیت حفظ و نگهداری این سرمایه‌های سبز را بدانند.

طرح دیگر زیست محیطی که درآموزش و پرورش شکوفا شده، مدرسه بدون پسماند است که با همکاری سازمان پسماند شهرداری اجرا می‌شود و دانش‌آموزان مدیریت و بازیافت پسماندها را یاد می گیرند.

حسینی با بیان اینکه کاهش تولید پسماند، تفکیک از مبدا و استفاده مجدد از مواد بازیافتی سرفصل‌های آموزشی این طرح است، گفت: تا کنون ۱۰۰ مدرسه شیراز مدرسه بدون پسماند شده‌اند.

آموزش مولفه‌های مرتبط با سلامت به دانش‌آموزان علاوه بر اینکه امروز ظرفیتی بزرگ برای توزیع اطلاعات در سطح خانواده‌ها است، سرمایه و پشتوانه‌ای ارزشمند نیز برای آینده است چرا که همین دانش‌آموزانی که امروز هدف آگاه‌سازی قرار می‌گیرند، سازندگان فردای کشور هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha