به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه پنجشنبه شب در آیین نکوداشت ادیب دزفول دکتر محمدرضا سنگری در حسینیه ثارالله دزفول، افزود: سند بنیادین آموزش و پرورش ۱۳ سال است که تدوین و تصویب شده که در این مدت بخشهایی از آن اجرا شده اما هیچگاه این سند به صورت نظام مند اجرایی نشده است.
وی ادامه داد: اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به صورت نظام مند بر اساس نقشه راه برای نخستین بار در دولت سیزدهم و با همت وزیر آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفته است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مجموعه وزارتخانه آموزش و پرورش به ویژه شخص وزیر، شبانه روز در تلاش برای حل مسایل معیشتی و گره گشایی از موانع اجرای سند بنیادین آموزش و پرورش است.
تکریم دکتر سنگری تکریم علم، اخلاق و ادب است
وی با بیان اینکه تکریم دکتر سنگری تکریم علم، اخلاق و ادب است گفت: برگزاری چنین مراسم های نکوداشتی بسترسازی برای معرفی الگوهایی برجسته به نسل های جوان و نوجوان است.
حجت الاسلام خسروپناه با بیان اینکه دکتر سنگری بیش از نیم قرن پژوهش در ترویج معارف اسلامی و عاشورا تلاش کرده است گفت: ذاکران و مداحان کشور به ویژه خوزستان از آثار ادبی دکتر سنگری بهره های فراوان بردهاند.
وی افزود: رزمنده دوران دفاع مقدس، مبارزی انقلابی، شخصیتی فرهنگی، مدرس دانشگاه، مولف کتاب های مختلف درسی و تالیف کننده دهها کتاب از جمله بخشی از کارنامه ارزشمند دکتر سنگر است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ولایتمداری را مهمترین رکن شخصیتی دکتر سنگری دانست و ادامه داد: تربیت خانوادگی، تعالی مسجدی، ارتباط با علما، فضیلت یافتگی در ساحت اخلاق و ادب از جمله عواملی است که می تواند شخصیتی بزرگ چون دکتر سنگری را تربیت کند.
وی تصریح کرد: تربیت خانوادگی اصل و اساس شکل گیری شخصیت کودکان است به همین دلیل توجه خانواده ها به تربیت کودکان خود بسیار اهمیت دارد.
وی گفت: دکتر سنگری در مسجد رشد و تعالی یافت و باید با بستر سازی حضور نوجوانان و جوانان در مساجد زمینه تعالی نسل های جدید را فراهم کرد.
حجت الاسلام خسروپناه، ادب را رزقی متعالی و نعمتی الهی دانست و ادامه داد: یکی از ویژگی های برجسته دکتر سنگری فضیلت یافتگی در ساحت اخلاق و ادب است.
وی اظهار کرد: خلاصه آثار عاشورا پژوهشی دکتر سنگری را می توان در این جمله خلاصه کرد که فضائل اخلاقی، انسان را یار امام(ع) و رذایل اخلاقی انسان را بار امام(ع) می کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: دکتر سنگری فردی خوش خلق، گشاده رو، مثبت اندیش و کسی است که دنیا را زیبا می داند و دیگران را تحقیر نمی کند.
سنگری: بر کفن نام حسین(ع) و بر قبرم کلمه معلم باشد
محمدرضا سنگری استاد و ادیب برجسته کشوری با گرامیداشت استاد شهید مرتضی مطهری گفت: معلم خوب نقش ارزنده ای در شکل گیری شخصیت افراد دارد و اگر آبرویی دارم به واسطه داشتن معلمان بسیار خوب است.
این استاد برجسته دانشگاه با بیان اینکه خود را لایق این نکوداشت نمی دانم گفت: سکونت در کنار رودخانه دزفول، کتاب های فراوانی از بالادست برای من داشت که ایام کودکی با این کتاب های از آب گرفته مانوس بودم.
وی با بیان اینکه فضای معنوی دزفول از جمله ابعاد این شهر است که کمتر به آن پرداخته شده است گفت: اگر کسی طالب علم باشد، همه اشیا و حوادث، معلم او خواهد بود.
سنگری اجتناب از خود بینی را رمز بزرگی دانست و ادامه داد: کسانی که بر وجود خود خط می کشند، خداوند زیر نام آنها خط پررنگی می کشد و این رمز بزرگی و عظمت ابالفضل(ع) است.
وی افزود: همه ارکان عالم معلم انسان است و شاگرد خوب کسی است که این درس ها را به خوبی درک کند و از این درس ها بهره گیری کند.
این عاشورا پژوهش برجسته، پرهیز از نگاه بسته در مسایل ر مورد تاکید قرار داد و گفت: حفظ نسل کنونی نیازمند باز کردن آغوش بر روی آنهاست.
وی افزود: همه چیز من گره خورده با حسین(ع) است و دوست دارم بر کفن نام «اباعبدالله(ع)» و بر قبرم کلمه «معلم» نقش ببندد.
به گزارش ایرنا، در حاشیه این آیین که با حضور حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، نمایشگاهی از آثار تالیفی این مولف و استاد برجسته ادبیات کشور بر پا شد.
دکتر محمدرضا سنگری در اولین روز آبان ۱۳۳۳ هجری شمسی در خانواده ای اهل دین، ادب و معرفت در دزفول دیده به جهان گشود. وی تمام دوران کودکی، نوجوانی، جوانی و بسیاری از سال های پس از آن را در دزفول گذراند و از مبارزان جوان پیش از انقلاب و رزمنده و مبلغ موثر سال های دفاع مقدس است.
سنگری، پس از پایان تحصیل در مقطع کاردانی در سال ۱۳۵۴ به عنوان معلم ادبیات به استخدام آموزش پرورش درآمد و پس از آن در سال ۱۳۷۳ با گذراندن مراتب عالی علمی موفق به اخذ درجه دکتری در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران شد.
دکتر سنگری یکی از پژوهشگران عاشورایی برجسته کشور است که سوابقی نظیر عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، عضو شورای نویسندگان کتاب مطالعات اجتماعی، مدیر دفتر هنر و ادبیات عاشورایی حوزه هنری، عضو گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، عضو شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و دبیر علمی کتاب سال عاشورا را دارد.
عضو شورای مشاوران تربیتی سازمان پژوهش و برنامه ریزی، عضو شورای فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عضو گروه پژوهشی ادبیات پژوهشگاه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، عضو هیات مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رئیس شورای علمی بنیاد دعبل خزاعی، عضو هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دبیر علمی جشنواره شعر غدیر بنیاد بین المللی غدیر، دبیر علمی کتاب ربع قرن دفاع مقدس، دبیر علمی جشنواره کتاب سال دفاع مقدس، عضو هیات امنای بسیج هنرمندان کشور و داور ۱۰ها جشنواره و سوگواره شعر، داستان، تحقیق، پژوهش و مقاله نگاری نیز از دیگر سوابق اجرایی وی هستند.
این پژوهشگر برجسته، مولف بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب از جمله نظیر سوگ سرخ، سرچشمه امید، در قلمرو راز، نافله باغ، ادبیات معاصر، جاده سجاده و روزنهای به دنیای نوجوانی است. وی همچنین در تألیف ۳۰ جلد کتاب درسی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان و کتابهای راهنمای معلم مشارکت داشته است.
نظر شما