دادستان کرمان: بیش از پنج هزار متهم قاچاق کالا و ارز در استان تحت تعقیب قضایی هستند

کرمان - ایرنا - دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان گفت: طی یک سال اخیر در رابطه با قاچاق کالا و ارز پنج هزار و ٣٠٧ فقره پرونده در دادسراهای سراسر این استان تشکیل و در این رابطه پنج هزار ٩٣۶ متهم دستگیر شده و تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دادگستری کرمان، مهدی بخشی روز چهارشنبه در نشست شورای معاونان دادگستری استان کرمان، برخورد با اراذل و اوباش و عواملی که باعث ایجاد ناامنی در جامعه می شوند را از اولویت های کاری دادستانی اعلام کرد و بیان داشت: طی یک سال اخیر علاوه بر تشکیل بانک اطلاعات اراذل و اوباش، با اقدامات نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی تعداد ۵١٢ نفر از مجرمین خطرناک و اراذل و اوباش شناسنامه دار در کرمان شناسایی و دستگیر شده اند.

وی اعلام کرد: طبق اعلام رسمی دادستانی کل کشور، کرمان جز استان های برتر در خصوص نحوه تعیین اموال توقیفی از قاچاقچیان و رسیدگی به پرونده های قضایی مرتکبین جرائم موضوع قانون مبارزه با مواد مخدر است.

این مقام ارشد قضایی در استان کرمان خاطرنشان کرد: طی یک سال گذشته بیش از ٢۶٨ هزار و ٨۶ فقره پرونده در دادسراهای سراسر این استان مورد رسیدگی قرار گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل تر آن قضات و کارکنان دادسراها ١٢ درصد بیشتر پرونده مختومه کرده اند.

صدور بیش از ١٠۵ هزار گواهی سوء پیشینه در کرمان

بخشی افزود: طی یک سال گذشته ١٠۵ هزار و ٨١١ فقره گواهی سو پیشینه در دادسراهای سراسر استان کرمان صادر شده که شاهد افزایش ٢٣ درصدی صدور گواهی سو پیشینه در ١٢ ماه سال ١۴٠٢ نسبت به زمان مشابه در سال ١۴٠١ هستیم.

۵٧٠ هزار اوراق قضایی به صورت الکترونیک به دست مردم رسیده است

وی اعلام کرد: در راستای حرکت به سمت قوه قضاییه هوشمند و تمام الکترونیک در سال گذشته بیش از ۵٧٠ هزار و ۴١٨ فقره اوراق قضایی در دادسراهای استان به صورت الکترونیک ابلاغ شده که شاهد افزایش ابلاغ های الکترونیک از ٩۴ درصد به ٩۵ درصد بوده ایم.

وی در رابطه با ارتباط الکترونیک مجموعه دادستانی با زندان گفت: بیش از ٩٠ درصد دادرسی ها در دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان با زندان به صورت ارتباط الکترونیک است و این امر از اعزام حضوری مددجویان به زندان ها جلوگیری کرده است.

دادستان کرمان با اشاره به اینکه شنیدن صدای مردم همواره در اولویت کار دادستانی است، افزود: طی یک سال اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن میزان ملاقات مردمی های دادستان و معاونین ٢٧ درصد رشد داشته است.

افزایش قابل توجه مصادیق کیفرخواست شفاهی در دادسرای کرمان

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان از افزایش قابل توجه مصادیق کیفرخواست شفاهی در دادسرای کرمان نسبت به مشابه سال گذشته خبر داد.

وی با ابراز خرسندی از رشد چشمگیر موارد کیفرخواست شفاهی در این حوزه قضایی بیان کرد: در مواردی که قانون اجازه داده و شرایط ایجاب می‌کند، از کیفرخواست شفاهی استفاده می‌کنند که افزایش ۵١ درصدی دادسراهای کل استان و ٢١٨ درصدی دادسرای شهرستان کرمان نسبت به زمان مشابه سال گذشته به ثبت رسیده است که این آمار در مقایسه با کل سال گذشته روند افزایش قابل ملاحظه ای را نمایش می دهد و قطعا به این نیز اکتفا نخواهیم کرد و منتظر اقدامات بهتر و بیشتری در این ابعاد خواهیم بود.

بخشی کیفرخواست شفاهی را در راستای کاهش اطاله دادرسی در رسیدگی‌های کیفری دانست و عنوان داشت: مهمترین مصداق دادرسی بدون کیفرخواست را باید در کیفرخواست شفاهی جست‌وجو کرد و استفاده از این ظرفیت می‌تواند در رفع اطاله دادرسی و تعیین تکلیف وضعیت پرونده‌های قضایی در کمترین زمان ممکن مؤثر باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha