قاسم عسکرینسب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مزیتها و قابلیتهای یک بندر موفق باید به گونه ای طراحی، اجرا و مدیریت گردد تا زمینه ارتباط حمل و نقل چند وجهی با تاکید بر دو قید اصلی «کاهش هزینه» و «مدیریت هزینه» فراهم شود.
وی در خصوص مطالعات شبکه داخلی ریل بندر شهید بهشتی در بندر چابهار گفت: این پروژه یکی از پروژه های بسیار مهم از دیدگاه سازمان و از اولویت های راهبردی دولت در قالب طرح توسعه سواحل مکران است که ضرورت دارد با حساسیت بالا و از طریق تعامل با پروژه های بالادستی استان و سواحل مکران تکمیل و اجرایی شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بندر راهبردی چابهار علاوه بر داشتن حوضچه آرامش وسیع، کانال عریض و عمیق با عمق متوسط منفی ۱۶ متر با کمترین نرخ رسوب گذاری، مجهز به حدود 2 هزار متر طول اسکله با ظرفیت هست میلیون و 500 هزار تن کالا در سال در پایان فاز نخست توسعه که شامل اسکله های کانتینری، جنرال کارگو، رو رو، نفتی و پتروشیمی، زیرساخت های انبار تخصصی فله، سیلوهای مکانیزه غلات، سایت ضدعفونی کامیون و تجهیزات مدرن و استراتژیک تخلیه و بارگیری کالا از جمله مکنده های غلات با ظرفیت ۶۰۰ تن بر ساعت است.
عسکری نسب ادامه داد: با اضافه شدن زیرساخت های حمل و نقل ریلی در افق پایان فاز دوم توسعه بندر، ظرفیت آن به بیش از ۲۲ میلیون تن کالا در سال خواهد رسید و پیش بینی میشود این بندر به عنوان یک کانون تجاری بین المللی در منطقه و جهان مطرح خواهد شد و میتواند سهم کشور ایران را در حوزه جابجایی کالا و مسافر به نحوه چشم گیری ارتقا دهد.
وی با اشاره به موقعیت بندر چابهار به دلیل قرارگیری در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس و توجه ویژه به این بندر استراتژیک علی الخصوص در برنامه هفتم توسعه کشور خاطرنشان کرد: یکی از مولفه های توسعه بندر چابهار اتصال این بندر به شبکه سراسری ریلی در نظر گرفته شده شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بندر چابهار می تواند دروازه ترانزیتی کشورهای عضو CIS و افغانستان باشد گفت: این بندر نزدیک ترین مسیر دریایی به کشورهای جنوب شرقی آسیا، اروپا و آفریقا محسوب می شود که نقش مهمی در کریدور شمال و جنوب ایفا می کند.
نظر شما