پیشنهاد اندونزی برای ثبت روز جهانی دریاچه‌ها به منظور حفظ ذخایر طبیعی آب

تهران- ایرنا- اندونزی به عنوان میزبان دهمین مجمع جهانی آب، ثبت روز جهانی دریاچه را با هدف حفظ ذخایر آب منطقه‌ای به سازمان ملل متحد، پیشنهاد می‌کند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری آنتارا، باسوکی هادی‌ مولجونو، وزیر زیرساخت و مسکن اندونزی، اظهار داشت: رویداد دهمین مجمع جهانی آب (WWF) آماده است تا در ۱۸ تا ۲۵ می ۲۰۲۴ (۲۹ اردیبهشت تا ۵ خرداد ۱۴۰۳) در بالی برگزار شود.

وی در مورد این رویداد در روز جمعه گذشته با ایرلانگا هارتارتو وزیر هماهنگی امور اقتصادی اندونزی جلسه ای برگزار کرد. در این نشست هادی‌مولجونو و ایرلانگا هارتارتو در مورد مراسم افتتاحیه این رویداد، زیباسازی آب، رژه فرهنگی و همچنین اقدامات بهداشتی و امنیتی گفت‌وگو کردند.

هادی‌ مولجونو، خاطرنشان کرد: این اجلاس در سطح عالی و با حضور هیات‌های دولتی و حکومتی تا سطح وزرا برگزار می‌شود، همچنین نشست‌های سیاسی، منطقه‌ای و موضوعی نیز برگزار خواهد شد.

این مجمع در مورد انتقال آب بین حوضه ای گفت‌وگو خواهد کرد، در حالی که انجمن های موضوعی بر تامین آب، کاهش سیلاب و آبیاری تمرکز خواهند کرد.

اندونزی از اتحادیه بین المجالس (IPU) برای گفت‌وگو در مورد مدیریت آب در دهمین مجمع جهانی آب دعوت کرده است و این بخش توسط پوان ماهارانی، رئیس مجلس نمایندگان اندونزی، رهبری خواهد شد.

این مجمع سیاسی با هدف افزایش حاکمیت و سیاست در حصول اطمینان از مدیریت و توزیع کارآمد و عادلانه آب برگزار خواهد شد.

در همین حال، مجمع منطقه‌ای به مسائل آب فرامرزی، تشویق مبادلات نوآوری و توسعه استراتژی‌های مشترک برای استفاده پایدار از آب خواهد پرداخت.

پیشنهاد اندونزی برای ثبت روز جهانی دریاچه‌ها با هدف حفظ ذخایر طبیعی آب

اتماویجاجا روز شنبه (۲۷ آوریل) گفت: ما روز جهانی دریاچه را به مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد خواهیم کرد، که به این پیشنهاد به عنوان یک قطعنامه سازمان ملل رای خواهد داد.

وی تصریح کرد: روز جهانی دریاچه‌ها برای برجسته کردن عملکرد دریاچه ها به عنوان یک مخزن آب طبیعی مهم است که باید برای اطمینان از دسترسی مردم به آب حفظ شود.

اتماویجاجا گفت: این روز بزرگداشت پیشنهادی، به افزایش آگاهی در مورد شرایط بحرانی در دریاچه های مختلف در سراسر جهان از جمله اندونزی کمک خواهد کرد.

اتمویجاجا تصریح کرد: دریاچه‌های ما یک مخزن آب فوق‌العاده هستند، اگرچه برای سدسازی تلاش می‌کنیم اما باید به حفظ آب موجود و طبیعی ادامه دهیم.

وی عنوان کرد: پیشنهاد روز جهانی دریاچه در بیانیه بالی (که در حال حاضر توسط اندونزی تهیه شده) گنجانده شده است و اقدامات بعدی را پس از پایان دهمین مجمع جهانی آب روشن خواهد کرد.

وی گفت: این یکی از چهار پیشنهادی است که پس از پایان مجمع به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه می شود.

به غیر از روز جهانی دریاچه، این اعلامیه توسعه مرکز عالی مقاومت در برابر آب و آب و هوا و جریان‌سازی موضوعات مدیریت آب را برای کشورهای در حال توسعه و جزیره‌ای کوچک پیشنهاد کرده است.

اندونزی همچنین توسعه یک مجموعه جامع و داوطلبانه از محصولات و اقدامات را پیشنهاد کرد که پروژه ها، ابتکارات و همکاری بین سهامداران بخش آب را در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی ثبت می کند.

در همین حال، محمد زینل فتح، رئیس کمیته سازماندهی دهمین مجمع جهانی آب، پیش‌تر از نهایی شدن پیش‌نویس بیانیه در سطح وزیران خبر داده بود. او گفت که این بیانیه در طول مجمع نهایی و آماده خواهد شد.

فتح همچنین گفت: بیانیه بالی از طریق رایزنی با سهام‌داران مختلف از جمله شورای جهانی آب و با تسهیل وزارت خارجه اندونزی و یونسکو تهیه شده است.

پیشنهاد اندونزی برای ثبت روز جهانی دریاچه‌ها به منظور حفظ ذخایر طبیعی آب


اندونزی در دهمین مجمع جهانی آب به تمرین هیدرو دیپلماسی می پردازد

فردوس علی، رییس ستاد ویژه منابع آب وزارت زیرساخت و مسکن اندونزی، گفت: اندونزی از طریق هیدرو دیپلماسی قصد دارد کشورها یا دولت ها را برای تبادل دانش، فناوری و تجربیات در مورد مدیریت منابع آب تشویق و روند این کار را تسهیل کند.

وی هیدرودیپلماسی را رویکردی دیپلماتیک با محوریت موضوعات مرتبط با آب و اولویت گفت‌وگوهای پربار با هدف پاسخگویی به مشکلات مختلف آب عنوان کرد.

علی همچنین توضیح داد: هیدرودیپلماسی همچنین شامل بحث در مورد همکاری های بین المللی و طرح های تامین مالی دو طرفه در رابطه با آب است.

وی گفت: از طریق رویکرد دیپلماتیک، اندونزی به دنبال ایجاد همکاری مشخص در مقابله با درگیری های مرتبط با آب با تشویق کشورها به اشتراک گذاری و در نظر گرفتن بهترین شیوه های مدیریت آب و کاهش بلایای هیدرولوژیکی خواهد بود.

علی تأیید کرد: اندونزی همچنین تلاش خواهد کرد تا از هیدرودیپلماسی برای تأیید مدیریت پایدار و فراگیر منابع آب استفاده کند و در عین حال برای مدیریت کارآمدتر آب، حل‌وفصل تضادهای آب و دستیابی به اهداف مرتبط با آب در «اهداف توسعه پایدار» تلاش کند.

وی گفت: اندونزی با قدرت متعهد به ایفای نقش فعال در حمایت از تدوین راه حل های جهانی برای مسائل آب است و از طریق مشارکت خود در مجمع جهانی آب انتظار دارد بتواند همکاری های بین المللی را افزایش دهد و برنامه های جهانی آب را برای رفاه مشترک ترویج کند.

مجمع جهانی آب ۲۰۲۴، درباره چهار موضوع گفت‌وگو خواهد کرد، حفظ آب، آب پاک و بهداشت، تاب آوری غذا و انرژی و کاهش بلایای طبیعی.

دولت اندونزی ۴۳ سفیر و چهار سازمان بین المللی را به این مجمع دعوت کرده است که انتظار می رود حدود ۵۰ هزار نماینده از کشورهای مختلف در این نشست شرکت کنند.

در طول این مجمع، نمایندگان این فرصت را خواهند داشت تا در ۲۴۴ جلسه شرکت کنند که انتظار می رود منجر به حمایت ملموس برای ایجاد مرکز افزایش مقاومت در برابر هدر رفت آب و کنترل آب و هوا شود.

علاوه بر این، انتظار می‌رود این جلسات با جریان اصلی اجرای رویکرد مدیریت یکپارچه منابع آب (IWRM) در جزایر کوچک و تعیین روز جهانی دریاچه‌ها به پایان برسد.

به گزارش ایرنا، مجمع جهانی آب، بزرگترین نشست بین المللی در بخش آب است که هر سه سال یکبار با مشارکت کشورهای مختلف برگزار می شود. این نشست توسط شورای جهانی آب و یک شهر میزبان از سال ۱۹۹۷ برگزار می شود.

مجمع جهانی آب، شامل یک مرحله آماده سازی سه ساله (مرحله مقدماتی)، یک رویداد یک هفته‌ای (مرحله رویداد) و یک کنفرانس است که موقعیت ارائه نتایج (مرحله پردازش) با حمایت مداوم از اقدام جمعی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha