اجرای کامل سند تحول آموزش نیازمند تربیت معلمان تراز انقلاب اسلامی است

تهران - ایرنا - دبیر کل جمعیت معلمان و فرهیختگان ایران اسلامی گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از مهمترین اسناد پیشرفت نظام تعلیم و تربیت کشور است که اجرای آن نیازمند تربیت معلمان تراز انقلاب اسلامی است.

ناصر سرگزی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، با اشاره به دیدار سه هزار نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار داشت: سند تحول آموزش و پرورش نقشه راه این وزارتخانه در دهه های پیشرو به شمار می رود که در آن همه موضوعات و محورها از آموزش و تعلیم دانش آموزان تا نقشه ارتقای فرهنگیان و موضوعات فرهنگی و اجتماعی در آن دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه این سند مهم در سال های گذشته به روزرسانی نشد، اظهار داشت: این غفلت سبب شد تا نتوان همپای مشکلات و مسایل اساسی نظام آموزش و پرورش، راه‌حل های اساسی و علمی را در این سند گنجاند که این نقیصه در ماههای اخیر مورد توجه قرار گرفت و به روز رسانی آن در دست انجام است.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه نباید بگذاریم سند تحول در حد یک سند روی کاغذ باقی بماند بلکه باید آن را در سطوح مختلف آموزش و پرورش اجرایی نماییم، گفت: اجرای این سند، نیازمند افرادی است که شایستگی های لازم را داشته باشند و افرادی تحول خواه، امیدآفرین و شایسته برای تصدی مسئولیت های آموزشی و پرورشی در کشور باشند.

سرگزی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان فلسفه تعلیم و تربیت بر مبنای موازین اسلامی یاد کرد و گفت: بر اساس این سند ما می خواهیم دانش آموزی را در مدارس کشور تربیت کنیم که نه تنها در زمینه تحصیلی و علمی سرآمد باشند، بلکه از نظر مبانی اعتقادی و دینی نیز به بلوغ فکری لازم رسیده باشند.

وی لازمه این کار را برخورداری نظام تعلیم و تربیت از معلمان پژوهشگر، معتقد به مبانی اسلامی و سرآمد از نظر علمی دانست و گفت: معلمی می تواند در بین دانش آموزان امیدآفرین باشد که خود به آینده کشور و پیشرفت آن باور داشته باشد.

معلم مامور اصلی اجرای سند تحول در سطح مدرسه است

دبیر کل جمعیت معلمان و فرهیختگان ایران اسلامی با یادآوری اینکه هویت دانش آموزان و بخصوص قشر نوجوان در مدرسه شکل می گیرد، وظیفه معلمان را در شکل گیری آن خطیر توصیف کرد و گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، معلم به عنوان یک اسوه و امین برای جامعه دانش آموزی دیده شده است و بنابراین به عنوان مامور اصلی اجرای این سند باید فردی موثر و کاربلد باشد.

سرگزی تاکید کرد: برای شکل گیری هویت اسلامی و ایرانی در دانش آموزان، کار اصلی بر دوش مدرسه است و معلمان و مدیران مدارس در این زمینه وظیفه اصلی را بر دوش دارند.

وی افزود: در سند تحول، وزارت آموزش و پرورش نقش ستادی، هماهنگ کننده و برنامه ریز را بر عهده دارد و کار اصلی در فضای مدرسه شکل می گیرد.

به گفته وی، توجه به مصالح ملی، ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت، استفاده از فناوری های نو برای ارتقای آگاهی دانش آموزان، توجه به ارزش‌های اصیل ایرانی و اسلامی و کمک به برپایی جامعه مهدوی، توجه به زبان مشترک و استمرار فرهنگ ایرانی و اسلامی و تعامل آن با سایر فرهنگ‌ها در سند تحول آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته است.

سرگزی خاطر نشان کرد: مسئولیت پذیری، کارآفرینی و مهارت افزایی از ارکان سند تحول است که باید هم در معلمان و هم دانش آموزان باید تقویت شود.

مدرسه کانون تعلیم و تربیت است

دبیرکل جمعیت معلمان و فرهیختگان ایران اسلامی از کدرسه به عنوان کانون تعلیم و تربیت یاد کرد و گفت: معلم رکن اصلی مدرسه است و برای اینکه بتواند دانش آموز تراز انقلاب اسلامی تربیت کند، باید خود به خوبی آموزش دیده باشد و معلم تراز انقلاب اسلامی باشد.

سرگزی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت معلم در زمینه آموزش و تربیت معلمان تراز انقلاب اسلامی وظیفه اصلی را بر عهده دارند، گفت: در کنار این دو دانشگاه، باید وزارت علوم و سایر دانشگاهها نیز به این مهم اهتمام داشته باشند زیرا بسیاری از معلمان از فارغ التحصیلان سایر دانشگاههای کشور هستند.

معلمان با نگاه جهانی به تربیت دانش آموزان اهتمام ورزند

دبیر کل جمعیت معلمان و فرهیختگان ایران اسلامی با بیان اینکه رهبر انقلاب تاکید دارند باید با نگاه ملی دانش آموزان تربیت شوند، اظهار داشت: وقتی نگاه ملی باشد، دانش آموز نگاه جهان شمولی به مسایل خواهد داشت و برای ارتقای علمی و پیشرفت خود نیز تلاش می کند.

سرگزی خاطر نشان کرد: هرچه هویت ملی بیشتر در دانش آموزان تقویت شود، فرصت‌های بهتری در آینده در اختیار کشور خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۲ اردیبهشت در دیدار سه هزار نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور تاکید کردند: اگر ما بخواهیم جامعه‌ معلّمین به سطح تراز برسند، باید مراکز تربیت معلّم را تقویت کنیم.

ایشان سند تحول آموزش و پرورش را یکی از سرفصل‌های مهم برشمردند و آن را نقشه راه نظام تعلیم و تربیت دانستند و افزودند: این سند را جوری باید عمل کنیم که در تمام سطوح آموزش و پرورش اثر خودش را ببخشد. این سند روزبه‌روز باید بیشتر و بهتر ترمیم بشود.

تببینِ مصالحِ بنیادیِ کشور و نظام جمهوری اسلامی به نوجوانان و امید دادن به دانش‌آموزان از مواردی بود که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha