۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۴۳
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85455303
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سن ابتلا به بیماری «ام اس» در خراسان‌شمالی کاهش یافت

۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۴۳
کد خبر: 85455303
سن ابتلا به بیماری «ام اس» در خراسان‌شمالی کاهش یافت

بجنورد- ایرنا- رییس انجمن «ام. اس» خراسان شمالی گفت: سن ابتلا به بیماری «ام اس» در استان کاهش یافته به گونه ای که شاهد ابتلا به این بیماری در سنین نوجوانی هستیم.

سهیلا پیدا روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: شمار بیماران زیر ۲۰ سال مبتلا به ام. اس در خراسان شمالی پیش از این بسیار کم بود اما اکنون افراد ۱۵ و ۱۸ سال نیز درگیر این بیماری هستند.

وی افزود: در سال های اخیر میانگین سنی ابتلا به ام. اس در خراسان شمالی به شدت کاهش یافته است که باید تدبیری برای آن اندیشید.

پیدا با بیان اینکه اکنون ۶۰۰ بیمار زیرپوشش انجمن ام. اس خراسان شمالی هستند، گفت: شمار مبتلایان به این بیماری بیشتر از این هستند اما برخی تمایل به ثبت نام خود ندارند.

رییس انجمن «ام. اس» خراسان شمالی خاطرنشان کرد: به لحاظ ترکیب جنسی نیز بانوان استان بیشتر از آقایان درگیر ام.اس هستند.

پیدا، عوامل ژنتیکی، نوع تغذیه، کمبود ویتامین ها، عفونت ها و ضعف ایمنی بدن را از دلایل ابتلا به ام.اس دانست و یادآور شد: شیوه زندگی سالم با تغذیه خوب و استراحت، اعصاب آرام، اجتناب از خستگی و استرس از توصیه های کارشناسان بهداشتی به بیماران ام.اس است.

بیماری ام. اس که کوتاه نوشت عبارت (Multiple Sclerosis) یا همان تصلب بافت چندگانه است، یکی از شایع‌ترین بیماری های سیستم اعصاب مرکزی به شمار می‌رود و زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به طور اشتباه به بافت چربی مغز و نخاع آسیب برساند و آن را مورد حمله خود قرار دهد.

تاکنون هفت هزار و ۲۲ بیمار خاص و سرطانی در خراسان شمالی شناسایی و در سامانه اختصاصی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان برای بهره‌مندی از خدمات صندوق بیماران خاص ثبت شده است.

بر اساس تعریف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، چهار بیماری تالاسمی، هموفیلی، دیالیز و ام اس در زمره بیماران خاص قرار می‌گیرند.

بیماری‌های سرطان، پیوند کلیه، دیابت، اوتیسم، ای بی را در دسته بیماری‌های سخت درمان دسته‌بندی می‌کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha