۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۲۱
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 85478133
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

۱۴ گردشگر بلغاری وارد طبس شدند

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۲۱
کد خبر: 85478133
۱۴ گردشگر بلغاری وارد طبس شدند

بیرجند - ایرنا - رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی شهرستان طبس گفت: تور گردشگری خارجی شامل ۱۴ نفر از کشور بلغارستان امروز وارد این شهرستان شد و از جاذبه‌های کویر و روستای رباط خان بازدید می‌کنند.

محمد عرب روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از جاذبه‌های روستای رباط خان که در حاشیه جاده قدیم طبس به یزد و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهر طبس قرار دارد، کاروانسرای آن است.

وی با اشاره به اینکه کاروانسرای رباط خان سال گذشته به همراه سه کاروانسرای دیگر خراسان جنوبی ثبت جهانی شد گفت: قدمت این بنای تاریخی ارزشمند به دوران صفویه - قاجاریه بر می‌گردد و از جمله ویژگی‌های معماری این کاروانسرا می‌توان به کالبد فضایی مجموعه بادگیر، گنبد شاه نشین و استفاده از گل‌چین‌هایی در آجرکاری‌های نماهای داخلی اشاره کرد.

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی طبس افزود: کاروانسراها از جاذبه‌های گردشگری ویژه برای گردشگران خارجی محسوب می‌شود و گردشگران بلغاری یک شب در این کاروانسرا اقامت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه چهار اثر شهرستان طبس ثبت جهانی شده است عنوان کرد: ژئوپارک طبس و سه کاروانسرای ده محمد، رباط خان و چهل پایه تاکنون ثبت جهانی شده و پرونده دهکده جهانی گردشگری اصفهک نیز برای سازمان جهانی گردشگری ارسال شد که امیدواریم تا پایان سال ثبت شود.

عرب از طبس به عنوان دیار نخل، نارنج و نرگس یاد کرد و گفت: این شهرستان به سرزمین کاروانسراهای جهانی و دیار کویرهای رویایی شهرت دارد همچنین بهشت طبیعت ایران زمین از دیگر شاخصه‌های این شهرستان بوده و در همه شاخه‌ها و زمینه‌های گردشگری دارای ظرفیت‌های منحصر به فرد است.

وی بیان کرد: آستان مبارک امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) باعث شده طبس در زمینه گردشگری مذهبی جزو چهار شهر مذهبی مطرح در سطح کشور معرفی شود.

رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی طبس با اشاره به وجود هفت روستای هدف گردشگری در این شهرستان گفت: روستاهای اصفهک، نایبند، کریت، دیهوک، پیرحاجات، ازمیغان، حلوان و هودر دارای بافت‌های تاریخی منحصر به فرد هستند.

وی افزود: همچنین باغ تاریخی گلشن به عنوان نمونه‌ شاخص از باغ‌های ایرانی، ارگ تاریخی یا کهن دژ، سد کهن کریت، طاق شاه عباسی به عنوان شاهکار مهندسی و معماری پیشینیان، مساجد و آب انبارها بخشی از مهم‌ترین بناهای فرهنگی ـ تاریخی شهرستان طبس هستند.

عرب اظهار کرد: ارزش‌های زیست‌محیطی ژئوپارک جهانی طبس از جمله پناهگاه حیات وحش نای‌بندان به عنوان بزرگترین پناهگاه حیات وحش ایران و زیستگاه یوزپلنگ آسیایی، رویشگاه جنگلی سنو و بزرگترین رویشگاه آنغوزه شیرین ایران، آن را به عنوان میراث طبیعی ارزشمند در ایران مطرح کرده است.

کشور بلغارستان در جنوب شرق اروپا دارای تاریخ غنی و طبیعت بکر است که جلب توجه مردم این کشور به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ایران به ویژه خراسان جنوبی نقطه عطفی در جذب گردشگران خارجی به این استان به شمار می‌رود.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha