به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، "سید میعاد صالحی" امروز (چهارشنبه) در مراسم تقدیر از برترینهای حوزه ایمنی ریلی افزود: امروز شاهد کاهش پیوسته سوانح از هفته ۴.۵ سانحه در سال ۹۹ به هفتهای ۳.۵ سانحه در سال گذشته هستیم.
وی گفت: هرچند حتی بروز یک سانحه را نیز زیاد میدانیم، اما کاهش سوانح نشان از تلاش، صرف بودجه، اولویتگذاری و عملیات شبانهروزی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی، ایمنی را به مثابه وضوی نماز توصیف کرد که بدون آن نماز صحیح نیست و اظهارداشت: ایمنی خط قرمز ما در راهآهن است و پای آن میایستیم.
وی بیانداشت: در سالهای گذشته هشتهزار واگن به صورت شیر بسته (بدون ترمز) در کشور سیر میکرد و کسی اهمیت نمیداد، اما امروز این آمار به صفر رسیده است.
به گزارش ایرنا، برای سالهای طولانی به دلایل مختلف نزدیک به ٣٠ درصد از واگنهای باری شبکه با خارج کردن سیستم ترمز واگن از مدار و به اصطلاح به صورت «شیر بسته» سیر میکردند که این موضوع باعث میشد که قطار در زمانهایی که باید متوقف شود با افزایش طول خط ترمز مواجه شده و دیرتر از حرکت بایستد.
تنها عامل کنترلی نیز حداقلی از نیروی ترمز بود که برای خط ترمز یکهزار متری در شیب ١۵ در هزار، معادل ۴١ درصد وزن واگن در نظر گرفته میشد که این مقدار، ضریب اطمینانی حداقلی بوده است و سهلانگاریهای کوچک میتوانست منجر به مشکلاتی بزرگ شود.
با اقدامات انجام شده در سال گذشته،
به مرور در کل شبکه واگن های باری به کفش ترمز تجهیز شده و نقصهای موجود در سیستم ترمز واگنها تا حد امکان برطرف شد و با پیگیری شبانهروزی از ستاد و مناطق در حال حاضر تقریبا تمامی واگن ها شیر باز سیر می کنند و سیستم ترمز آنها در مدار قرار دارد.
صالحی با بیان اینکه در حوزه ایمنی با احدی تعارف نداریم، تصریحکرد: به شدت پای این مساله ایستادهایم و با متخلفان و اهمالگران برخورد خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: در این زمینه گام به گام در حال حرکت هستیم و نمیتوان یکشبه مشکلات باقیمانده از گذشته را حل کرد.
مدیرعامل راهآهن یادآور شد: سال گذشته روی موضوع عدم سیر واگنها به صورت شیربسته تاکید کردیم و پای آن ایستادیم و امروز دستکم هفتهزار واگن از هشتهزار واگن یاد شده (معادل یک سوم کل واگنهای راهآهن) به سیر حرکت بازگشتهاند.
۱۰ همت از بودجه واردات سوخت به تعمیرات ریلی اختصاص یابد
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قانون بودجه ۱۴۰۳ اظهار داشت: کل بودجه در نظر گرفته شده برای تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی پنج هزار میلیارد تومان است، اما پولی که برای واردات بنزین و گازوئیل در نظر گرفته شده ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است.
وی بیان داشت: ای کاش در مجلس شورای اسلامی ۱۰ هزار میلیارد تومان از این رقم ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی که سالیانه ۲۰ هزار کشته و ۲۰۰ هزار مجروح جادهای دارد را به حوزه ریلی برای افزایش و بهبود تعمیرات در حوزه خط، ناوگان و علائم اختصاص میدادند.
ادامه دارد....
نظر شما