پست در مسیر هوشمندسازی/ سورتینگ‌های هوشمند سختی کار را کاهش دادند

تهران- ایرنا- مدیر مرکز تجزیه و مبادلات کشور گفت: از گذشته فرآیندهای اجرائی در پست به شکل سنتی انجام می‌شد؛ اما در چند سال اخیر مسیر هوشمندسازی در شرکت پست طی شده و استفاده از سورتینگ‌های هوشمند سختی کارگران برای حمل و جابه‌جایی مرسولات را بسیار کاهش داده است.

«محمدمهدی پیشقدم» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت کارکنانی که با قراردادهای کارگری در شبکه پستی کشور در حال خدمت‌رسانی هستند، گفت: از گذشته فرآیندهای اجرائی در پست از دریافت یک نامه یا بسته پستی از فرستنده شروع و پس از جمع‌آوری، تفکیک و ارسال به مقصد در نهایت تحویل به گیرنده توسط شبکه توزیع مویرگی در کل کشور به صورت دستی و سنتی انجام می‌شده که چند سالی است در کلیه فرآیندها از فناوری‌های هوشمند و روزآمد بهره‌گیری می‌شود.

وی افزود: در سال‌های اخیر سیاست هوشمندسازی شرکت ملی پست در دستور کار قرار گرفته و با تغییراتی که در زیرساخت‌ها انجام شده، بخش عمده‌ای از فرایندهای چرخه پستی را می‌توان با کمک سورتینگ‌های هوشمند (فرآیند چندمرحله‌ای برای مرتب‌کردن، یک دست کردن، تفکیک و دسته بندی اقلام یک محصول) انجام داد.

پیشقدم گفت: در مرکز تجزیه و مبادلات لشگر، چهار سورتینگ هوشمند پردازش مرسولات فعال است. یکی مربوط به امانات و بسته‌های بزرگ پستی، دیگری پاکت‌های بزرگ حاوی مرسوله (جوف) است که عمدتاً اجناسی که از فروشگاه‌های اینترنتی ارسال می‌شود از آن استفاده می‌کنند. بخش دیگر نیز پاکت‌های پستی و بسته کوچک زیر ۲ کیلو هستند که آن‌ها سورتینگ رباتیک دارند.

مدیر مرکز تجزیه و مبادلات کشور تاکید کرد: استفاده از سورتینگ‌ها در کنار کاهش نیروی انسانی، عمدتاً فرایند کاری کارگران را تسهیل کرده و سختی کار کارگر برای حمل و جابه‌جایی مرسولات را بسیار کاهش داده است. حتی کارگری که سواد نداشته باشد نیز می‌تواند با این دستگاه‌ها کار کرده و بدون مشکل فرایند پستی را انجام دهند.

وی تاکید کرد: با توجه به سیاست‌های کلان دولت، جذب مستقیم نیروی کار دولتی متوقف شده و نیروی کار به شکل شرکتی وارد چرخه کاری می‌شوند. در بخش نامه‌رسانی حدود هشت هزار نیرو فعال است که ۵۰ درصد آن‌ها نیروهای شرکتی هستند.

پیشقدم گفت: این همکاران در پست، مزایا و حقوقی که وزارت کار مشخص کرده را دریافت می‌کنند. در راستای بهبود کیفیت توزیع مرسولات و بهبود وضعیت معیشت نیروهای شرکتی، سامانه‌ای راه‌اندازی شده که افراد بر اساس توزیع موفق و برگشتی کمتر، پرداختی‌های متفاوت داشته باشند، این کاری است که در شرکت‌های خصوصی نیز انجام می‌شود.

وی درباره اقدامات شرکت ملی پست برای بهبود وضعیت معیشت کارگران گفت: شرکت ملی پست ۱۰۰ درصد دولتی است و تمام دریافتی‌های آن شامل قوانین کار است و شرایطی فراهم شده تا عمده‌ی پرداختی‌هایی که به کارمندان مجموعه تعلق می‌گیرد به کارگران نیز داده شود تا تبعیضی در این بین وجود نداشته باشد.

پیشقدم تاکید کرد: در بخش نامه‌رسانی اتفاق دیگری نیز طی سالیان گذشته رخ داده و آن افزایش تعداد بسته است، در گذشته اغلب نامه‌رسان‌ها با موتور توزیع مرسولات را انجام می‌دادند، اما اکنون خودروهایی سواری کابین‌دار نیز به ناوگان پستی کشور پیوسته‌اند و این به دلیل تغییر رویکرد مردم از ارسال پاکت به ارسال و دریافت بسته است.

مدیر مرکز تجزیه و مبادلات کشور افزود: شیوع ویروس کرونا باعث شد زیرساخت برای خرید و فروش اینترنتی که در حالت عادی ۱۰ سال طول می‌کشید مهیا شود، در مدت ۲ سال انجام شد و با خرید ناوگان جدید و در برخی مواقع با استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی سرعت توزیع مرسولات را افزایش دادیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha