۱۹ هزار نیروی پرورشی امسال به استخدام آموزش و پرورش در می‌آیند

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در بحث پرورشی مشکل اصلی تامین نیروی انسانی است، گفت: در سال‌های گذشته جذب نیروی پرورشی جز از طریق دانشگاه فرهنگیان نداشتیم اما امسال در آزمون استخدامی ۱۹ هزار پرورشی و تربیت بدنی را جذب می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، رضامراد صحرایی در گفت‌وگویی به مناسبت هفته معلم، با اشاره به دیدار سه هزار نفر از فرهنگیان و معلمان سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر اهمیت رویکردهای پرورشی در مدارس اظهار داشت: برنامه‌های پرورشی در گفتار مورد تاکید ما بوده است اما در عمل ما هنوز رهنمودهای رهبر انقلاب را آنگونه که باید، پیاده نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه بخشی از نگرانی رهبر معظم انقلاب درباره سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش انجام شده است، افزود: ایشان می‌دانند سند در دست ماست و براساس آن پیش می‌رویم چراکه سند مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

صحرایی با یادآوری اینکه در بحث پرورشی مشکل اصلی نیروی انسانی است، اظهار داشت: سال‌هاست ما جذب نیروی پرورشی جز از طریق دانشگاه فرهنگیان نداشتیم اما امسال در آزمون استخدامی ۱۹ هزار پرورشی و تربیت بدنی را جذب می‌کنیم و هفته آینده آزمون استخدامی این گروه کیفیت بخشی برگزار می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین طرح تحول پرورشی در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در ستاد ملی تعلیم و تربیت تصویب شده و وقتی این طرح مصوب شود، مشخص می‌شود که روی چه تعداد دانش‌آموز باید در اقدامات پرورشی کار کنیم.

صحرایی یادآورشد: امسال آموزش و پرورش جهت‌گیری خود را بر مساله آسیب‌های اجتماعی قرار داده که دانش‌آموزان نسبت به این آسیب‌ها مصون باشند که راهش تبیین است.

وی افزود: یک نهضت تحت عنوان الگوی تمدن‌ساز را داریم و یک برنامه فراگیر داشتیم با محوریت امید، نشاط، خودباوری و خرد ورزی را دنبال می‌کنیم.

صحرایی خاطرنشان کرد: همچنین در موضوع پرورشی کانون پرورش فکری کودکان را داریم که بیش از هزار و ۵۰۰ شعبه در کشور دارد و تربیت غیررسمی در آنجا شکل می‌گیرد.

مرگ سند ۲۰۳۰ در دولت سیزدهم 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مرگ سند ۲۰۳۰ در این دولت اجرایی شد، اظهار داشت: البته هنوز هم بودند کسانی که به ۲۰۳۰ اعتقاد داشتند؛ این افراد حتی در بدنه وزارتخانه هم بودند زیرا این سند به‌ عنوان یک رویکرد در بخشی از دولت پیشین وجود داشت و در حالی برای آن ردیف بودجه و دفتر در نظر گرفته بودند که برای اجرای سند تحول بنیادین ردیف بودجه وجود نداشت.

صحرایی با یادآوری اینکه این رویکرد دولت قبل پس از تذکرات رهبر معظم انقلاب حتی مورد اعتراض نمایندگان مجلس نیز قرار گرفته بود، اظهار داشت: بخشی از وزرای پیشین به سند تحول بنیادین اعتقاد داشتند جدی هم کار کردند ولی سند ۲۰۳۰ از بین نرفت تا دولت آقای رئیسی روی کار آمد و در بدنه اجرایی وزارتخانه به طور قطع مرگ سند ۲۰۳۰ رقم خورد.

سند تحول به دنبال حیات طیبه است 

وزیر آموزش و پرورش درباره اجرایی شدن سند تحول بنیادین، یادآور شد: سند یک منظومه کامل است، سند دنبال وقوع حیات طیبه است، این چیزی نیست که بگوییم این تکه از آن اگر انجام شود کل آن انجام شده، مثلا اگر یک تکه دیگرش را دست بگیریم ۲ سال دیگر تمام می‌شود، یک پیکره یکپارچه بسیار منسجم دارد نظریه تعلیم تربیتی ما است، مهم این است که همه آن با هم اجرا شود. 

صحرایی با بیان اینکه برای اجرای سند تحول بازه زمانی سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۱۲ طراحی و یک برنامه ملی شاخص گذاری شده برای آن تعریف شده است، افزود: در این برنامه هفت پروژه پیشران ملی تعریف شده است که بدون کمک همه دستگاه‌ها اجرا نمی‌شود.

وی یکی از این پروژه های پیشران را توسعه و تقویت مهارت های دانش آموزان عنوان کرد که آیین نامه آن به تازگی در دولت تصویب شده است و بر اساس آن همه دستگاهها از جمله وزارتخانه‌های کار، کشور، کشاورزی، علوم، صمت، تعاون، ورزش، میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین صدا و سیما، محیط زیست تکالیفی را در این زمینه عهده دار شدند.

صحرایی با بیان اینکه اکنون 39.8 درصد از دانش آموزان متوسطه دوم، به هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای می روند که در برنامه هفتم این رقم باید به ۵۰ درصد برسد، افزود: این رویکرد به این معنی است که مدرسه یک دالان زندگی نه دالان دانشگاه خواهد بود

تغییرات کتاب‌های درسی آغاز شده است 

وی در پاسخ به پرسشی درباره تغییرات کتاب‌های درسی عنوان کرد: تغییرات کتاب‌های درسی آغاز شده است و مواد درسی به طور طبیعی تغییر خواهد داشت؛حجم هم در مواردی تغییر پیدا می‌کند تا جا برای فعالیت‌های پرورشی و تربیت بدنی بیشتر شود.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: دو اتفاق فوق العاده مهم رخ داده است؛ اتفاق اول این که ما نظام ارزشیابی و تضمین کیفیتی که پایه گذاری کردیم پایه دهم و یازدهم و دوازدهم را به سمت مفهومی برده است زیرا نمرات درسی امتحانات امسال ۵۰ درصد و سال بعد ۶۰ درصد در قبولی دانشگاه تایر خواهد داشت.

صحرایی ادامه داد: با این رویکرد نقطه‌ تضمین کیفیت آموزش خوب مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش است و تعیین می‌کند که چطور آزمون گرفته شود که آموزش هم مبتنی بر آن متحول شود. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا جذب معلم از روشی به جز دانشگاه فرهنگیان داشته‌ایم یا خیر، یادآورشد: سند اساسنامه دانشگاه فرهنگیان می‌گوید در رشته‌هایی که دانشگاه امکان توسعه ندارد، آزمون از طریق دانشگاه فرهنگیان برگزار شود یعنی افراد باید در دانشگاه فرهنگیان آموزش ببینند.

به گزارش ایرنا، همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلّم، جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، صبح امروز چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت ماه - با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

رهبرانقلاب در این دیدار به اهمیت و لزوم تقویت معاونت پرورشی اشاره کردند و گفتند: در برهه‌ای عده‌ای می‌گفتند معاونت پرورشی لازم نیست و خود معلم در کنار تعلیم وظیفه پرورش را هم انجام می‌دهد؛‌ البته این حرف درست است اما صرف توجه معلم به مسائل پرورشی کافی نیست و باید مجموعه‌ای، متولی این مسئله بسیار مهم باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، جلوگیری از ایجاد و شیوع آسیب‌های اجتماعی را جزو توقعات از جوانان خواندند و گفتند: مقدمه و شرط تحقق این مهم آن است که در خود مدارس آسیب‌های اجتماعی وجود نداشته باشد که این جزو وظایف معاونت پرورشی است.
تبیین صحیح مسائل بنیادی کشور و نظام برای نوجوانان و جوانان، وظیفه دیگر معاونت پرورشی بود که رهبر انقلاب با اشاره به آن گفتند: اگر میلیون‌ها جوان و نوجوان، مصالح بنیادی و مسائل اساسی کشور را بشناسند، از جبهه دوست و دشمن آگاه باشند و در مقابل اهداف دشمنان ملت واکسینه شوند، سرمایه‌گذاری عظیم رسانه‌ای و سیاسی دشمنان نتیجه‌ای نخواهد داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha