فیلم| پرونده قطور مبارزه با زمین‌خواری در مازندران روی میز دستگاه قضا

نوشهر - ایرنا - عباس پوریانی رییس کل داد گستری مازندران روز چهارشنبه در حاشیه دیدار مردمی در گفت و گو با خبرنگاران در نوشهر با انتقاد از تاخیر در اجرای احکام مبارزه با زمین خواری در اراضی جنگلی و جلگه‌ای استان، گفت : بررسی این موضوع، علت تاخیر و اجرای این احکام مورد تاکید رییس قوه قضاییه است.

به گزارش ایرنا، در این دیدار مردمی به گفته رییس کل دادگستری مازندران به تقاضای دست کم ۱۰۰ نفر از اهالی شهرستان های غرب مازندران پاسخ داده شده است.

بنا به گفته کارشناسان و مسوولان امر ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی جلگه ای و ملی غرب مازندران افزایش یافته است به طوری که ادامه این روند علاوه بر تخریب محیط زیست، کالبد طبیعی منطقه و روستاهای غرب مازندران را با چالش جدی مواجه کرده است.

حدود ۲۸۷ قطعه از اراضی موسوم به ۱۰ هکتاری در نوشهر واقع است و تنها راه مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در این اراضی در شرایط حاضر شکایت حقوقی علیه متخلفان است که خودش در عمل مشکلاتی دارد.

قطعات موسوم به ۱۰ هکتاری به اراضی در غرب مازندران گفته می شود که سال ۱۳۴۶ با هدف تعیین مرز دائم جنگل‌ها، کم کردن مشکلات حفاظت از اراضی جنگلی جلگه‌ای، بهره‌برداری بهینه از اراضی موجود، ایجاد درآمد برای وزارت منابع طبیعی از طریق اجاره و فروش، ازدیاد تولیدات کشاورزی، ایجاد کار برای دامداران سنتی و جنگل‌نشینان و بهره‌برداری از درختان در اراضی جنگلی جلگه‌ای به نزدیکان دربار حکومت پهلوی واگذار شد ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی این اراضی به منظور احداث باغ مرکبات و زراعت چوب پس از ثبت سند به کشاورزان تحویل شد.

اراضی این منطقه ۹۵۳ قطعه ۱۰ هکتاری است که ۲۸۷ قطعه آن در نوشهر، ۵۳۰ قطعه در عباس آباد و بقیه نیز در چالوس واقع است و زیر مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران به شمار می رود.

فیلم| پرونده قطور مبارزه با زمین‌خواری در مازندران روی میز دستگاه قضا

اگر چه طبق قانون مصوب سال ۹۲ حدود ۲۰ درصد از اراضی ملی ۱۰ هکتاری به شرط عدم تخلف مجریان طرح های کشاورزی پس از دریافت موافقت اصولی از مراجع ذیربط و تصویب طرح جدید از سوی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری قابل تغییر کاربری به صنعتی، بهداشتی، درمانی، ورزشی و آموزشی است، ولی به نظر می رسد ساخت و سازهایی که تاکنون صورت گرفته فاقد مجوز بوده و یا در چارچوب قانون باشد.

حوزه منابع طبیعی نوشهر ـ رویان با ۱۶۸ هزار هکتار مساحت دارای ۹۰ هزار هکتار جنگل و ۳۵ هزار هکتار مرتع است و مجموع مساحت آبادی‌ها و مستثنیات آن نیز در حدود ۴۳ هزار هکتار برآورد می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha