۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۱۲
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85456451
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

حدود چهار هزار متر از مسیل "کال پسته" بجنورد ساماندهی شد

بجنورد- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: سه هزار و ۸۰۰ متر از مسیل کال پسته بجنورد دیواره سازی شد و ۳۴۰ متر در محدوده جوادیه ساماندهی می شود.

سید عقیل مرتضوی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هدف از اجرای این پروژه هدایت سیلاب های ناگهانی شهر بجنورد به خارج از شهر و ایمن سازی مناطق مجاور این مسیل در برابر سیلاب ها است.

وی گفت: بخش های مهم این مسیل به طول ۱۴ کیلومتر مطالعه شده که ۲ هزار و ۳۰۰ متر آن در خارج از محدوده شهر بجنورد و بقیه در داخل این شهر قرار دارد و تاکنون چندین بار لایروبی و بازگشایی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی تصریح کرد: دیواره سازی و ساماندهی این مسیل از تخریب دیواره‌ها در سیلاب های بعدی پیشگیری می کند.

وی گفت: با اجرای کامل ساحل سازی در دو طرف مسیل و تکمیل کف‌سازی، قابلیت هدایت سیلاب با حجم ۲۴۰ متر مکعب برثانیه وجود خواهد داشت که برای هدایت سیلاب‌هایی با دوره بازگشت ۵۰ ساله طراحی شده است.

مرتضوی افزود: شهر بجنورد به لحاظ موقعیت مکانی در میان ارتفاعات قرار گرفته و ۱۱ مسیل و رودخانه مهم از داخل یا حاشیه این شهر عبور می کند و به همین دلیل برای پیشگیری از خسارات غیرقابل جبران، لایروبی و ساماندهی این مسیل ها در دستور کار شرکت آب منطقه ای است.

وی گفت: خروجی مسیل‌های شهر از محدوده جوادیه عبور می کند که مرکز جمعیتی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی تصریح کرد: سال های اخیر ساخت و سازهایی در حریم و بستر رودخانه‌ انجام شده است که گاها در سیلاب های شدید آبگرفتگی منازل اتفاق می افتد.

وی تصریح کرد: ۲۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه اختصاص داده شد که شرکت آب منطقه ای و شهرداری بجنورد با مشارکت از سال گذشته طرح را عملیاتی کردند.

مرتضوی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی این طرح تاکنون ۴۰ درصد است افزود: فاز اول طرح که حدود ۳۵۰ متر است حداکثر تا ۲ ماه آینده به بهره‌برداری می رسد.

وی کنترل خسارات سیلاب در مناطق مهم حاشیه رودخانه ها و مسیلهای استان را از دیگر اقدامات این شرکت ذکر کرد و گفت: استان خراسان شمالی ۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر رودخانه و مسیل دارد که ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر آن را رودخانه ها و مسیلهای مهم تشکیل می دهند که در سال گذشته حدود ۲۰ کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیل‌های مهم استان لایروبی و بازگشایی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: در سال گذشته بخشهای از رودخانه اترک و همچنین مسیلهای اصلی شهر بجنورد به منظور هدایت سیلاب و کاهش خسارات، بازگشایی و لایروبی شده است.

وی بیان کرد: از کل رودخانه ها و مسیل های استان در مجموع تاکنون ۱۵۴ کیلومتر بازگشایی و لایروبی شده که برخی رودخانه ها و مسیلها در برخی نقاط به دلیل اهمیت مکانی، چندین بار لایروبی شده اند و در شرایط کنونی ۶۵۰ کیلومتر از رودخانه ها و مسیلهای استان نیاز به لایروبی و بازگشایی دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha