ترویج کتابخوانی در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری تقویت می‌شود

شهرکرد- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال در قالب طرح‌هایی نظیر وارگه دانایی ترویج فرهنگ کتابخوانی در مناطق عشایری استان تقویت می شود.

به گزارش ایرنا، محسن حسین‌میرزایی روز چهارشنبه در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی این استان افزود: از تمام ظرفیت‌ها از جمله آموزش و پرورش، بسیج عشایری و اداره‌کل امور عشایر استان در راستای ترویح فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مناطق عشایری استان به ویژه در بین دانش‌آموزان بهره گرفته شود.

وی ادامه داد: در خصوص کتابخانه سیار دائمی در مناطق روستایی به ویژه در بین عشایر نیز امسال جدی ورود خواهد شد و این مصوبه سفر رییس‌جمهور اجرایی شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی چهارمحال و بختیاری، مردمی‌سازی امور را عامل مهمی در اجرای بهتر برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: در حوزه کتابخوانی نیز باید از ظرفیت مردم و خیرین بیش از پیش بهره گرفت.

حسین‌میرزایی با اشاره به احداث کتابخانه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد تصریح کرد: این طرح اقدام ارزشمندی است که مورد تاکید نماینده ولی‌فقیه در استان نیز به شمار می‌رود و باید روند تکمیل آن سرعت داده شود.

وی در خصوص تعهد نیم درصدی(%۵) شهرداری‌ها به کتابخانه‌های عمومی نیز گفت: برخی شهرداری‌ها از جمله شهرداری شهرکرد به تعهدات خود عمل کرده‌اند اما برای متعهد کردن آن دسته از شهرداری‌ها که نسبت به این مهم توجه لازم را ندارند باید راهکار قانونی پیدا کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر برگزاری منظم و مستمر انجمن کتابخانه‌های عمومی در شهرستان‌ها، افزود: در این نشست‌ها می‌توان با هم‌افزایی و اجرای منسجم برنامه‌ها در راستای ترویج فرهنگ مطالعه گام‌های بیشتری برداشت.

وارگه دانایی؛ طرح کتابخوانی در مناطق عشایری استان

ترویج کتابخوانی در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری تقویت می‌شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست از اجرای طرح "وارگه دانایی" در مناطق عشایری استان در سالجاری خبر داد و گفت: این اداره‌کل از سال گذشته طرح کاروان دانایی را برای ارائه خدمات فرهنگی کتاب محور ویژه مناطق عشایری و روستاهای دوردست استان اجرا کرد که در ادامه آن طرح وارگه دانایی از اردیبهشت امسال در مناطق عشایری استان اجرا می‌شود.

احمد فرهادی بابادی افزود: در این طرح دانش‌آموزان مقطع ابتدایی هر مدرسه عشایری با خواندن کتاب داستان "گل حسرتی" و تکمیل دفترچه مربوط به آن وارد رقابت فرهنگی با یکدیگر می‌شوند و پس از ارزیابی در پایان این طرح که خرداد ماه است به برگزیدگان جوایزی اهدا می‌شود.

وی تصریح کرد: در کنار اجرای این طرح، کتابداران استان با حضور در مناطق روستایی و عشایری با فعالیت‌های متنوعی مانند قصه‌گویی، جمع‌خوانی کتاب، نقاشی، کاردستی و شاهنامه‌خوانی کودکان و نوجوانان این مناطق را با کتاب و کتابخوانی آشنا می‌کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری افزود: در طرح کاروان دانایی نهادهایی نظیر بسیج عشایری، اداره کل امور عشایر، آموزش و پرورش و امور زنان و خانواده استانی مشارکت دارند و در کنار آن دستگاه‌های خدمات‌رسان نظیر هلال‌احمر و شبکه بهداشت و درمان خدمات ویژه به مردم این مناطق ارائه می‌دهند.

فرهادی افزود: امسال همچنین در قالب طرح کوله‌پشتی کتاب ۲ هزار جلد کتاب در نقاط مختلف استان از جمله مناطق روستایی و عشایری توزیع می‌شود.

وی در خصوص اجرایی نشدن مصوبه سفر رییس‌جمهور در استان در رابطه با کتابخانه‌ دائمی سیار نیز گفت: بخش نخست این طرح که تهیه کتاب و تامین کتابدار بوده اجرایی شده اما بخش دوم آن که تامین خودرو است هنوز محقق نشده است.

به گزارش ایرنا، در این نشست گزارش از عملکرد فعالیت‌های فرهنگی آموزش و پرورش، بسیج عشایری و اداره‌کل امور عشایر استان در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در مناطق عشایری استان ارائه شد و همچنین اعلام شد که شهرداری شهرکرد در سال گذشته ۱۵ میلیارد ریال تعهد نیم درصد کتابخانه‌های عمومی را اجرا کرده است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است و سالانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار جلد کتاب از کتابخانه‌های عمومی استان امانت داده می‌شود که سرانه امانت کتاب در استان نیم کتاب به ازای هر فرد است.

همچنین جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری ۲۵ هزار و ۱۱۰ خانوار با بیش از ۱۲۴ هزار و ۱۷۳ نفر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha