استاندار هرمزگان: تکمیل زنجیره‌های ارزش برنامه جدی‌ دولت است

بندرعباس - ایرنا - استاندار هرمزگان، گسستگی زنجیره‌های ارزش در این استان را یک ضعف عنوان کرد و گفت: احداث واحدهای فولادی جدید، نیاز صنایع پیشران همچون کشتی‌سازی را برطرف خواهد کرد که این کار با سیاست های حمایتی دولت در هرمزگان آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، مهدی دوستی شامگاه چهارشنبه در دیدار با اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های تربیت مدرس و شهیدبهشتی با حضور سرلشکر رحیم صفوی، دستاوردها، ظرفیت‌ها و چالش‌های استان را تبیین و توسعه صنعتی کشور را نشانه عقلانیت دانست.

وی در بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس را جزو افتخارات نظام اسلامی و بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان دانست و تصریح کرد: در بازدیدی که از پالایشگاه داشتید شاید برای شما جالب باشد بدانید در عملیات احداث آن بیش از ۱۵ هزار کیلومتر کابل کشی به کار رفته است؛ یعنی ۲ برابر مرزهای آبی و خاکی کشور و ۶.۵ میلیون اینچ جوشکاری انجام شده که معادل ۶ فاز پارس جنوبی بوده و مجموع مخازن پالایشگاه نیز ۱۱.۵ میلیون بشکه است.

نماینده عالی دولت در هرمزگان همچنین با اشاره به بازدید دانشجویان درخصوص اهمیت بندر شهید رجایی گفت: بندر شهید رجایی هفت میلیون و ۱۰۰ هزار TEU (واحد شمارش کانتینر) ظرفیت کانتینری دارد که یک میلیون و ۱۰۰ هزار TEU ظرفیت آن طی دولت سیزدهم اضافه شده است.

وی افزود: طرح توسعه بندر شهید رجایی از ابتدای احداث تا قبل دولت سیزدهم در مجموع ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار بوده اما در این دولت توسعه ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار دیگر آغاز شده است.

دوستی با اشاره به اهمیت جزایر سه گانه عنوان‌کرد: برنامه‌های توسعه‌ای غرب جزیره قشم را با راه اندازی اکوسیستم دریایی از باسعیدو در فاصله ۳۵ کیلومتری با جزایر سه گانه در دستورکار قرار دادیم تا تردد به جزایر سه گانه رونق گیرد.

استاندار هرمزگان گسستگی زنجیره‌های ارزش در هرمزگان را ضعف استان عنوان کرد و گفت: از ۴.۵ میلیون تن تولید فولاد استان حتی یک کیلوگرم هم به درد صنعت پیشران استان که کشتی سازی است نمی‌خورد؛ از این رو در واحدهای فولادی جدید تولید گریدهای فیزیکی مورد نیاز صنایع پیشران را نیز در دستورکار قرار دادیم.

وی ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون عملیات اجرایی احداث واحدهای جدید با ۱۰ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد با میانگین پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد در استان هرمزگان آغاز شده و این امر نشان‌گر تحقق عقلانیت در توسعه کشور است، چرا که در مرکز ایران صنعت فولاد دیگری ایجاد نشده است.

دوستی صنایع پالایشی را دیگر ظرفیت هرمزگان معرفی و عنوان کرد: مجموع ظرفیت پالایشی هرمزگان یک میلیون بشکه است و یک میلیون بشکه‌ نیز ظرفیت پالایشی جدید در استان آغاز شده که در پروژه‌های جدید به دنبال ایجاد پتروپالایشگاه‌ها هستیم تا به جای سوخت، مواد اولیه برای کالا تولید کنیم و در این راستا مهم‌ترین پروژه ما پتروپالایشگاه نگین مکران است که می‌تواند به تنهایی ایران را به قطب نساجی دنیا تبدیل کند.

دوستی ابراز کرد: در زنجیره‌های شیمی و معدنی نیز ورود کردیم و با ترکیب ظرفیت‌های نفتی با ظرفیت‌های معدنی به دنبال تولید کودهای فسفاته و خودکفاکردن کشور در این حوزه هستیم.

وی شیلات و آبزی‌پروری را دیگر مزیت نسبی استان دانست و اظهار کرد: در ابتدای دولت تمامی ظرفیت های تولید ماهی در قفس استان هرمزگان پنج هزار تن بود اما با ایجاد ۱۱ هزار تن ظرفیت جدید امروز به ۱۶ هزار تن تولید ماهی در قفس رسیده‌ایم و در پرورش میگو نیز طی ۲ سفر رئیس جمهور به استان بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال برای برق‌رسانی به مزارع پرورش میگو اعتبار تخصیص داده شد تا بتوانیم بهره‌وری را در این مزارع بالا ببریم.

استاندار هرمزگان درزمینه آب شیرین‌کن‌ها نیز گفت: اینک به ازای هر ۳.۵ کیلووات ساعت برق یک مترمکعب آب شیرین‌سازی می‌شود اما هدف‌گذاری ما رسیدن به شیرین سازی یک مترمکعب آب به ازای هر یک کیلووات ساعت برق است که اگر بتوانیم به این تکنولوژی دست پیدا کنیم کشاورزی با آب شیرین‌سازی شده در کشور اقتصادی خواهد شد.

به گزارش ایرنا در این نشست استاندار هرمزگان به سئوالات دانشجویان و اساتید نیز پاسخ داد و در پایان با اهدای لوح تقدیر و تندیس دانشگاه از تلاش و همکاری وی تجلیل شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha