۱۰ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۵۵
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85475713
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بانک زنده گونه در معرض خطر «سس ماهیان» در گیلان ایجاد شد

رشت – ایرنا- رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور اظهار عنوان کرد: این پژوهشکده با همکاری جامعه بهره بردار بانک زنده ای از ماهیان سس در ایستگاه تحقیقاتی تکثیر و پروروش آبزیان فومن ایجاد کرده است.

محمد صیاد بورانی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با تقدیر از صیادان استان گیلان برای همکاری با موسسه تحقیقات شیلاتی، مرکز بازسازی ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت و اداره کل شیلات گیلان، گفت: این همکاری چند جانبه در قالب پیگیری تکثیر ماهی سس وجود دارد و با تامین بانک زنده این گونه در معرض خطر باید بتوانیم تولید نسل داشته باشیم.

سَس‌ماهی‌ها یا ریشک‌دارها (نام علمی: Barbus) سرده ای پرتعداد از کپورماهیان پرتوباله است که در سراسر جهان یافت می‌شوند. از جمله شاخص‌ترین گونه‌های باربوس، زردپر معمولی است .

وی اضافه کرد: در مورد تکثیر این ماهی نکات مبهمی وجود دارد اگرچه در گزارش مرحوم حسینی که در سال ۷۱ با شرایط اقلیمی آن زمان موفقیت هایی در این زمینه حاصل شد اما اکنون به دلیل تغییرات اقلیمی تکثیر این ماهیان نکات مبهمی دارد که باید در قالب کار تیمی متشکل از موسسات تحقیقاتی، بخش اجرای، دانشگاه و سایر صاحبنظران این نکات برطرف شود.

وی ادامه داد: در مورد ماهی ماش هم پروژه ای به پژوهشکده برای بازسازی این گونه ابلاغ شد اما ابتدا باید پیش مولد و مولدین این ماهی از دریای خزر و دریاچه ارس تامین شود لذا از تمامی دست اندرکاران و صیادان تقاضا داریم که در این مهم همکاری لازم را با ما داشته باشند.

صیاد بورانی از شرکت های تعاونی پره در حوزه ارس و دریای کاسپین خواست درصورت صید زنده هرگونه از این ماهی ها آن را در مخازنی نگهداری کنند و افزود: این پژوهشکده در صورت لزوم می تواند وان و کپسول را در اختیار آنها قرار دهد تا این ماهیان زنده به پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور منتقل شوند.

وی تاکید کرد: در صورت ایجاد بانک زنده این ماهی، مولد سازی، تکثیر و تولید بچه ماهیان برای حفظ و بازسازی ذخایر این گونه انجام خواهد شد.

رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور یکی دیگر از گونه های درمعرض خطر را ماهی اسبله اعلام کرد و افزود: این پژوهشکده در سال ۸۸ در تحقیقات کاملی به بیوتکنیک و زی فن تکثیر و تولید لارو ماهی اسبله دست یافت و در صورت تهیه مولدین این ماهی با کمک مرکز بازسازی ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت تکثیر و تولید لارو برای حفظ و بازسازی ذخایر این ماهی را انجام می دهد.

سیاست ها، اهداف و اولویت های موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در حوزه امنیت غذایی، معرفی شیوه های نوین در تکثیر و پرورش آبزیان، تولید فرآورده های متنوع از محصولات آبزیان، استفاده از زائدات و ضایعات محصولات آبزیان در چرخه اقتصادی صنایع غذایی کشور، افزایش مصرف انسانی ماهیان کوچک اندام همانند کیلکا، افزایش بهره وری آب در آبزی پروری ، مدیریت مسئولانه در صید وصیادی و کمک به حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان است.

ارائه طرح ها و پروژه های مختلف در حوزه آبهای طبیعی همانند سواحل دریای کاسپین و تالاب انزلی و سایر منابع آبی کشور جهت تعیین استعداد آبزی پروری در این محیط ها و یا حفظ و ارتقای کیفیت منابع آبی و مطالعه و پایش بهداشتی و ارائه نکات و دستورالعمل ها خاص در این خصوص، اقدامات پژوهشی با همکاری سازمان دامپزشکی در خصوص کیت های تشخیص بیماری و تولید واکسن ها در شناسایی و راههای پیشگیری از بیماریهای عفونی و حفظ ذخایر ژنتیکی، اصلاح نژاد آبزیان و تحقیقات کاربردی در زمینه تولید غذای اقتصادی و اختصاصی و غذای زنده آبزیان از دیگر اهداف و برنامه های آنهاست.

پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی با قدمتی ۱۰۵ ساله از نخستین مراکز تحقیقاتی شیلاتی کشور است که در زمینه دستیابی به زی‌فن تکثیر و پرورش بیش از ۱۲ گونه از ماهیان اقتصادی و بومی دریای کاسپین همانند خاویاری، گرم آبی و سرد آبی و گونه‌های بومی دریای کاسپین (سفید و آزاد وغیره) گام‌های موثری برداشته و این تکنیک‌ها در اختیار دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی قرار گرفته است.
این پژوهشکده اقدامات مهمی در خصوص بازسازی ذخایر گونه‌های اقتصادی دریای خزر همانند ماهی سفید از دهه های گذشته تاکنون در رودخانه های مهم همچون حویق، خشکرود، سفیدرود، و رودخانه های منتهی به دریا با کمک کارشناسان شیلاتی برداشته و از ابتدای تاسیس تاکنون بیش از ۳۵۰ پروژه تحقیقاتی به انجام رسانده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha