افزایش ۸۰ درصدی تولید کلزا در کرمانشاه

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۲۲
کد خبر: 85478108
افزایش ۸۰ درصدی تولید کلزا در کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به آغاز برداشت دانه روغنی کلزا در استان گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال تولید این محصول در استان با ۸۰ درصد افزایش نسبت به سال زراعی گذشته از مرز هشت هزار تن عبور کند.

علی چاله چاله روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در استان را چهار هزار و ۷۷ هکتار اعلام کرد و افزود: از این سطح سه هزار و ۲۰۰ هکتار در شهرستان های معتدل و سرد و ۸۷۷ هکتار در مناطق گرمسیری است.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت این محصول در سال زراعی جاری در مقایسه با سال زراعی گذشته حدود ۲ هزار هکتار افزایش یافته است اظهار کرد: در سال گذشته از سطح ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت در مجموع چهار هزار و ۵۰۰ تن محصول برداشت شده بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بیشترین سطح زیر کشت کلزا در سال زراعی جاری را مربوط به شهرستان کنگاور با بیش از یک هزار هکتار عنوان کرد و یادآور شد: شهرستان کرمانشاه با سطح ۹۴۲ هکتار در جایگاه دوم و سنقروکلیایی با ۲۰ هکتار کمترین سطح را به خود اختصاص داده است.

چاله‌چاله با بیان اینکه برداشت این محصول از دهم اردیبهشت ماه در استان شروع شده است اضافه کرد: برداشت تا اواخر تیرماه در مناطق سرد ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه خرید به صورت تضمینی توسط بخش خصوصی انجام می شود یادآور شد: تاکنون ۱۳۳ تن کلزا از کشاورزان خریداری شده است.

افزایش ۸۰ درصدی تولید کلزا در کرمانشاه

به گزارش ایرنا، کلزا یک محصول استراتژیک در کشور محسوب می‌شود زیرا این دانه روغنی در تناوب کشت با گندم سبب تقویت خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها، استفاده بهینه از آب و در نهایت افزایش تولید گندم می‌شود.

کشت مداوم گندم در زمین باعث کاهش توان افت قابل توجه میزان تولید گندم می‌شود از این رو برای جلوگیری از این روند باید محصول دیگری را در تناوب کشت گندم به عنوان کشت جایگزین در نظر داشت و بررسی‌های علمی نشان می‌دهد دانه روغنی کلزا بهترین نوع محصول در این زمینه است.

کلزا یکی از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ تا ۳۵ درصد پروتئین است و به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد اندک اسیدهای چرب اشباع شده همانند زیتون جزو با ارزش‌ترین روغن‌های خوراکی است؛ پروتئین موجود در کنجاله کلزا نیز در تغذیه دام و طیور استفاده می‌شود.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت است.

این استان با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی که چهار درصد کل محصولات کشور است به یکی از قطب های کشاورزی در منطقه تبدیل شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha