۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۴۱
کد خبر: 85478101
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

باغستان تشنه قزوین نیازمند آب است

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۴۱
کد خبر: 85478101
باغستان تشنه قزوین نیازمند آب است

قزوین - ایرنا - مدیرعامل سازمان باغستان‌های سنتی شهرداری قزوین گفت: اوضاع نامناسب بارندگی و کم بودن میزان ذخایر منابع آبی باعث تشنگی باغستان های سنتی این شهر شده و امسال یکی از بدترین سال های آبیاری ها را در این مناطق خواهیم داشت.

محمدکریم کاظم پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن بیان این مطلب که قزوین طی چند سال گذشته درگیر خشکسالی بوده و از نظر بارندگی در وضعیت نامطلوبی قرار دارد، اظهار کرد: بارندگی های پراکنده چند روز گذشته نیز تاثیری در سیراب شدن باغستان سنتی نداشته و ظرفیت زیادی برای آبیاری بزرگ برای آن ایجاد نکرد، چرا که فقط بارش برف در فصل زمستان می تواند رودخانه ها را در فصل گرما پرآب نگاه دارد.

وی ادامه داد: رودخانه های ارنجک و دیزج که همه ساله ظرفیت مناسبی از نظر آبی برای این باغستان به حساب می آیند و بخش مهم و اعظمی ی از مناطق جغرافیایی خود را در سال های گذشته سیراب می کردند، امسال این رودخانه ها نیز نتوانستند آب باغات مربوطه را تامین کرده و از آب کانال آنها کرد.

کاظم پور تاکید کرد: باغستان سنتی قزوین از پنج رودخانه فصلی سیراب می شود اما به خاطر آنکه وضعیت این رودخانه در سال های اخیر به هیچ عنوان مناسب نبوده، مشکلات ما نیز در راستای آبیاری باغستان سنتی قزوین امسال بیش از گذشته هم شده است.

به گفته این مسوول، مصوبه ای در شورای عالی باغستان طی سال جاری تشکیل شد تا در صورت بروز خشکسالی یک نوبت آبیاری کل باغستان از طریق کانال آبی طالقان صورت بگیرد و برای این منظور نیز پنج میلیون متر مکعب هم در نظر گرفته شد اما به دلیل اینکه برنامه ریزی لازم برای انتقال این آب از تهران صورت نگرفت، سهم ۲۵ درصدی باغستان قزوین به حدود ۲ میلیون متر مکعب کاهش یافت.

وی به اقدامات صورت گرفته توسط سازمان باغستان‌های سنتی قزوین اشاره کرد و گفت: ساخت کشو، اصلاح و تعمیرات آنها، آبرسانی با تانکر و سمپاشی از جمله اقداماتی هستند که توسط این سازمان به انجام رسیده اما اولویت کار ما در درجه نخست، آبرسانی به باغات است.

کاظم پور به راهکارهای حفاظت از باغستان سنتی قزوین نیز اشاره کرد و یادآور شد: یکی از راهکارهای حفاظت از باغستان بازچرخانی آب پساب شهری به درون باغستان است که این موضوع می تواند در راستای تامین آبیاری باغستان مورد استفاده قرار گیرد تا مشکل آب برای همیشه از بین برود و راهکار بعدی نیز در کوتاه مدت، سهمیه بندی کانال و حفر چاه های اضطراری آب در باغستان است.

مدیرعامل سازمان باغستان‌های سنتی شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: معرفی تبیینی باغستان، حمایت از فیلم و کتاب و ساخت موزیک مرتبط با موضوع باغستان، برگزاری تورهای گردشگری نیم روزه برای خبرنگاران، هنرمندان، گروه های دانشجویی و مادران و کودکان جهت رفع گسست نسلی در شناخت باغستان، شیوه آبیاری و فواید فرهنگی - اجتماعی زیست محیطی آن صورت گرفته تا این هویت تاریخی شهر حفظ شود.

گفتنی است هم اکنون سه هزار هکتار از باغستان سنتی قزوین باقی مانده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha