۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۵۷
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85462159
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جشنواره فرهنگی ورزشی بازی‌های بومی در بجنورد برگزار شد

بجنورد- ایرنا- جشنواره فرهنگی ورزشی بازی‌های بومی و غذای محلی با حضوری هنرمندان خراسان شمالی امروز (سه شنبه) در دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد برگزار شد.

به گزارش ایرنا، این جشنواره با هدف فراهم کردن محیطی شاد و با نشاط برای دانشجویان، تامین سلامت جسمانی و روانی آنان، ارایه بازی های بومی و محلی و احیای بازی های بومی خراسان شمالی برگزار شد.

هنرمندان از اقوام و قومیت های کرمانج، ترک، ترکمن، تات، فارس و سایر اقوام در این جشنواره شرکت کردند و هر کدام از آنان بازی های بومی و محلی مخصوص به خود را به نمایش گذاشتند.

همچنین جدای از بازی های بومی و محلی چادرهای عشایری برپا و هر منطقه ای از خراسان شمالی خوشمزه و سالم ترین غذایش را عرضه کرد تا به خوبی معرف بخشی از هنر و فرهنگ آن قومیت باشد.

معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و ورزشی

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی در این باره اظهار کرد: هدف از این جشنواره پررنگ سازی و برجسته تر شدن پخت غذاهای سنتی و محلی و همچنین ایجاد فضای رقابت و هیجان در میان خانواده های استان با استفاده از مولفه های بومی و محلی است.

جوادعبدی افزود: شناسایی و معرفی ظرفیت های ورزشی بومی و محلی اقوام استان از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

جشنواره فرهنگی ورزشی بازی‌های بومی در بجنورد برگزار شد

هزار و ۲۰۰ بازی بومی، محلی از اقوام مختلف ایران زمین شناسایی و ثبت شده از جمله عمو زنجیر باف، قایم باشک، کلاغ پر، گل یا پوچ،لی لی، هفت‌ سنگ، وسطی و ده‌ها بازی دیگر که هر یک نامی آشنا و سرشار از خاطرات فراموش ناشدنی برای نسل‌های مختلف که می تواند فرصتی بی نظیر برای ایجاد نشاط در خانواده و جامعه فراهم کند.

ورزش‌های بومی و محلی که قدمت تاریخی در خراسان شمالی دارند ، علاوه بر ایجاد تحرک در افراد برای زندگی سالم، عملکرد مغز را بهبود داده و موجب افزایش فعالیت اجتماعی ، همدلی و شادی و نشاط می‌شوند و ترویج و گسترش این‌گونه بازی‌ها می‌تواند در افزایش سلامت و نشاط اجتماعی بویژه جوانان موثر باشد.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع شده است که ۴۴ درصد مردم آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha