علی عزتزاده در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در آستانه برگزاری کنگره ایرانشناسی در تهران گفت: آموزش ایرانشناسی به نوجوانان و جوانان ایرانی، شناخت آنان از خود را از مرحله ناخودآگاه به خودآگاه ارتقا خواهد بخشید؛ برای آموزش روشمند ایرانشناسی به دانشآموزان، نیازمند تربیت مدرسان ایرانشناسی هستیم.
دبیر انجمن ایرانشناسی درباره تعریف دقیق ایرانشناسی، یادآور شد: مرحوم طهمورث ساجدی صبا در مدخل ایرانشناسی در دانشنامه زبان و ادب فارسی، این دانش را «مطالعه و پژوهش در همه جنبهها و جلوههای تمدن ایرانی و شناساندن این تمدن به ملل دیگر و حفظ جایگاه واقعی آن در جهان» دانسته است؛ همچنین زهره زرشناس، ایرانشناسی را به عنوان مجموعهای از مطالعات منظم و علمی مربوط به همه علوم انسانی درباره ایران، فرهنگ، تمدن و زبانهای ایرانی در ادوار گوناگون تاریخی معرفی کرده است.
ایرانشناسی خودشناسی است
عزتزاده تاکید کرد: هرکس با ایران سر و کار دارد، مخاطب ایرانشناسی است؛ چنان که برخی بحرانها مانند بحران آب در ایران که ریشه در اشتباههای بشری دارد را میتوان ناشی از ضعف ایرانشناسی دانست.
دبیر انجمن ایرانشناسی گفت: این رشته برای پژوهشگران خارجی، جنبه دیگرشناسی دارد، اما برای ما خودشناسی است و به قول مرحوم بهمن سرکاراتی (استاد زبانهای باستانیِ ایران )ما اگر بخواهیم درباره ایران پژوهش کنیم، باید ایران را دوست داشته باشیم.
عزتزاده با اشاره به تلاش کشورهای دیگر برای ترویج فرهنگ خود، اظهار داشت: زبان، یکی از مهمترین عناصر هویت ملی است. در آمریکا و انگلیس، مراکز بسیاری به ترویج زبان و فرهنگ این کشورها مشغول هستند؛ در آلمان نیز رشتهای زبان و ادبیات آلمانی وجود دارد که دقیقا به معنای آلمانشناسی است. همچنین در فرانسه و بسیاری دیگر از کشورها مراکزی برای ترویج زبان و فرهنگ فعالیت میکند.
نخستین کنگره ملی ایرانشناسی ایران روز پنجشنبه - ۲۰ اردیبهشت _ به همت انجمن ایرانشناسی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار خواهد شد. ارزیابی مکاتب ایرانشناسی، زبانها و گویشهای ایرانی، متون ادب فارسی، جغرافیا و تاریخ ایران، فرهنگ و هویت ایرانی، مطالعات اجتماعی، محیط زیست، باستانشناسی، هنر و معماری و ادبیات تطبیقی، محورهای این کنگره خواهد بود.
نظر شما