۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۲:۱۹
کد خبر: 85457012
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گلابگیری موقوفه دولت آباد یزد بعد از ۲۵۰ سال وقفه احیا شد + فیلم

یزد-ایرنا- مراسم گلابگیری موقوفه دولت آباد یزد بعد از ۲۵۰ سال وقفه برای تامین گلاب کفشداری حرم رضوی با حضور جمعی از اقشار مختلف مردم و خدام رضوی در باغ جهانی دولت آباد یزد برگزار شد .

مدیر موقوفات دولت‌ آباد یزد شامگاه پنجشنبه در حاشیه این مراسم در گفت و گو با ایرنا، گفت: در گذشته از باغ دولت آباد تا دروازه قرآن یزد گل محمدی کشت و در اردیبهشت ماه هر سال طی مراسمی برای تامین گلاب کفشداری حرم رضوی گلابگیری انجام شده است.

وی ادامه داد: این مراسم در وقف نامه دولت آباد وجود دارد و لذا در سال گذشته برنامه ریزی انجام و فضایی به وسعت هزار و ۷۰۰ متر مربع گل محمدی کاشته شد و امسال سنت گلابگیری احیا شده و هر سال در روزهای ششم و هفتم اردیبهشت برگزار می شود.

مدیر موقوفات دولت‌ آباد یزد گفت: خوشبختانه اولین سال گلابگیری با استقبال پرشور مردم دارالعباده یزد همراه شد و در حاشیه این مراسم نیز نمایشگاهی برگزار شده است همچنین فردا جمعه نیز ورودی باغ دولت آباد یزد رایگان است و هیچگونه هزینه ای از بازدید کنندگان گرفته نمی شود.

باقری اظهار داشت: مراسم گلابگیری عصر جمعه برای عتبات عالیات در کربلا و نجف انجام می شود و گلاب خالص و اعلاء در ساعت های آخر شب ظرف شده و برای حرم های مطهر ارسال می شود.

مجید علومی مدیر پایگاه میراث جهانی یزد نیز به ایرنا گفت: تمام آثار تاریخی اثری ناملموس را نیز همراه دارند و احیای آنها می تواند باعث ماندگاری بیشتر آثار تاریخی شود.

وی افزود: گلابگیری باغ دولت آباد نیز طبق وقف نامه در گذشته انجام می شد و احیای این مراسم معنوی می تواند نقش مهمی در جذب بیشتر گردشگر داشته باشد .

استان یزد ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی دارد و پیش بینی می شود از هر هکتار حدود ۲.۵ تا سه تن گل تازه برداشت شود که از هر یک تن گل تازه، سه هزار لیتر گلاب در واحدهای فرآوری این محصول استحصال می شود.

بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در استان یزد مربوط به شهرستان خاتم با ۱۸۰ هکتار و شهرستان تفت با ۱۵۰ هکتار است، در استان ۱۴۰ کارگاه فرآوری گلاب به صورت سنتی و هشت واحد صنعتی و مکانیزه نیز در این زمینه وجود دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha