آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی اردبیل گفت: جشنواره کوچ عشایر شاهسون دشت مغان این استان، نشان‌دهنده عظمت جامعه عشایری است و آلاچیق عشایر این منطقه قابلیت ثبت جهانی را دارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی اردبیل ، حسن محمدی ادیب اظهار کرد: دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان و یازدهمین دوره استانی آن طی ۲ روز گذشته در منطقه جعفرآباد بیله‌سوار مغان با حضور عشایر غیور استان اردبیل، اقوام عشایر استان‌های مختلف و میهمانان خارجی برگزار شد.

وی ادامه داد: آلاچیق عشایر استان اردبیل و مهارت ساخت آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پیشنهاد ثبت جهانی این نماد عشایر استان را نیز به وزارت میراث‌ فرهنگی ارائه کردیم تا از میراث گرانبهای عشایر استان پاسداری کنیم.

وی افزود: لباس سنتی زنان عشایر استان اردبیل با عنوان "تومان کوینک" و مهارت دوخت آن نیز از دیگر آثار مربوط به جامعه عشایری استان است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد

محمدی ادیب تصریح کرد: جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون دشت مغان با مشارکت دستگاه‌های اجرایی مرتبط در استان اردبیل به منظور ایجاد شور و نشاط اجتماعی و معرفی ارزش‌های زندگی عشایر برگزار شد.

او افزود: گردشگری ، صنایع‌ دستی عشایر و حمایت از آنها در اولویت برنامه‌های اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل است و در این راستا اقدامات متنوعی انجام شده است.

به گزارش ایرنا، عشایر استان اردبیل با بیش از ۱۳ هزار خانوار و با ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت ۵.۴ درصد جمعیت استان و ۵.۶ درصد جمعیت عشایر کشور بوده و از ۲ ایل شاهسون و قره داغ و ۲ طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو تشکیل شده است.

عشایر استان اردبیل ساکن در ۱۱ شهرستان استان، دارای ۴۵ طایفه بوده و در ۵۷۲ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق، هفت زیست بوم، ۵۱ سامانه، هزار و ۵۲۷ "ابه" (اقامتگاه موقت) زندگی می‌کنند.

آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد

عشایر این استان سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۴۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، هزار و ۵۰۰ تن پشم، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر، هشت هزار و ۱۰۰ تن محصولات باغی، ۹۲ هزار تن محصولات زارعی و ۲۳ هزار متر مربع صنایع دستی مانند فرش، گلیم و جاجیم تولید می‌کنند.

استان اردبیل با بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است و با داشتن مناطق طبیعی، تاریخی، مذهبی و اقتصادی یکی از مقاصد مهم گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha