۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۱۹
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85456415
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مددجویان کمیته امداد خراسان‌شمالی ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش بافتند

بجنورد- ایرنا- مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان‌شمالی گفت: مددجویان پوشش این نهاد حمایتی در سال گذشته ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش به ارزش ۱۰۵ میلیارد ریال بافتند. 

مجید الهی راد روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۴۵۰ نفر از زنان سرپرست خانوار زیرپوشش این نهاد در حوزه صنایع دستی از جمله بافت فرش فعالیت دارند که در اقتصاد خانواده و افزایش درآمد بسیار تاثیرگذار هستند.

وی با بیان اینکه ۷۰ بافنده فرش زیر پوشش این نهاد حمایتی بیمه هستند، افزود: بیشترین فعالان این صنعت مربوط به شهرستان های بجنورد، اسفراین، شیروان، رازو جرگلان، گرمه و فاروج است.

الهی راد در خصوص نحوه فروش فرش های بافته شده مددجویان نیز گفت: ارسال فرش در شورای قیمت گذاری فرش تهران و خرید به قیمت روز بازار است.

وی با بیان اینکه درآمد ناخالص حاصل از هر متر فرش برای بافندگان بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون ریال است، افزود: اکنون ۶ راهبر شغلی در حوزه فرش و صنایع دستی با این نهاد همکاری دارند.

خراسان شمالی به لحاظ تنوع قومیت ها و فرهنگ ها، ظرفیت های بسیار بالا در تولید فرش دستباف دارد و شاهد تنوع در این زمینه از جمله فرش کردی، ترکی و ترکمن هستیم و فرش ابریشم دو رو که در منطقه راز و جرگلان این استان تولید می شود هم ظرفیت بسیار بالایی برای این منطقه محسوب می شود.

پنج هزار بافنده فرش ترکمن در خراسان شمالی و اغلب در منطقه جرگلان فعالیت دارند؛ پنج هزار نفری که بیشتر آن ها را زنان و دختران تشکیل می دهند و ۵۰۰ نفر از این بافندگان به بافت قالیچه دورو مشغولند و سالانه تا سه هزار متر قالیچه نیز تولید می کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha