تبعات فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است

تهران - ایرنا - بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، تبعات فرسودگی جمعیت برای جامعه را مخرب دانست و گفت: جوانان ایران باید پشتوانه حمایتی برای ازدواج و فرزندآوری داشته باشند و اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده می‌تواند به برون رفت از بحران سالمندی کمک کند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دومین جایزه ملی جوانی جمعیت، فرهاد قائمیان با اشاره به چالش‌های منفی سالمندی جمعیت افزود: هر چند این امر نشان می‌دهد که سلامت عمومی جامعه بالا رفته اما نباید تبعات منفی این سالمندی و فرسودگی جمعیت را نادیده بگیریم.

وی درباره تهدیدهای جمعیتی سال‌های آتی در زمینه پیری و میانسالی جمعیت گفت: هر چند سالمندان هم می‌توانند در توسعه کشور نقش داشته باشند اما آن نقش خلاقانه و ایده پردازانه‌ای که جوانان می‌توانند در پیشرفت کشور داشته باشند را نخواهند داشت.

این بازیگر با تاکید بر لزوم توجه به ساختار جمعیتی در نسل‌های آتی، افزود: نیاز داریم که دولت به تسهیلات بیمه‌ای و اعتبار، مداخلات پزشکی و سلامتی جامعه نیز توجه ویژه داشته باشد تا نسل جوان به راحتی به فرزندآوری توجه کند و داشتن فرزند جزو برنامه‌های سال‌های ابتدایی تشکیل خانواده‌ باشد.

وی با اشاره به نقش هنر در راستای تقویت روحیه جوانی جمعیت، خاطرنشان کرد: جوان امروز با دیدن فیلم و سریال و مستندهای به دور از شعارزدگی در این راستا نگاهش مثبت می‌شود و نسبت به تهدیدهای پیری جمعیت عمق پیدا می‌کند.


قائمیان با اشاره به زنگ خطرهای جمعیتی در کشور گفت: قانون جوانی جمعیت می‌تواند کمک کننده به برون رفت از بحران سالمندی باشد البته این اتفاق با موج رسانه‌ای و تبلیغات درون و برون مرزی نیز بسیار مرتبط است زیرا باید تبلیغات مناسب در این راستا داشته باشیم و مطالعات جمعیتی باید هدفمند و براساس شرایط برهه کنونی باشد همچنین لازم است شعارهای مناسب در این راستا تولید کنیم.

وی با اشاره به تسهیلات حمایتی برای فرزندآوری اظهار داشت: جوانان ایران باید پشتوانه حمایتی هم برای ازدواج و فرزندآوری صحیح داشته باشند تا با برنامه ریزی قانون جوانی جمعیت به بار بنشیند.

تبعات فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است

ایده‌آل‌گرایی برای فرزندآوری بین مردم زیاد است

فرهاد بشارتی بازیگر سینما، تئاتر و تلوزیون درباره قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اظهار داشت: در سال‌های اخیر جمعیت به سمت میانسالی سوق پیدا کرده است و این شاید از جهتی خوب باشد اما منفی هم محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه مردم فرزندآوری در ذهنشان سخت شده و به نوعی ایده آل گرا شده‌اند، افزود: کاهش جمعیت نسل جوان در بلندمدت اثرات منفی خود را دارد؛ شرایط باید به گونه‌ای باشد که اذهان نسبت به فرزندآوری سهل‌گیرتر شوند.

بشارتی ادامه داد: مردم نسبت به فرزندآوری باید خوش بین شوند زیرا جامعه اگر به سمت کهنسالی سوق پیدا کند، آسیب‌های زیادی دارد. جامعه جوان پویا است و آینده کشور را می‌تواند بسازد؛ وگرنه در آینده باید به فکر این باشیم که چه کسانی و چطور از سالمندان نگهداری کند و چه کسانی به فکر ساختن مملکت باشند.

این هنرمند اظهار داشت: اکنون مدتی است که در آثار تلویزیونی شاهد انعکاس توجه به فرزندآوری هستیم منتها فقط با تبلیغات کار پیش نمی‌رود، ‌ اثرش باید در جامعه دیده شود و در کنارش تبلیغات هم صورت گیرد همچنین هنرمندان هم در این زمینه نقش موثری دارند.

وی با اشاره به سیاست‌های تشویقی دولت برای جوانی جمعیت گفت: این برنامه‌ها باید عملی شود، هنوز اول راه هستیم و دولت باید تمهیدات عملی را جلوی پای خانواده‌ها بگذارد.

به گزارش ایرنا، دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش های خانواده، رسانه، سازمان های مردم نهاد، دستگاهای اجرایی، شرکت ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری برگزار خواهد شد، علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha