هرمزگان؛ مقصد کاروان راهیان علم و پیشرفت ایران

بندرعباس - ایرنا - دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با همراهی جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ عالی دفاع ملی و رشته های مطالعات منطقه‌ای و ژئوپلیتیک در قالب کاروان راهیان علم و دانش و پیشرفت ایران از دستاوردهای علمی، صنعتی و دریایی استان هرمزگان بازدید کردند.

به گزارش ایرنا، دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه شهید مدرس تهران با حضور سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری، در سفری یک روزه به استان هرمزگان، با حضور در کارخانه های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندرعباس از دستاوردهای این نیروی راهبردی ارتش و سپس بخش های مختلف پالایشگاه ستاره خلیج فارس و بندر شهید رجایی بازدید کرده و با دستاوردهای علمی این بخش ها آشنا شدند.

در بازدید کاروان پیشرفت از دستاوردهای نیروی دریایی راهبردی ارتش در مجموعه بزرگ و صنعتی کارخانه های نداجا، در راستای لبیک به فرامین فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر ضرورت جهاد تبیین در جامعه و همچنین روایت دستاوردها و پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های مختلف علمی، فناوری و دانش بومی، تعدادی از دانشجویان و اساتید دکترای دانشگاه شهید بهشتی و شهید مدرس تهران و همچنین مشاور رهبر معظم انقلاب، سردار یحیی صفوی حضور پیدا کردند.

در این بازدید ناخدایکم رضا مرادپور فرمانده کارخانجات نداجا بندرعباس ضمن عرض خیرمقدم، به بیان دستاوردهای نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت و تعمیر انواع شناورهای سطحی و زیرسطحی پرداخت.

شکست تحریم ها با تحقق دستاوردهای قابل تحسین پالایشگاه ستاره خلیج فارس

هرمزگان؛ مقصد کاروان راهیان علم و پیشرفت ایران

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا همچنین در بازدیدی که به همراه جمعی از دانشجویان نخبه رشته‌های مطالعات منطقه‌ای و ژئوپلیتیک و اساتید دانشگاه های تربیت مدرس و شهید بهشتی از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس داشتند، اظهارکرد: پیشرفت های قابل این پالایشگاه راهبردی و عظیم نفتی کشور با توان داخلی و شکست تحریم ها رقم خورده است.

سرلشکر صفوی بیان کرد: دشمنان ایران اسلامی به دنبال ناامیدی جوانان ما هستند اما در این سفرهای علمی به دنبال این هستیم که حس اعتماد به نفس و اعتماد ملی، خودباوری و اینکه «ما می‌توانیم» را به منصه ظهور بگذاریم.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس نیز در حاشیه این بازدید با اشاره به اینکه این پالایشگاه بزرگترین تولید کننده بنزین کشور است، در تشریح دستاوردهایش ابراز کرد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس وظیفه خطیر تامین بخش عمده ای از سبد سوخت کشور را عهده دار است و ظرفیت تولید روزانه حدود ۴۵ میلیون لیتر بنزین و اجزای بنزینی، ۱۶ میلیون لیتر نفت گاز و نفت سفید، ۲ هزار تن گاز مایع و محصولاتی دیگر از جمله انواع نفتا و حلال ها را دارد.

علیرضا جعفرپور ادامه داد: در حال حاضر این پالایشگاه بزرگ‌ترین تولید کننده بنزین کشور است و رسالت و ماموریت خطیر تولید حداکثری و تامین فرآورده استراتژیک بنزین مورد نیاز کشور که همواره سرآمد بازار فرآورده‌های نفتی تلقی می‌شود را عهده دار است و همچون گذشته در اولویت برنامه‌های راهبردی این پالایشگاه قرار دارد.

جعفرپور خاطرنشان کرد: این شرکت در شرایطی که مستقیماً از سوی استکبار جهانی تحت تحریم قرار گرفت با شگفتی سازی توانست افزایش ۶۲ درصدی درآمدهای عملیاتی را رقم بزند و عنوان برترین شرکت ایران اسلامی را از آن خود کند.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس افزود: این در مدت اخیر با تکیه بر دانش و خلاقیت‌های جوانان این مرز و بوم با برپایی رویداد تقاضامحور نسبت به شناسایی و تعامل با شرکت های دانش بنیان اقدام، دومین عملیات تعمیرات اساسی واحدهای فرآیندی انجام پذیرفت، راه اندازی واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز این پالایشگاه رقم خورد و افزایش یک‌صد هزار بشکه‌ای ظرفیت شیرین سازی انواع فرآورده‌های نفتی و فراهم شدن امکان صادرات نفت سفید و افزایش تولید بنزین را رقم زد تا شاهد افزایش تولید، صادرات و کیفیت فرآورده های بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان باشیم.

وی تصریح کرد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس در راستای انجام مطالعاتی جامع با رویکرد ایجاد ارزش پایدار و توسعه زنجیره ارزش محصولات با استفاده از ظرفیت‌های موجود در پالایشگاه، برنامه جامع طرح‌های آتی توسعه‌ای را تدوین کرده است و در این طرح، تولید بالغ بر ۴۵۰ هزار تن آمونیاک در سال با استفاده از هیدروژن مازاد تولیدی پالایشگاه در دستور کار قرار گرفته است که از دستاوردهای این طرح می توان به جلوگیری از هدر رفت هیدروژن در شبکه سوخت پالایشگاه اشاره کرد.

جعفرپور اضافه کرد: با برنامه ریزی دقیق، ایجاد ارزش پایدار و توسعه زنجیره ارزش محصولات همواره کسب دستاوردهای نو و ارزشمند در پالایشگاه ستاره خلیج فارس را دنبال خواهیم کرد تا شاهد درخشش بیش از پیش ایران اسلامی بر قله های افتخار باشیم.

هرمزگان؛ مقصد کاروان راهیان علم و پیشرفت ایران

سرلشکر صفوی همچنین همراه جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه عالی دفاع ملی و دانشجویان رشته‌های مطالعات منطقه‌ای و ژئوپلیتیک با حضور در دروازه طلایی اقتصاد ایران از بخش‌های مختلف بندر شهید رجایی بازدید کردند.

وی و هیات همراه ضمن حضور در کنار ماکت پیش ساز طرح‌های توسعه کانتینری از پیشرفته‌ترین بندر کانتینری ایران از پایانه‌های کانتینری و بخش‌های مختلف این مجتمع بندری دیدن کردند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در ادامه ین بازدید با حضور بر روی عرشه کشتی ضمن ارایه توضیحاتی از نقش منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در توسعه اقتصاد دریامحور و چشم انداز توسعه این بندر برای تبدیل شدن به یک بندر کانونی در منطقه را مطرح کرد.

وی همچنین به سوال‌های مطرح شده از سوی دانشجویان در خصوص طرح‌های توسعه و زیرساخت‌های پدافند غیرعامل در این بندر و راهکارهای ارتقای جایگاه این بندر در سطح بنادر جهان پاسخ داد.

سرلشکر صفوی با اشاره به روند توسعه و پیشرفت‌های قابل توجه بندر شهید رجایی، گفت: آشنایی دانشجویان به ویژه دانشجویان حوزه حمل‌ونقل دریایی با پیشرفت‌های این صنعت به خصوص در بندر شهید رجایی امیدآفرین خواهد بود.

بندر شهید رجایی بزرگترین به عنوان بزرگترین بندر تجاری و پیشرفته‌ترین بندر کانتینری ایران در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

هرمزگان؛ مقصد کاروان راهیان علم و پیشرفت ایران

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا و اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های تربیت مدرس و شهیدبهشتی همچنین دیداری با استاندار هرمزگان داشتند که مهدی دوستی در جمع این دانشجویان، دستاوردها، ظرفیت‌ها و چالش‌های استان را تبیین و توسعه صنعتی کشور را نشانه عقلانیت دانست.

استاندار هرمزگان، دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران؛ پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس را جزو افتخارات نظام اسلامی دانست و اظهار کرد: پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس که بازدید داشتید بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان است که شاید برای شما جالب باشد بدانید در عملیات احداث آن بیش از ۱۵ هزار کیلومتر کابل کشی بکار رفته، یعنی دوبرابر مرزهای آبی و خاکی کشور و ۶.۵ میلیون اینچ جوشکاری انجام شده که معادل ۶ فاز پارس جنوبی است و مجموع مخازن پالایشگاه نیز ۱۱.۵ میلیون بشکه می باشد.

وی با اشاره به بازدید دانشجویان درخصوص اهمیت بندر شهید رجایی، گفت: بندر شهید رجایی هفت میلیون و ۱۰۰ هزار TEU ظرفیت کانتینری دارد که یک میلیون و ۱۰۰ هزار TEU ظرفیت از آن طی دولت سیزدهم اضافه شده است.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان افزود: کل توسعه بندر شهید رجایی از ابتدای احداث تا قبل دولت سیزدهم ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار بوده است اما در این دولت توسعه ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار دیگر آغاز شده است.

وی، با اشاره به اهمیت جزایر سه گانه، عنوان‌کرد: برنامه‌های توسعه‌ای غرب جزیره قشم را با راه اندازی اکوسیستم دریایی از باسعیدو درفاصله ۳۵ کیلومتری با جزایر سه گانه را در دستور کار قرار دادیم تا تردد به جزایر سه گانه را رونق دهیم.

دوستی گسستگی زنجیره‌های ارزش در هرمزگان را ضعف استان عنوان کرد و گفت: از ۴.۵ میلیون تن تولید فولاد استان حتی یک کیلو گرم هم به درد صنعت پیشران استان که کشتی سازی است نمی‌خورد از این رو در واحدهای فولادی جدید تولید گریدهای فیزیکی مورد نیاز صنایع پیشران را نیز در دستور کار قرار دادیم.

وی شیلات و آبزی‌پروری را دیگر مزیت نسبی استان دانست و گفت: در ابتدای دولت کل ظرفیت تولید ماهی در قفس استان هرمزگان ۵ هزار تن بود اما با ایجاد ۱۱ هزار تن ظرفیت جدید امروز به ۱۶ هزار تن تولید ماهی در قفس رسیده‌ایم و در پرورش میگو نیز طی دو سفر رئیس جمهور به استان بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برای برق‌رسانی به مزارع پرورش میگو اعتبار تخصیص داده شد تا بتوانیم بهره‌وری را در این مزارع بالا ببریم.

استاندار هرمزگان همچنین در پایان به سوالات دانشجویان و اساتید را نیز پاسخ داد و در پایان با اهدای لوح تقدیر و تندیس دانشگاه از تلاش و همکاری وی تقدیرشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha