اصلاح سرفصل‌ها و اولویت‌های پژوهشی دانشگاه سوره مطابق با فناوری‌های نوین

تهران- ایرنا- رئیس دانشکده فرهنگ‌ و ارتباطات دانشگاه سوره، ضرورت اصلاح سرفصل‌های درسی و اولویت‌های پژوهشی مطابق با تحولات فناوری‌های ارتباطی دارای اهمیت بالایی دانست و از انعقاد تفاهم‌نامه با این سازمان برای توسعه پژوهش‌های دانشگاهی در زمینه روندهای نوظهور رسانه‌ای خبر داد.

به گزارش ایرنا، امیدعلی مسعودی در حاشیه بازدید از نمایشگاه دائمی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، با اشاره به اینکه در تمام دنیا رگلاتوری(تنظیم‌گری) وجود دارد، تاکید کرد: ساترا باید خودش را به عنوان تنظیم‌گر معرفی کند و یکی از بهترین راه‌هایی که می‌تواند با اتکا بر آن خودش را خیلی دقیق معرفی کند، برگزاری نمایشگاه است. مخصوصا این‌که نمایشگاه برای دانشجوها و استادان دانشگاه بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه معمولاً سازمان‌هایی مثل ساترا که کار مهم نظارت را انجام می‌دهند و یک روند کاری آرامی را جلو می‌برند، گفت: گاهی مواقع رویدادی در جامعه رخ می‌دهد که متاسفانه غالبا هم در چالش‌های تنظیم‌گری هم از نظر مخاطب و هم از نظر تولید کننده مورد حمله قرار می‌گیرد. دلیل این نقیصه هم عدم آشنایی به هنگام ذی‌نفعان با وظایف و اقدامات مهم این نهادهاست.

مسعودی افزود: اگر جامعه نخبگان درباره ماجرا توجیه شوند، می‌توانیم به توجیه شدن جامعه و ترویج مشارکت عمومی در حوزه دفاع از حقوق مخاطب و تولیدکننده نیز امیدوار باشیم. در واقع تنظیم‌گر خودش با دانش‌افزایی در این زمینه یک نوع سواد رسانه به جامعه اهدا می‌کند.

این استاد دانشگاه گفت: همانطور که سکوها در ساترا آموزش می‌بینند و بر حقوق خودشان واقف هستند، مخاطب هم باید حقوق خودش را بداند تا در تولید محتواهای داخلی شاهد ترویج بداخلاقی، بد زبانی و بی‌احترامی به اقوام، مذاهب و فرهنگ‌ها نباشیم.

وی تاکید کرد: مخاطب باید برای کنترل چنین مسائلی مطالبه داشته باشد و به کمک تنظیم‌گری بیاید. ساترا یک وظیفه سنگینی دارد و باید این وظیفه سنگین را به جامعه معرفی کند و از آن‌جایی حضور در نمایشگاه اهمیت دارد که می‌تواند این معرفی را برای فرهیختگان جامعه مثل استادان دانشگاه، پژوهشکده‌ها و دانشکده‌ها انجام دهد. البته باید به این کار خوب، معرفی سکوهای موفق و ممتاز اضافه شود تا بتوانیم در یک دایره دید وسیع‌تر مباحث را نشان دهیم و ارزیابی کنیم.

مسعودی همچنین ضعف پژوهشی را یکی از مهم‌ترین آسیب‌های کنونی حوزه سیاست‌گذاری و اجرا در حوزه آموزش و فرهنگسازی و تنظیم‌گری معرفی کرد و افزود: یکی از کارهایی که من در دانشگاه‌ها کم دیدم، کار روی روندهای جدید به ویژه در مورد تنظیم‌گری است. البته در این زمینه چند رساله دکتری و تحقیق صورت گرفته اما واقعیت این است که هنوز به آن جایگاه نرسیدیم که بتوانیم در همایش‌ها و تحول سرفصل‌ها از آن استفاده کنیم.

این مدیر دانشگاهی همکاری‌های بین سازمانی برای تولید علم را یکی راه‌های رفع این نقیصه دانست و گفت: در جلسه‌ای که به تازگی برای تحول در دروس علوم ارتباطات بین برخی دانشگاه‌ها برگزار شده، این مساله که با توجه به وجود نیازهای جدید، ما هم نیاز به دروس و رشته‌های جدید داریم مورد تاکید قرار گرفته است.

وی گفت: به عنوان نمونه، به زودی در دانشکده ارتباطات دانشگاه سوره راه‌اندازی رشته رسانه و علوم شناختی را خواهیم داشت. اما برای سایر رشته‌ها و دروس باید اول پژوهش های بسیار زیادی صورت بگیرد تا دستمان برای تولید محتوا و تدریس خالی نماند. تفاهمنامه ای که با سازمان تنظیم مقررات صورت و تصویر فراگیر در این زمینه خواهیم داشت به این هدف کمک خواهد کرد. البته یک ضلع دیگر کار، انجمن سواد رسانه ای است که با مشارکت این دوستان محتوای تولید شده پایش می‌شود و برای بهره برداری بهتر به وزارت علوم ارسال خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha